۱۳ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۰۳
کد خبر: 80354482
T T
۰ نفر
بيش از يكهزار نفر از اهالي فين كاشان عازم مشهد اردهال شدند

كاشان- بيش از يكهزار نفر اهالي فين كاشان، براي شركت در آيين 'قاليشويان' با پاي پياده عازم مرقد مطهر حضرت سلطان علي بن امام محمد باقر(ع) واقع در مشهد اردهال شدند.

مسوول ستاد برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان فین كاشان گفت: این عده چوب به دست، صبح امروز /پنجشنبه/ پس از اقامه نماز صبح در مسجد جامع فین، 'حسین حسین گویان' به سمت مشهد اردهال حركت كردند.

'محمد احترامی' در گفت و گو با ایرنا، چوب ها را نمادی از سلاح های دوران شهادت حضرت امامزاده علی بن امام محمد باقر(ع)عنوان كرد و اظهارداشت: این عده كه شمار آنها در بین راه به حدود دو هزار نفر نیز خواهد رسید، نماز ظهر و عصر را در بین راه و نماز مغرب و عشاء را امشب در حرم مطهر امامزاده عظیم الشان حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) اقامه خواهند كرد.

وی افزود: در مسیر حدود 50 كیلومتری از منطقه فین كاشان تا مشهد اردهال، مكان هایی برای استراحت این عزاداران با تداركات لازم پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان كرد: امسال برای رفاه حال زایران، دستگاه هایی اجرایی شهرستان كاشان، تداركات گسترده ای از جمله استقرار خودروهای امدادی، اورژانس و پلیس راهور برای تسهیل رفت و آمد خودروها انجام داده اند.

مسوول ستاد برگزاری مراسم قالیشویان فین كاشان به تشریح چگونگی شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) پرداخت و گفت: بر اساس اسناد، شهادت فرزند حضرت امام محمد باقر(ع) روز 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه كربلا اتفاق افتاده است.

احترامی خاطر نشان كرد: به همین علت همه ساله آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین كاشان در دومین جمعه ماه مهر در مشهد اردهال كاشان محل شهادت حضرت سلطانعلی بن امام محمد باقر (ع) برگزار می شود.

وی همچنین از بررسی مجدد ثبت جهانی این آیین معنوی در دی ماه امسال در سازمان یونسكو خبر داد.

به گفته وی، تمام نواقص پرونده این آیین برطرف و مدارك و مستندات آن نیز به شورای ثبت ارسال شده و توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال پیگیری است.

در آیین سنتی، مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فینی، 'قالی مقدس' را به عنوان نمادی از پیكر مثله شده فرزند امام پنجم(ع) از خادمین امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) تحویل گرفته و بر دوش خود 'حسین حسین گویان' به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین، آن را در پناه چوب ها روی دسته گرفته و با ندای 'یا حسین یا حسین' به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر(ع) برادر حضرت امام صادق (ع)در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی فین كاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت اما پس از سه ‌سال مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری حدود 55 سال پس از واقعه كربلا در خطه 'اردهال' كاشان شهید شد.

قالیشویان، یكی از كهن‌ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است كه همه ساله در دومین جمعه مهر ماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر(ع) در خطه گلگون اردهال برگزار می‌شود.

این آیین، امسال روز'چهاردهم مهرماه' با حضور هزاران نفر از عاشقان اهل بیت (ع) و وفاداران به ولایت با حضور مسئولان در بارگاه حضرت سلطان علی بن امام باقر(ع) در مشهد اردهال كاشان برگزار می شود.

امسال در آیین قالیشویان فین كاشان در مشهد اردهال كه از شبكه اصفهان و شبكه های دیگر سیمای جمهوری اسلامی نیز بطور زنده پخش خواهد شد، حجت الاسلام والمسملین'ناصر رفیعی' استاد و حوزه و دانشگاه سخنرانی می كند.

مشهد اردهال در 45 كیلومتری جنوب غربی كاشان واقع است.

1724/562
۰ نفر