۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۳:۲۶
کد خبر: 80326701
T T
۰ نفر
بيش از 40 درصد فعاليت هاي اقتصادي كشور ماليات پرداخت نمي كنند

تهران- رئيس كل سازمان امور مالياتي كشور گفت: بيش از 40 درصد فعاليت هاي اقتصادي كشور ماليات پرداخت نمي كنند كه اين امر شامل فعاليت هاي غير رسمي و فعاليت هاي معاف از ماليات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،'علی عسكری' روز دوشنبه در نشستی خبری كه در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: بر اساس آمار، 21 درصد از فعالیت های اقتصادی كشور غیر رسمی است كه این فعالیت ها به دو گروه سیاه و خاكستری تقسیم بندی می شود.

وی قاچاق را فعالیت سیاه و فعالیت هایی كه از پرداخت مالیات طفره می روند را خاكستری ذكر كرد و گفت: فرار مالیاتی و اقتصاد زیرزمینی پدیده ساختاری اقتصاد ایران است و در هیچ زمانی این رقم از 20 درصد كمتر نبوده است.

عسكری افزود: حدود 20 درصد از سایر فعالیت های اقتصادی كشور نیز از پرداخت مالیات معاف هستند و برهمین اساس بیش از 40 درصد تامین كنندگان تولید ناخالص داخلی كشور مالیات پرداخت نمی كنند.



** آمار پنج ماهه درآمدهای مالیاتی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، 14 هزار و 100 میلیارد تومان درآمد مالیاتی تحقق یافته كه 12 درصد نسبت به مدت مشابه قبل رشد دارد و در مجموع 88 درصد درآمدهای پیش بینی شده تحقق یافته است.

به گفته ی وی از مجموع درآمدهای مالیاتی، 87 درصد مالیات های مستقیم با 9 درصد رشد و 89 درصد مالیات های غیرمستقیم ،كالا و خدمات با 25 درصد رشد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته تحقق یافته است.

عسكری در خصوص طرح تحول نظام مالیاتی نیز گفت: این طرح شامل سه بخش طرح جامع ، مالیات بر ارزش افزوده و اصلاح قانون است.

رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور افزود: در بخش طرح جامع، فاز چهارم این طرح شامل تحلیل عملكردی در حال نهایی شدن است و براساس آن 12 برنامه (ماژول) پیش بینی شده كه از این تعداد 10 ماژول طراحی و تولید و از آن تعداد هم هشت ماژول نهایی شده و قرار است اوایل مهرماه این ماژول ها آزمایش نهایی شود.

رئیس كل سازمان امور مالیاتی كشور در خصوص مالیات بر ارزش افزوده هم گفت: از مهر ماه سال 1387 تاپایان فصل بهار سال جاری 28 هزار و 300 میلیارد تومان مالیات و عوارض تحصیل شده كه از این رقم 16 هزار و 300 میلیارد تومان مالیات و 12 هزار میلیارد تومان عوارض بوده كه به شهرداری ها و دهیاری ها پرداخت شده است.

به گفته ی وی بر اساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه كشور فعالان اقتصادی ملزم به نصب صندوق های فروش هستند و بر همین اساس به 11 گروه از مودیان مالیاتی بهره گیری از این صندوق ها ابلاغ شده و باید از ابتدای سال آینده این گروه ها از صندوق فروش بهره گیری كنند.

عسكری در مورد اصلاحیه قانون امور مالیاتی نیز گفت:متن اصلاحیه در كارگروه ویژه ای بررسی شده و در حال نهایی شدن است و به زودی به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

وی تغیرات بنیادی در نظام مالیاتی را از دستاوردهای این اصلاحیه عنوان كرد و افزود: قانون مالیاتی كنونی دارای كاستی ها و ضعف های متعددی است كه تلاش شده در اصلاحیه این ضعف ها از بین برود.

عسكری باز بودن راههای فرار مالیاتی، تطبیق دادرسی مالیات ،رابطه مودی و ممیز، شناسایی مودیان، عدم برقراری روابط با صاحبان منافع و عدم وجود زیرساختهای فناوری متناسب با نیاز مالیاتی را از مشكلات قانون كنونی مالیات دانست و افزود: در اصلاحیه این قانون شكل مالیات ستانی تغییر یافته و شرایط متعادلی برای این امر در نظر گرفته شده است.

به گفته ی وی در اصلاحیه جدید معافیت مالیاتی به معنای عام وجود ندارد و تمام فعالیت های اقتصادی باید به صورت شفاف فعالیتهای خود را ابراز كنند و اگر بخواهیم از آنها حمایت كنیم ، نرخ مالیات در آن صورت صفر خواهد بود.

عسكری گفت:بر اساس این اصلاحیه مالیات های مقطوع به علی الحساب تبدیل شده و روشهای چانه زنی در تعیین مالیات از بین می رود.

رییس كل سازمان امور مالیاتی كشور رفع تبعیض مالیاتی را از دیگر موارد اصلاحیه ذكر كرد و گفت: نرخ مالیات بخش عمومی هم اكنون 10 درصد و بخش خصوصی 15 تا 35 درصد است كه قرار است تبعیض در مورد فعالیتهای مختلف از بین برود.

عسكری اصلاح روشها و گسترش پایه های مالیاتی ، اصلاح مشوق های مالیاتی، ارتقای جایگاه مالیات ، توسعه سیستم اطلاعات اقتصادی، ساده سازی و استاندارد سازی فرایندهای ارتقای فرهنگ مالیاتی و برقراری ضمانت های اجرایی مناسب را از محورهای عمده اصلاحیه قانون مالیات عنوان كرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص دریافت مالیات از خانه های خالی هم گفت: وزارت راه وشهرسازی این لایحه را پیگیری می كند و در صورتی كه این لایحه به قانون تبدیل شود ، آن را اجرایی می كنیم.

عسكری درباره دریافت مالیات از طلافروشان نیز گفت: طلا فروشان در نظام مالیاتی ثبت نام كرده و مالیات پرداخت می كنند، اگر چه هنوز توقع این سازمان را مرتفع نكرده اند.

وی در مورد مالیات بر ارزش سكه های پیش فروش گفت: مالیات دریافتی از این محل در دوره زمستان نزدیك به 40 میلیارد تومان و در دوره بهار 26 میلیارد تومان بوده است.

عسكری در مورد مالیات بر سپرده های بانكی نیز گفت:در قانون كنونی مالیات های مستقیم، كلیه سود سپرده های بانكی از مالیات معاف است ، اما بر اساس لایحه جدید كه در آن پایه مالیات بر درآمد اضافه شده است، هر كس از هر محلی درامد كسب كند باید مالیات پرداخت كند.

به گفته ی وی در اصلاحیه قانون پایه معافیت مالیاتی هشت میلیون و 400 هزار تومان است.

اقتصام**9141**2021**1561