۱۷ مهر ۱۳۹۱، ۱۳:۵۲
کد خبر: 80360722
T T
۰ نفر
سهل انگاري والدين و بازيگوشي كودكان منجر به نابينايي مي شود

تهران - رييس مركز تحقيقات چشم دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: سهل انگاري والدين و بازيگوشي كودكان مي تواند به نابينايي يك چشم يا دو چشم فرزندان، منجر شود.

دكتر 'علی صادقی طاری' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته ملی كودكان -16 تا 21 مهرماه جاری- افزود: برخی از بازی های كودكانه مانند بازی با اجسام تیز و برنده منجر به ضربات شدید به اعصاب چشم و نابینایی می شود.

وی با اشاره به خطرات 'مداد' برای چشم ادامه داد: بارها پیش آمده است كه فرورفتن مداد در چشم كودكان به دلیل بازیگوشی آنان یا سهل انگاری والدین در قرار دادن این اجسام در محیط های نامناسب موجب نابینایی چشم كودكان شده است.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی تهران خاطرنشان كرد بطورمثال طی چند روز گذشته ورود مداد به داخل چشم یك كودك موجب صدمه دیدن عصب بینایی و نابینایی او شده است.

صادقی طاری اظهار داشت: باید اجسام تیز و برنده در دسترس كودكان قرار نگیرد، همچنین باید در مدارس در مورد خطرات مداد و نابینایی چشم ، آموزش های لازم به كودكان ارایه شود تا آنان هنگام در دست داشتن مداد به دنبال هم ندوند.

وی تاكید كرد سقوط كودكان روی اجسام تیز و برنده از جمله مداد ، صدمات غیرقابل جبرانی به بینایی چشم آنان وارد می كند.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: همچنین پرتاب اجسام از سوی والدین به سر و صورت كودكان حتی به عنوان بازی و شوخی، صدمات غیرقابل جبرانی به چشم وارد می كند، بازی نباید توام با پرتاب اجسام باشد.

صادقی طاری با اشاره به یكی دیگر از كودكان بیمارش كه بر اثر پرتاب كردن كمربند از سوی والدینش، بینایی خود را از دست داده بود ، افزود: رفتار كودكان هنگام بازی را باید كنترل كنیم.

وی خاطرنشان كرد ورزش هایی مانند دوچرخه سواری به ویژه هنگام آموزش نیز می تواند صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد كند بنابراین دراینگونه مواقع باید تمام اقدامات احتیاطی را بكار بگیریم.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی تهران اظهار داشت : از دیگر سهل انگاری های والدین كه منجر به نابینایی كودكان می شود می توان به نحوه نشاندن كودك در خودرو اشاره كرد.

صادقی طاری افزود: بسیاری از والدین هنگام رانندگی ، كودكشان را روی زانوی خود در صندلی جلو و بدون حفاظ و كمربند ، می نشانند؛ در اینگونه مواقع، ترمز ناگهانی خودرو منجر به پرتاب كودك به سوی داشبورد و شیشه می شود كه با نابینایی های از این دست، بسیار روبرو شده ایم.

وی در ادامه به اثر مواد شیمیایی روی پلك و كره چشم بچه ها اشاره كرد و گفت: امروزه مواد شوینده و رنگ برها به صورت گسترده ای در منازل استفاده می شود اما باید توجه داشت كه هیچ ماده شیمیایی وجود ندارد كه به چشم آسیب نزند.

رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد همه مواد شیمایی می توانند در درجات مختلف برای چشم كودك مضر باشند بنابراین باید این مواد را دور از دسترس كودكان نگاه داشت و هنگام كاربرد نیز باید هشدارهای لازم را به كودكان داد.

صادقی طاری افزود: صدمات ناشی از مواد انفجاری نیز یكی دیگر از دلایل نابینایی كودكان است كه بیشتر در شب چهارشنبه آخر سال اتفاق می افتد.

وی یادآور شد توجه به این مسایل در مدرسه، منزل و جامعه می تواند از صدمات و ضربه های غیرقابل جبران به چشم كودكان ، پیشگیری كند.

اجتمام**9185 1568