۱۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۵:۱۹
کد خبر: 80395484
T T
۰ نفر
ادبيات آييني ايران در دنيا زبانزد است

كاشان-استاد ادبيات دانشگاه داكا بنگلادش با اشاره به ارزش و جايگاه معنوي ادبيات ايران در جهان اسلام گفت: ادبيات آييني ايران در دنيا زبانزد است.

'محمد ابوالكلام سركار' روز چهارشنبه در حاشیه همایش بین المللی نكوداشت صباحی بیدگلی در گفت وگو با ایرنا زبان را ابزار انتقال فرهنگ و تبادل بین فرهنگ‌ها عنوان كرد و اظهار داشت: در این میان زبان فارسی به دلیل شیوایی، زیبایی و نیز بار محتوایی و معنوی آن در طول تاریخ مورد توجه بوده است.

وی، به مشتركات فرهنگی ایران و بنگلادش از جمله مشتركات زبانی و حضور زبان فارسی در ادبیات و تمدن بنگالی اشاره كرد و افزود: جایگاه زبان فارسی در بنگلادش و نقش این زبان در پیوستگی‌های فرهنگ و تمدنی دو كشور نشان دهنده ارتباط معنوی و رابطه عمیق دوستی و برادری بین دو ملت ایران و بنگلادش است.

وی تاكید كرد: اهمیت زبان فارسی، یكی به دلیل قدمت آن و دیگری مربوط به جنبه‌های معنوی و عرفانی آن است كه در این زبان بسیار دیده می‌شود.

ابوالكلام، با اشاره به مرثیه سرایان برجسته از جمله محتشم كاشانی و صباحی بیدگلی تصریح كرد: ایران در عرصه شعر آیینی جایگاه ویژه ای در میان كشورهای فارسی زبان دارد.

همایش بین المللی نكوداشت 'صباحی بیدگلی' از نهم تا یازدهم آبان ماه جاری در محل دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان كاشان در حالی برگزاری است.

1724/7429