۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۰۹
کد خبر: 80326643
T T
۰ نفر

حاشيه هاي مراسم همايش روز ملي شعر و ادب

۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۰۹
کد خبر: 80326643
حاشيه هاي مراسم همايش روز ملي شعر و ادب

تهران - نخستين همايش روز ملي شعر و ادب كه قرار بود با حضور 400 تن از شاعران سراسر كشور برگزار شود، به عنوان نخستين تجربه با استقبال خوبي مواجه نشد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، نخستین همایش روز ملی شعر و ادب كه شب گذشته(یكشنبه) با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتی رییس جمهور، مدیران فرهنگی و تعدادی از شاعران كشور برگزار شد با حاشیه هایی همراه بود كه تاخیر یكساعته آغاز مراسم در تالار وحدت، از آن جمله بود.

** پیشتر اعلام شده بود كه این همایش با حضور 400 تن از شاعران برگزار خواهد شد، اما به رغم این اطلاع رسانی، فقط تعدادی از شاعران مطرح كشور همچون علی معلم دامغانی، مشفق كاشانی، حمید سبزواری، مصطفی محدثی خراسانی، ذكریا اخلاقی، محمد دست پیشه، عباس براتی پور و قاسم صرافان در آن حضور داشتند و بیشتر صندلی های سالن بزرگ تالار وحدت خالی بود.

** قرار بود این همایش با حضور دكتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری برگزار شود اما به گفته وزیر ارشاد، رییس جمهوری بدلیل مشغله كاری نتوانست در این مراسم حضور یابد.

** در قسمت فوقانی سن، بنر خوش آمدگویی با عنوان 'مقدم ریاست جمهور و رییس شورای انقلاب فرهنگی را غزل باران می كنیم' قرار داشت.

** نماهنگی طولانی از دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مشفق كاشانی و حمید سبزواری و همچنین عیادت وی از احمد عزیزی شاعر كرمانشاهی در این مراسم پخش شد. بخشی از نماهنگ نیز به دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب، شاعران شهید دوران دفاع مقدس و بزرگداشت شهریار اختصاص داشت.

** در بخش دیگری از نماهنگ، لوح های تقدیر و تندیس های دریافتی استاد سبزواری و مشفق از جشنوار های مختلف نیز به نمایش در آمد.

** پس از سخنرانی و شعرخوانی علی معلم دامغانی، پروانه نجاتی شاعره معاصر، شعری را در محكومیت توهین به ساحت پیامبر اكرم(ص) برای حاضران قرائت كرد. همچنین سروده ای به مناسبت روز دختران - میلاد حضرت معصومه(س) - برای حاضران خوانده شد كه با استقبال گرم و تشویق حاضران همراه بود.

** حضور علی اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتی رییس جمهوری و مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی و علی زارعی نجفدری، دیگر مشاور رییس جمهوری در این برنامه ادبی قابل توجه بود.

** همسر زنده یاد نصرالله مردانی و خانواده بهروز ثروتیان در این برنامه حضور داشتند.

** در این برنامه 'محمود دست پیش' از دوستان استاد شهریار به سرایش شعری به زبان آذری پرداخت و سپس استاد اورامی، شاعری از خطه كردستان نیز اشعاری به زبان كردی خواند.

دست پیش، پیش از شعرخوانی گفت: در فاصله زمانی سال های 50 تا 55 در محضر استاد شهریار بودم. او عنایت خاصی به من داشت و همواره به خدمت وی می رفتم. اولین شعری كه برای شهریار به زبان آذری سرودم در باغ رضوان كرج بود و از همان لحظه محبت ایشان را دیدم.

** گروه موسیقی 'لوتوس' نیز در ادامه مراسم به اجرای قطعاتی پرداخت و پس از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سخنرانی پشت تریبون قرار گرفت.

** حجت الاسلام ذكریا اخلاقی یكی از تجلیل شدگان به دعوت مجری، شعری برای حاضران خواند.

** در پایان مراسم از چند پیشكسوت عرصه شعر با اهدا لوح تقدیر قدردانی شد و حاضران اقدام به گرفتن عكس یادگاری كردند.

فراهنگ ** 1630 ** 1071