۹ آبان ۱۳۹۱، ۹:۱۰
کد خبر: 80392821
T T
۰ نفر
كوهنورد استهباني موفق به فتح يك قله هفت هزار متري در كشور نپال شد

شيراز- كوهنورد استهباني موفق شد به همراه تيم كوهنوردي استان فارس قله هفت هزار 264متري 'دائو لاگيري 7' از رشته كوه هاي هيماليا در كشور نپال را فتح كند.

سید علی رضا كشفی كوهنورد بین المللی استهبان سه شنبه به ایرنا گفت: تیم كوهنوردی آنان پس از فتح این قله پرچم جمهوری اسلامی را برای نخستین بار بر فراز آن به اهتزاز در آورده است.

وی افزود: با توجه به این كه كوهنوردان استان فارس توانمندی های خود را برای فتح قله های مرتفع نشان داده بودند از چهار سال پیش برنامه ریزی كردیم تا یكی از قله های مرتفع كشور نپال و از رشته كوه های هیمالیا را فتح كنیم.

این كوهنورد استهبانی اظهاركرد: پس از بررسی هایی كه دراین مورد صورت گرفت و رایزنی با فدراسیون كوهنوردی تصمیم گرفتیم 'قله دائو لاگیری 7 ' در آخرین نقطه از رشته كوه های هیمالیا را كه دارای یخچال ها ، شكاف های یخی و پربرف ترین قله هاست و تا كنون ایرانیان موفق به صعود آن نشده بودند، فتح كنیم.

وی ادامه داد: این صعود افتخار آمیز در مدت 34 روز انجام شد و پرچم پر افتخار كشورمان بر فراز این قله همراه با خواندن سرود جمهوری اسلامی، به اهتزاز درآمد.

فرشاد اختركاویانی، حمید بذرافكن ( پزشك تیم ) حامد قشقایی، عباس ارجمند، وحید منتصری و سید علیرضا كشفی دیگر اعضای این تیم كوهنوردی را تشكیل می دادند و محمدحسین جلالی به عنوان سرپرست و حیدرعباسی به عنوان مربی ، این تیم را همراهی كردند.

دائولاگیری (Dhaulagiri) به معنای 'كوهستان سفید' بخشی از رشته كوههای هیمالیا است كه در شمال غربی Pokhara (پُخارا) درناحیه شمال نپال مركزی قرار گرفته است.

خط الراس منتهی به دائولاگیری بیش از 30 كیلومتر است و دورادور آنرا یخچال ها و یخشارها (آبشارهای یخی) فراگرفته اند.

در كنار برج اصلی كوه چندین تاج بلند قرار دارد كه از شرق تا غرب گسترده شده اند و هر یك بیش از هفت هزارو 200متر ارتفاع دارند.ك/3

681