۲۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۰:۰۸
کد خبر: 80370853
T T
۰ نفر
حمايت شهرداري از سرمايه گذاران گردشگري نقش مهمي در حفظ آثار تاريخي دارد

اصفهان-معاون سرمايه گذاري سازمان ميراث فرهنگي،‌صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت:حمايت شهرداري از سرمايه گذاران اين حوزه به حفظ خانه هاي تاريخي و رونق گردشگري كمك مي كند.

'احمد رضا مولایی' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: از زمانی كه سازمان، كاربری جدیدی برای بناهای تاریخی تعریف كرد و به سرمایه گذاران و مالكین امكان تغییر كاربری بناهای تاریخی را داد، استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی در این زمینه افزایش یافت.

وی تصریح كرد: به دنبال این موضوع و افزایش تعداد درخواست ها قوانین شهرداری باعث مشكلاتی در این زمینه شد.

مولایی گفت:‌سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای حفظ آثار تاریخی به بخش خصوصی نیازمند است.

وی افزود: مرمت بناها و خانه های تاریخی توسط سازمان با هزینه های بالا تا زمانی كه زندگی در آنها جریان نداشته باشد بی فایده است.

به گفته وی به دلیل هزینه های بالای نگهداری خانه های تاریخی مالكان خصوصی توانایی تامین این هزینه ها را نداشته و ناچار باید برای تغییر كاربری ومرمت در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری اصفهان تصریح كرد: با توجه به اینكه تغییر كاربری بنا به كاربری های گردشگری مشروط به حفظ كلیت و ساختاربنا بوده، امكان ایجاد پاركینگ درآن وجود ندارد.

مولایی مشكل بیشتر سرمایه گذاران را جریمه های سنگین ناشی از نداشتن پاركینگ و تفكیك برخی قسمت های هتل برای محاسبه عوارض به نرخ تجاری عنوان كرد.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: در زمان حاضر تعدادی از پروژه های گردشگری در شهر اصفهان متوقف مانده است.

وی با اشاره به اینكه این مشكل تنها در شهر اصفهان وجود دارد گفت: تمام شهرداری ها در استان اصفهان سرمایه گذاران را مورد حمایت قرار می دهند.

مولایی تصریح كرد: قراراست مصوبه ای در شورای شهر برای حل این مشكل تصویب شود.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پروژه هایی كه توسط سرمایه گذاران در شهر اصفهان افتتاح شده باعث حفظ آبروی شهر است.

وی حضور بخش خصوصی را ارزشمند خواند و گفت:‌ تغییر كاربری این بناها علاوه بر مرمت، زندگی را به این بناها هدیه می كند.

مولایی تاكید كرد:‌اجرای قانون تغییر كاربری مجاز بناهای تاریخی می تواند قدم بزرگی برای كمك به حفظ و نگهداری آثار تاریخی باشد.

ت/50/1042