به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 'رویا صدر' امروز یكشنبه در نخستین كارگاه هفتمین جشنواره طنز مكتوب با عنوان 'داستان كوتاه و كوتاه نوشت ' كه با حضور جمعی از طنز پردازان و صاحب نظران در تالار سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، گفت: طنز آموزش پذیر نیست و طنزپرداز باید از خود بگذرد و خود را از دایره نقد كردن و سوژه طنز شدن، بیرون نداند. نمونه این روش در آثار وودی آلن هویدا است.
وی افزود: طنزپرداز باید از سوژه فاصله گرفته و احساسات را كنار بگذارد، طنز با نوعی خونسردی و بیرحمی همراه است ، طنز پرداز باید حساسیت ها را كنار گذاشته و با جدیت به سوژه نگاه كند و برای خود محدوده ای قایل نشود.
صدر، طنز را برخاسته از نوعی نگاه متفاوت به پدیده ها خواند و گفت: معمولا تكنیك به دنبال نگاه می آید، طنزپرداز چارچوبگریز و هنجارشكن است. طنزنویس موفق ، طنزآمیز فكر می كند و سوی دیگر قضایا را هم می بیند.
وی اضافه كرد: آثار طنز باید بین واقعیت و فرا واقعیت در حال حركت باشد و در عین شكستن هنجارها، واقعگرا هم باشد.
صدر در ادامه به شیوه های موجود برای طنز آمیز فكر كردن اشاره كرد و گفت: كنجكاو بودن ، به دقت به وقایع نگاه كردن ، فاصله گرفتن از وقایع ، احساسی برخورد نكردن با سوژه ها از جمله این روش ها است.
به گفته صدر، طنز نویس باید قابلیت طنز نوشتن را داشته باشد و بتواند با شگردهای مختلف آن را تقویت كند، نوشتن برخی نكات در طی روز و ثبت ذهنیات از نكاتی است كه باید طنز پردازان به آن دقت كنند.
این منتقد ادبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : مداومنویسی و هراس نداشتن از نوشتن از نكاتی است كه طنزنویسان باید به آن دقت كنند، گاه یك عبارت ساده می تواند زمینه ای برای ایجاد اثری عمیق باشد.
وی انتخاب قالب را مهمترین بخش طنز دانشت و گفت : فرم و قالب در طنز حرف اول را می زنند ، ممكن است یك نگاه عمیق در قالبی پیش پا افتاده ارائه شود و اثر را از بین ببرد و گاه یك نگاه عمیق در قالب فاخری بكار رود و به آن اثر ماندگاری دهد.
این پژوهشگر حوزه طنز ، طنز خوب را طنزی دانست كه هنگام پایان یافتن جمله آخرش مخاطب را میخكوب كند و به نوعی پایان آن كوبنده باشد.
صدر در ادامه غافلگیری را یكی از عناصر مهم در آثار داستانی عنوان كرد و افزود: این عنصر به علت هنجار شكنی كه دارد از اهمیت خاصی برخوردار است پایان بندی و غافلگیری در پایان یك اثر بسیار مهم است.
وی داشتن ایده اولیه در داستان را بسیار مهم دانست و گفت: هر ایده اولیه ای در طنز بر مبنای تضاد شكل مگیرد ، داستان انعكاس یك ناپایداری است كه در طول زمان به پایداری می رسد و در طنز این ناپایداری به توان ' ان ' می رسد ، حس تضاد در یك اثر طنز مستتر است.
تضاد شگردی در طنز نویسی است و هر تضادی منجر به ایجاد طنز نخواهد شد .
خالق اثر ' خبر نامه محرمانه ' به آثار چخوف و سبك طنزنویسی وی اشاره كرد و گفت: در آثار چخوف ما با افرادی رو به رو هستیم كه هر كدام در فضای ذهنی خود و بیگانه از فرد مقابل گفت وگو می كند و این مساله سبب ایجاد موقعیت طنز می شود.
نویسنده حوزه طنز خطاب به طنز پردازان در این جلسه گفت: در استفاده از واژگان نباید گشاده دستی داشت و باید هر لغتی را در جای خود بكار برد ، زیاد استفاده كردن از واژگان در طنز مخاطب را پس می زند و آن را به لودگی می كشاند، به زور و اجبار نباید طنز را به متن تزریق كرد ، در طنز خوب نیاز است كه قالب و واژگان با هم هماهنگ باشد. به كار بردن واژگان عامیانه متن را به طنز تبدیل نمی كند.
وی در ادامه به برخی فنون بازی با كلمات در طنزهای واژگانی اشاره كرد و افزود: بكارگیری كلیشههای آشنا( نوشته های پشت كامیونی)، بازسازی كلیشهها ، تغییر در نتیجه گیری و استفاده از كلمات مضحك از جمله این فنون است.
صدر تاكید كرد: هر یك از شاخههای شوخطبعی ارزش خود را دارد و تكامل یافته هزل، فكاهه و جوك است ، لودگی در طنز بار معنایی منفی دارد و بكار بردن آن با نوعی ترس توام است ،بیان فكاهه و جوك در جامعه ای خمود و عبوس ارزشمند است و مخاطب را به خنده وا میدارد.
وی گفت: با توجه به محدودیتهای موجود در رسانه های رسمی برای طنزپردازی هم اكنون فكاههنویسی ارزش یافته است كه در نهایت به طنز منجر می شود ، جوك هایی كه در قالب پیامك (اس ام اس ) و در فضای مجازی انتقال می یابند بدون مفاهیم عمیق انسانی را بدون هیچ ادعایی و در ساده ترین شكل بیان میكنند.
وی در پایان با بیان اینكه قایل به دستهبندی و ارزشگذاری شاخههای طنز نیست گفت: ما در گذشته چنین تفكیكی را نداشتیم و نخستینبار 'عمران صلاحی' - طنز پرداز - این تفكیك را قایل شد اما پس از مدتی در كتاب 'یك لب و هزار خنده' در این تئوری تجدید نظر كرد.
در ادامه این كارگاه متن های كوتاه طنز توسط حاضران قرائت شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری طنز مكتوب و معرفی برگزیدگان عصر امروز ساعت 17 در حوزه هنری برگزار می شود.
فراهنگ **1630**1588
تهران - پژوهشگر حوزه طنز با بيان اينكه اين گونه ادبي با خونسردي و بي رحمي همراه است، افزود: چارچوب گريزي و هنجار شكني از ويژگي هاي طنز است.