۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 80404722
T T
۰ نفر

جاي خالي سيب دماوند در بازارهاي جهاني

۱۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۳۷
کد خبر: 80404722
جاي خالي سيب دماوند در بازارهاي جهاني

دماوند - شهرستان دماوند به عنوان يكي از عمده توليد كنندگان سيب درختي كشور هنوز جايگاه واقعي خود را در بازارهاي جهاني به دست نياورده است.

به گزارش ایرنا، سیب درختی ایران یكی از محصولات باغی مطرح در بازار بین المللی به شمار می رود كه با وجود محدودیت های اقلیمی همچون كمبود آب و وجود بیابان براساس آمارها رتبه چهارم جهانی را به خود اختصاص داده است.

ایران به عنوان چهارمین تولیدكننده سیب درختی دنیا در زمره تولیدكنندگان مهم این محصول قرار دارد اما خلاء حضور این محصول بویژه سیب دماوند كه كیفیت مرغوبی دارد در بازارهای جهانی محسوس است.

بر اساس اظهارات سید 'محمد موسوی' رییس سازمان جهاد كشاورزی استان تهران، شهرستان دماوند به واسطه برخورداری از شرایط آب و هوایی مناسب، ارتفاع مطلوب از سطح دریا و خاك مستعد، در تولید سیب درختی جایگاه خوبی دارد و موجب شده استان تهران در این عرصه رتبه دوم كشوری رابه خود اختصاص دهد.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان دماوند نیز میانگین تولید سیب درختی در هر هكتار را براساس كیل گیری در سال 91 در هر هكتار حدود 35 تن اعلام و بیان كرد: برداشت محصول سیب درختی در سال جاری در شهرستان دماوند حدود 230 هزار تن بوده است كه شرایط آب و هوایی در میزان برداشت این محصول نقش مهمی ایفا می كند.

'حمیدرضا خلیلی' سطح زیر كشت باغات در شهرستان دماوند را حدود 10 هزار و 400 هكتار اعلام كرد كه سهم سیب درختی حدود هفت هزار و 500 هكتار است.

براساس آمارها اینك حدود 40 درصد سیب دماوند صادر می شود كه باتوجه به كیفیت این سیب ظرفیت افزایش میزان صادرات وجود دارد.

برخی كشاورزان و تولید كنندگان سیب در شهرستان دماوند بر لزوم صادرات این محصول تاكید دارند و معتقدند وقتی تولید این محصول در هر هكتار می تواند بالاتر از شاخص های تعیین شده جهان باشد، چرا نباید با حمایت های دولت و جهاد كشاورزی بستر صادرات هر چه بیشتر این محصول با برند ویژه خود فراهم شود.

'جابان' روستایی در كیلومتر 75 جاده فیروزكوه از توابع شهرستان دماوند به علت شرایط اقلیمی مناسب و ارتفاع دو هزار تا دو هزار و500 متری از سطح دریا در تولید سیبی با كیفیت، عاری از سموم دفع آفات، ماندگاری و حاوی مقادیر بالای عناصر غذایی است كه باعث مستثنی شدن این محصول از سایر مناطق می شود.

یك تولیدكننده برتر كشوری سیب درختی در سال 90 اهل روستای جابان با بیان اینكه كیفیت سیب این منطقه ماحصل فراگیری دانشی است كه از سوی جهاد كشاورزی شهرستان به باغداران داده شده است، افزود: علم، سرمایه، صبر و بردباری و استفاده از دانش باغداری نوین، از دیگر عوامل اثر گذار بر كیفیت تولید است.

'حمید ابراهیمی' با اشاره به اینكه سیب جابان در سال های نه چندان دور زبانزد عام و خاص در داخل و خارج كشور بود، گفت: رونق نسبی، اختصاص تعرفه های دولتی و اهدای جوایز به تولیدكنندگان موجب فراهم سازی بستر صادرات و فعالیت بازرگانان در سال های گذشته بوده است.

وی افزود: این محصول در گذشته به اكثر مناطق جهان به ویژه لندن(انگلستان) و دبی (امارات عربی متحده) صادر می شد و به علت مرغوبیت، دارای بالاترین قیمت در بازارهای جهانی بود.

