۲۷ مهر ۱۳۹۱، ۱۵:۲۵
کد خبر: 80376591
T T
۰ نفر
تشكل هاي دانشجويي بازوان اصلي دانشگاه در برنامه ريزي و اجراست

تبريز- مديركل دفتر امور فرهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: مجموعه­­ها و تشكل هاي دانشجويي به عنوان يكي از بازوان اصلي دانشگاه در برنامه­ريزي­ها و اجرا محسوب مي شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'جلیل دارا'، روز پنج شنبه در دیدار با مسوولان تشكل­های دانشجویی، انجمن­های علمی و كانون­های فرهنگی دانشگاه تبریز افزود: از توسعه تشكل­ها، انجمن­های علمی و كانون­های فرهنگی دانشجویی حمایت می كنیم.

وی اظهار كرد: از پیشنهادها و ایده هایی كه از سوی این تشكل­ها ارایه می­شود می­توان به راهكارهای مفیدی برای تحقق اهداف پیش­بینی شده دانشگاه­ها دست یافت.

دارا اظهار كرد: برقراری ارتباطات میان مسوولان، دانشجویان و تشكل­های مرتبط می­تواند در توسعه فعالیت­های دانشگاه­ها نقش موثری داشته باشد.

دارا تاكید كرد: در زمان حاضر یكی از اصلی­ترین دغدغه­های دانشجویان موضوع های علمی بوده و كشورمان در سال­های اخیر در زمینه علمی به جایگاه خوبی رسیده است.

وی افزود: لازم است برای تداوم آن با گسترش ارتباط علم با صنعت در چارچوب منویات مقام معظم رهبری تلاش بیشتری داشت.

دارا گفت: این انجمن­ها با یك موج آفرینی علمی و معرفی دانشجویان نخبه و فراهم كردن بستر برای استفاده از پتانسیل­های دانشجویان فعال و مبتكر می توانند در این زمینه به ایفای نقش بپردازند.

وی خواستار افزایش اعتبارات تخصیصی به این انجمن­ها شد و افزود: سالانه بیش از 55 میلیارد ریال به انجمن های دانشجویی اختصاص می­یابد كه به هیچ وجه تكاپوی نیازهای آنها را نمی­كند.

مدیر كل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: لازم است از سرانه فرهنگی خود دانشگاه­ها نیز به این موضوع تخصیص شود.

وی با بیان اینكه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توجه ویژه­ای را به توسعه این تشكل­ها به ویژه انجمن­های علمی دارد ادامه داد: برگزاری 15دوره مسابقه علمی خاص و متنوع از جمله جشنواره حركت نشان دهنده این نگاه جامع وزارت علوم است.

دارا با بیان اینكه انجمن های علمی با ایجاد یك جنبش نرم­افزاری می­توانند به موفقیت­های چشمگیری دست یابند افزود: بسیاری از اختراع ها و ابتكارات دانشجویان در قالب این انجمن ها شكل گرفته و این تشكل­ها با فراهم كردن زمینه كار جمعی، توانسته اند نقش سازنده ای را در كشور ایفا كنند.

وی خواستار توجه انجمن های علمی دانشجویی به برقراری ارتباط با جامعه و صنعت و جلب حمایت­ بخش­های خارج از دانشگاه شد و گفت: طرح های ارایه شده قابل اجرا در این انجمن ها توسط بخش های خارج از مجموعه دانشگاه مورد حمایت قرار می گیرند.

دارا بر ضرورت همكاری مجموعه دانشگاه ها برای بهره مندی انجمن های علمی از امكانات مختلف از جمله فضای كافی، تجهیزات رایانه ای، نشریات مناسب، بودجه متناسب، برپایی كرسی های آزاد اندیشی برای نقد نظرات علمی و بهره­گیری از آزمایشگاه­ها و كارگاه های فنی تاكید كرد.

وی یادآوری كرد: هم اكنون بیش از چهار هزار انجمن علمی دانشجویی در دانشگاه های كشور فعال هستند كه حدود پنج هزار نشریه را منتشر می­كنند.

مدیركل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رسالت اصلی دانشگاه ها را تولید علم عنوان كرد و گفت: ما عالمی را می­خواهیم در دانشگاه­ها تربیت كنیم كه واجد اخلاق حسنه اسلامی باشد.

6120/645/587