خبرگزارش آسوشیتدپرس نوشت: هواپیماهای سوخت رسان KC-135 كه انجام عملیات هوایی در عراق و افغانستان را ممكن كرد، به دوران ریاست جمهوری دولت آیزنهاور مربوط است. جدیدترین نمونه از حدود 400 فروند KC-135 ایالات متحده نیز حدود نیم قرن پیش، در سال 1964، طراحی شد.
مدت هاست كه هواپیمای سوخت رسان KC-46 به عنوان جایگزین هواپیماهای كهنه طراحی شده است، اما به دلیل بحران اقتصادی، تولید آن متوقف مانده و احتمالاً تا پنج سال آینده نیز وارد چرخه تولید نخواهد شد. حتی پس از آغاز تولید هواپیمای سوخت رسان جدید نیز KC-135احتمالاً تا سال 2040 به خدمت خود در نیروی هوایی آمریكا ادامه خواهد داد.
جنگنده های F-15 كه از زمان جنگ ویتنام تاكنون در خدمت نیروی هوایی آمریكا بوده نیز در اصل با عمر متوسط پنج هزار ساعت عملیات طراحی شده بود. آمریكا این زمان را به بیش از سه برابر افزایش داده و اكنون عمر عملیاتی این جنگنده ها به 18 هزار ساعت رسیده است.
جنگنده های F-16 نیز از سال 1979 میلادی در خدمت ارتش آمریكا بوده و نیروی هوایی این كشور، از دو سال پیش، بازنشستگی مدل های قدیمی آن را آغاز كرده است.
همچنین جنگنده های A-10 كه مخصوص عملیات پشتیبانی از نیروهای زمینی ساخته شده است نیز از نسل هواپیماهای دهه 70 است و بر اساس برآوردهای انجام شده، تنها ارتقا و نوسازی این ناوگان فرسوده، حدود 2.25 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
F-22 و F-35 تنها جنگنده های مدرن آمریكا هستند. تولید F-22 پس از آنكه هزینه هر فروند از آن به پانصد میلیون دلار رسید، متوقف شد و تولید F-35 نیز به دلیل مشكلات مالی، مدت هاست كه به تعویق افتاده است.
در بخش عملیات شناسایی، هواپیماهای U-2 كه هنوز در آسمان كره شمالی و چند منطقه دیگر فعال است، نخستین پروازش را در سال 1955 انجام داده و در جریان بحران موشكی سال 1960، به شهرت رسیده است. در آن سال، اتحاد جماهیر شوروی، یك فروند از این هواپیما را سرنگون و خلبان آن، 'فرانسیس گری پاورز' كه افسر سازمان سیا بود را دستگیر كرد.
بسیاری از كارشناسان معتقدند عمر U-2 به پایان رسیده است؛ با این وجود، كنگره آمریكا ترجیح می دهد با خرج 1.7 میلیارد دلاری، طول عمر این هواپیماها را افزایش دهد.
بمب افكن های افسانه ای B-52 هم كه از سال 1954 در پرواز بوده اند، تقریباً از پایان جنگ ویتنام، كارایی پیشین خود را از دست دادند؛ با این حال، اكنون حدود یكصد فروند از این بمب افكن ها در نیروی هوایی آمریكا فعال است. در دهه 1970، نیروی هوایی آمریكا طرحی را برای جایگزینی B-52 آماده كرد. جیمی كارتر، رییس جمهوری پیشین آمریكا، آن طرح را لغو و رونالد ریگان آن را احیا كرد! با این حال چنین هواپیمایی هرگز در نیروی هوایی ایالات متحده به پرواز در نیامد.
تولید هواپیماهای رادارگریز B-2 به بهای هر فروند 2 میلیارد دلار كه نخستین پروازشان به سال 1989 مربوط است نیز بلافاصله پس از پایان جنگ سرد به دلیل هزینه فراوان متوقف شد. در كل، تنها 21 فروند از این هواپیما ساخته شد. نیروی هوایی ایالات متحده می گوید این بمب افكن های گرانقیمت، اكنون به نوسازی و تعمیر كلی نیاز دارند؛ هرچند به دلیل بحران مالی، فعلاً معلوم نیست كه نوسازی آنها چه زمانی انجام شود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در پایان نوشت: برخلاف تبلیغات آمریكا، چین اكنون یك نیروی هوایی توانمند با امكان حمله به ایالات متحده را دارد. پایگاه های آمریكا در ژاپن و گوآم نیز در برد موشكی كره شمالی قرار دارند. در صورت رویارویی نظامی، هواپیماهای باستانی آمریكا، مانند B-52 امكان حیات نخواهند یافت.
مترجمام**9163**1504
تهران – نيروي هوايي آمريكا كه زماني به عنوان پيشرو در فناوري و نوآوري شناخته مي شد، امروز صفاتي چون 'پير' و 'فرتوت' را يدك مي كشد.