این باغدار خاطرنشان كرد: در چند سال اخیر به دلیل هزینه های بالای تولید، واردات لوازم بسته بندی و ضعف برنامه ریزی مناسب توسط بازرگانان و... میزان صادرات كاهش یافته كه ضربات جبران ناپذیری را بر پیكره تولید این محصول زده است.

ابراهیمی با گلایه از همكاری نامناسب نهادها و مسؤولان در زمان برداشت محصول با باغداران و تولیدكنندگان گفت: هزینه های بالای كارگر، حمل و نقل، سردخانه و.... شرایط جمع آوری محصولات را دشوار كرده كه نیازمند توجه جدی تر مسؤولان جهاد كشاورزی و مراجع فرادستی است.

وی تخریب باغ ها و تغییر كاربری را یكی از دلایل بی توجهی به تولید و تولیدكنندگان عنوان و بیان كرد: این روند صدمات زیادی را بر چرخه تولید و اقتصاد كشور وارد می كند و این در حالی است كه اقدامات مناسبی پس از انقلاب برای زیربخش های زراعت، باغداری و دامداری انجام گرفته است، اما ضعف درپشتیبانی لازم از تولیدكننده و تولیدات كشاورزی موجب نقص در چرخه تولید می شود.

ابراهیمی گفت: البته اقدامات مناسبی از جمله اجرای سیستم آبیاری قطره ای، بیمه كشاورزی از سوی دولت در حمایت از تولیدكننده اجرا شده است، اما عرصه كشاورزی به اهتمام بیشتری نیاز دارد.

همچنین نایب رییس اتحادیه باغداران شهرستان دماوند با بیان اینكه در تمامی كشورهای اروپایی و آمریكایی عرصه كشاورزی تنها مقوله ای است كه یارانه در حمایت و پشتیبانی به تولیدكننده تخصیص می یابد، اظهاركرد: تولید غذا و ایجاد اشتغال در این بخش حائز اهمیت و مستلزم حمایت و پشیتیبانی جدی تر دولت است.

'مجید قدیمی' تسهیل صادرات در حمایت از تولید و تولیدكننده را گام مناسبی در چرخه تولید دانست و گفت: صادرات در ایران عملكرد قابل قبولی ندارد كه مستلزم برخورداری از ابزار و تجهیزات نوین برای ارائه بسته بندی های زیبا، بادوام و مستحكم است و تخصیص حمایت هایی در حمل و نقل محصولات با كانتینرهای مجهز برای صادرات، لازم و ضروری است.

نایب رییس اتحادیه باغداران شهرستان دماوند خاطرنشان كرد: تاوقتی تولیدكننده وابسته به واردات بسته بندی های مخصوص صادرات از مناطقی همانند دبی و... است و همچنین از كانتینرهای یخچال دار در حمل این كالا كه هزینه های زیادی دارد استفاده می كند باجبار محصولات با قیمت بالا در بازار جهانی عرضه می شود، كه كاهش تعداد مشتریان را به دنبال خواهد داشت.

قدیمی با اشاره به صادرات نه چندان قابل توجه این محصول در سال 91 گفت: این صادرات با برنامه ریزی در پشتیبانی از تولیدكننده صورت نگرفته است، بلكه واردكنندگان برای تامین ارز مورد نیاز به منظور ادامه فعالیت خود به آن مبادرت كرده اند.

وی با اشاره به اینكه در دهه 60 ایران از عمده صادركنندگان میوه به كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و آسیایی بود، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر با معكوس شدن این روند و سوءاستفاده برخی واردكنندگان، ایران اینك به یكی از بزرگترین وارد كنندگان میوه در منطقه تبدیل شده است.

نایب رییس اتحادیه باغداران شهرستان دماوند گفت: اگر چه آمارهای موجود بیانگر عملكرد ضعیف صادرات در این حوزه است اما به كارگیری سیاست های تجاری مناسب، برنامه ریزی های منسجم و ارائه تسهیلات، در افزایش درآمدهای ارزی از طریق صادرات محصولات كشاورزی مؤثر خواهد بود.

تهرام/8128/1475/569
۰ نفر