۲۲ مهر ۱۳۹۱، ۱۹:۰۷
کد خبر: 80368719
T T
۰ نفر
انتقال شركت تامين ماسه فيروزكوه، منوط به تامين زيرساختها است

فيروزكوه- فرماندار شهرستان فيروزكوه گفت: انتقال شركت تامين ماسه ريخته گري فيروزكوه، منوط به تامين زيرساختهاي آب، برق و گاز است.

'سعید افشار نادری' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا شرق استان تهران، اظهارداشت: شركت تامین ماسه ریخته گری فیروزكوه یكی از واحدهای فعال قدیمی شهرستان است كه در زمان تاسیس خارج از محدوده شهر واقع شده بود، اما با گذشت زمان و توسعه شهر هم اینك در قلب شهر فیروزكوه واقع شده است.

وی گفت: همواره به جهت ماهیت كار این شركت، نوع مواد اولیه مورد استفاده و فرآیند كار، اعتراضات و گلایه مندی هایی از سوی شهروندان نسبت به آلایندگی آن وجود داشته و دارد.

فرماندار فیروزكوه تصریح كرد: طی چند سال گذشته و با ورود جدی فرمانداری به این مقوله، در زمینه كنترل و كاهش میزان آلایندگی اقدامات خوبی صورت گرفته كه گزارشات اداره حفاظت محیط زیست شهرستان، مؤید آن است.

وی افزود: ایجاد فضای سبز، آسفالت محوطه، خارج ساختن یكی از خطوط فرسوده از مسیر تولید، نصب فیلترها و بك فیلترها، ایجاد حوضچه ها، عملیات مه پاش و . . . از جمله اقدامات انجام شده در راستای كاهش آلودگی زیست محیطی این شركت طی سنوات گذشته بوده است.

افشار نادری خاطرنشان كرد: اقدام دیگری كه در این راستا مورد پیگیری قرار گرفته، جانمایی شركت در خارج از محدوده شهر است كه در این راستا، 20 هكتار زمین در منطقه 'دوشه سرانزا' واقع در نزدیكی معادن سیلیس شركت از سوی اداره منابع طبیعی تخصیص داده شده است.

وی اذعان داشت: انتقال این واحد تولیدی كه تامین كننده بخش عمده ای از مواد مورد نیاز صنعت ریخته گری و دیگر صنایع كشور است، مستلزم تامین زیرساخت های محقق نشده ای چون آب، برق و گاز است.

نماینده عالی دولت در شهرستان ادامه داد: متاسفانه به رغم پیگیری های فراوان، شركت گاز استان تهران خدمت رسانی به این منطقه را اقتصادی و به صرفه ندانسته و تحقق این مهم را منوط به پرداخت هزینه ها از سوی صاحبان صنایع عنوان كرده است.

وی گفت: بر اساس اظهار نظر مسؤولان شركت، این مساله با عنایت به بُعد مسافت و سایر هزینه های مترتب بر آن در شرایط كنونی مقدور نمی باشد.

افشار نادری افزود: از سوی دیگر با توجه به درخواست های مكرر اهالی روستاهای شهیدپرور 'درده' و 'پیرده' به منظور اجرای گاز رسانی در این روستاها (كه در ادامه مسیر مواصلاتی محل جدید در نظر گرفته شده برای شركت تامین ماسه می باشند)، پیگیری های جدیدی در دستور كار قرار گرفته تا انشاء الله به واسطه این درخواست ها، گازرسانی به شركت تامین ماسه نیز عملیاتی و اجرایی شود.

وی تصریح كرد: بدیهی است در صورت موافقت مسؤولان شركت گاز منطقه با اجرای پروژه، جانمایی و انتقال واحد پیشگفته نیز امكانپذیر خواهد شد.

فرماندار فیروزكوه در پاسخ به این سؤال خبرنگار ایرنا كه آلودگی های ناشی از پراكندگی گرد سیلیس به یكی از نگرانی های مردم منطقه تبدیل شده و در مقابل شركت یادشده نیز هیچ برنامه زمانبندی برای خروج از شهر ارائه نداده است، خاطرنشان كرد: شاید راحت ترین كار در برهه كنونی تعطیل كردن این شركت باشد، اما در یك دیدگاه همه جانبه نگر پلمپ این واحد صنعتی بیكاری بیش از 170 نفر از پرسنل آن و نگرانی های امرار معاش خانواده های آنان را برای اعضای شورای تامین شهرستان به دنبال خواهد داشت.

وی تاكید كرد: مجموعه فرمانداری و سایر مسؤولان شهر در بلندمدت قائل به خروج این شركت از محدوده شهر می باشند، اما در كوتاه مدت و با عنایت به موارد فوق الذكر كاهش آلودگی ها از سوی صاحبان شركت در دستور كار قرار گرفته است.

گفتنی است شركت تامین ماسه ریخته گری فیروزكوه بزرگترین شركت از این دست در سطح خاورمیانه است كه از سال 1353 آغاز به فعالیت كرده و هم اینك، بیش از 170 نفر از اهالی بومی بطور مستقیم و صدها نفر دیگر بطور غیر مستقیم از محل عواید و درآمدهای آن ارتزاق می كنند.

تهرام/8142/1457/
۰ نفر