۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 80330924
T T
۰ نفر

چند خبر كوتاه بهداشتي و درماني

۲۹ شهریور ۱۳۹۱، ۱۹:۰۳
کد خبر: 80330924
چند خبر كوتاه بهداشتي و درماني

تهران - اثر مثبت داروي اسليم كوئيك در امكان ابتلا به ديابت ، نقش چاي سبز در درمان الزايمر ، تاثير خواب كافي در كاهش وزن ، هشدار به خانمهاي باردار براي پرهيز از رژيمهاي خودسرانه از مهمترين اخبار بهداشتي درماني ايرنا به شمار مي روند.

** داوری گیاهی اسلیم كوئیك در كاهش استعداد ابتلا به بیماری دیابت موثر است

'اسلیم كوئیك' دارویی گیاهی، حاوی بذر كرفس، چای سبز و هم چنین گیاه و بذر شوید با تقویت اثر انسولین در بدن، موجب كاهش استعداد ابتلا به بیماری دیابت می شود.دكتر عبدالله ارجمند با اعلام این خبر افزود: تركیبات موجود در فرآورده اسلیم كوئیك، با افزایش سوخت و ساز چربی، علاوه بر كاهش چربی های خون، از جذب چربی در روده پیشگیری می كند.

وی، تقویت انسولین را، یكی از خواص گیاه چای سبز دانست و افزود: مقاومت به انسولین، بخشی ازسندرم متابولیكی است كه با تجمع چربی دورناحیه شكم همراه بوده و موجب افزایش تولید چربی و ذخیره شدن آن در بدن، می شود.وی گفت:وجود بذر كرفس و شوید در فرآورده اسلیم كوئیك، بر روی مراكز احساس گرسنگی تاثیر گذاشته و به كاهش اشتها می انجامد.



** افزایش تولید سلول‌های مغز و مبارزه با آلزایمر با بهره‌گیری از چای سبز

خواص شیمیایی موجود در چای سبز باعث افزایش تولید سلول‌های مغزی، بهبود حافظه و مبارزه با آلزایمر می‌شود.محققان دانشگاه علوم پزشكی چونگ كینگ چین با انجام آزمایشات خود با استفاده از یك تركیب شیمیایی ارگانیك به نام EGCG موجود در چای سبز بر روی مدلی از موش‌های آزمایشگاهی دریافتند كه این آنتی‌اكسیدان شناخته شده در چای سبز می‌تواند با بیماری‌های مرتبط با سن دژنراتیو و تحلیل برنده سلول‌های عصبی مبارزه كند.

تجویز این دارو در موش‌ها توانست میزان یادگیری فضایی آنها را در مقایسه با گروه شاهد افزایش دهد و به ازدیاد تولید سلول‌های عصبی اجدادی كه مانند سلول‌های بنیادی توانایی تبدیل شدن به انواع سلول‌ها را دارند ، كمك كند.نتایج حاصل از این تحقیقات نشان می دهد كه EGCG‌ با باززایی سلول‌های عصبی از مغز بالغ منجر به بهبود عملكرد ادراكی در هیپوكاپ مغز كه اطلاعات را از حافظه كوتاه مدت به بلندمدت پردازش می‌كند، می‌شود و با افزایش تولید سلول‌های عصبی اجدادی به طور مستقیم، درك ما را از پتانسیل خود از تأثیر بر روی مكانیسم‌های سلولی در مغز و مبارزه با بیماری‌های دژنراتیو مغزی مانند آلزایمر، ام اس، پاركینسون و غیره بیشتر می‌كند.



** خواب كافی به كاهش وزن كمك می ‌كند

خواب كافی در كنار دیگر عوامل بخش مهمی ازیك برنامه كاهش وزن در افراد است. محققان با انجام مطالعات خود بر روی افراد چاق شركت‌كننده در یك برنامه كاهش وزن دریافتند كه خواب كافی نیز در كنار محدودیت در دریافت كالری و افزایش فعالیت بدنی برای كاهش وزن بسیار مؤثر است. براساس این گزارش، محققان دریافتند كمبود خواب به عنوان یك محرك، میزان مصرف غذاهای بیشتر را افزایش می‌دهد و با افزایش هورمون‌های تنظیم كننده اشتها باعث میل بیشتر و به عبارتی احساس گرسنگی می‌شود. این تحقیق نشانگر این نكته است كه كل زمان خواب و كیفیت خواب می ‌تواند میزان كاهش چربی در افراد ثبت نام شده در یك برنامه كاهش وزن را پیش‌بینی كند.



** خانم های باردار دچار اضافه وزن از رژیم های خودسرانه بپرهیزند

كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی گفت: خانم های باردار دچار اضافه وزن و چاق نباید ازرژیم های محدود كه در آن مصرف كربوهیدرات ها مثل نان، برنج، ماكارونی حذف می شود،‌ برای كاهش وزن استفاده كنند.'حسین فلاح' افزود: خانم های بارداری كه دچار اضافه وزن هستند نباید خود سرانه از رژیم های غذایی كه در آنها تمام گروه  های غذایی اصلی یعنی نان و غلات، شیر ومواد لبنی، سبزی و میوه، گوشت، حبوبات و تخم مرغ حذف شده است، استفاده كنند. به گفته وی، تحرك كافی از طریق پیاده روی منظم روزانه (مثلا یك ساعت پیاده روی در روز) در صورت نداشتن ممنوعیت پزشكی بهترین راه برای پیشگیری از اضافه وزن است.

اجتمام/1647
۰ نفر