۱۸ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۲۱
کد خبر: 80405601
T T
۰ نفر
والدين بايد پرهيز ازخوددرماني كودكان را جدي بگيرند

تهران-عضو هيات مديره انجمن بيماري هاي عفوني اطفان ايران گفت: والدين بايد از خوددرماني كودكان به شدت پرهيز كنند چراكه اين مساله روند درمان بيماري هاي عفوني در كودكان را پيچيده تر مي كند.

'حسین معصومی اصل' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در موارد بسیاری دیده شده است كه خانواده ها با مشاهده علائمی شبیه به بیماری سرماخوردگی مانند تب و بی حالی در كودكان خود، شروع به خوددرمانی كرده و از مراجعه به پزشك خودداری می كنند.

وی با بیان اینكه در این گونه موارد خانواده ها اقدام به خوراندن آنتی بیوتیك به كودكان خود می كنند، افزود: از آنجایی كه آنها اطلاع كافی در مورد نوع آنتی بیوتیك ها و مقدار مورد نیاز برای رفع بیماری ندارند، این اقدام باعث می شود كه ‌بصورت مقطعی علائم كاهش یافته و بیماری اصلی در كودك نهفته باقی بماند.

معصومی اصل گفت: شایع ترین بیماری های عفونی در كودكان، عفونت های دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی است.

دانشیار مركز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكی اظهار داشت: برای تشخیص عفونت های شایع، كودكان غربالگری نمی شوند مگر اینكه علائم خاصی داشته باشند كه باید ازسوی خانواده ها جدی گرفته شود.

معصومی اصل درخصوص بیماری عفونت ادراری در كودكان گفت: عفونت ادراری یكی از بیماری های خطرناك در كودكان است كه در صورت بی توجهی و درمان های خودسرانه ممكن است در آینده به كلیه ها آسیب های جبران ناپذیری وارد كند.

وی تب،‌ بی اشتهایی،‌ دل درد، ادرار بدبو،‌ روند كند رشد و عدم افزایش وزن در كودكان و به خصوص نوزادان را از علائم ابتلای احتمالی به عفونت ادراری عنوان كرد و گفت: در صورت مشاهده اینگونه علائم والدین باید به پزشك متخصص كودكان مراجعه كنند.

معصومی اصل خاطرنشان كرد كه با یك آزمایش ساده ادرار می توان از مشكلات حاد بعدی پیشگیری كرد.

این متخصص بیماری های عفونی كودكان با بیان اینكه بیماری عفونت ادراری در كودكان دختر تاحدودی شایع تر است، افزود: درصورتی كه كودكی به این بیماری مبتلا باشد، پس از درمان قطعی باید دستكم تا 2 سال تحت نظر باشد تا پزشك از عدم شروع مجدد این بیماری مطمئن شود.

معصومی اصل در مورد روش های تشخیصی و درمانی در مورد بیماری های عفونی كودكان در كشورمان گفت: با توجه به وجود مراكز متعدد درمانی و تعداد زیاد پزشكان متخصص،‌ در زمینه تشخیص و درمان مشكل خاصی در كشور وجود ندارد و بیماری های عفونی كودكان در صورت مراجعه به موقع به پزشك، به سرعت تشخیص داده و كنترل می شود.

علمی(4)1834**1440
۰ نفر