اهواز-مسول بخش راديولوژي بيمارستان گلستان اهواز گفت: نحوه‌ي حفاظت در برابر پرتوها در راديولوژي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است به گونه‌اي كه اكثر راديولوژيست ها در سال‌هاي نخست به دليل ناآگاهي از خطرات اشعه و رعايت نكردن اصول حفاظت در برابر اشعه به سرطان مبتلا شدند.

'فرید نخله' پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه كار با اشعه از مشاغل سخت و زیان‌آور است افزود: بیماران و همراهان آن‌ها كه به مراكز تصویر برداری پزشكی و یا پرتو درمانی مراجعه می‌كنند ‌باید به هشدارها و تابلوهای راهنما دقت كنند و به پرسش‌هایی كه كارشناسان رادیولوژی از آنان می‌پرسند با دقت پاسخ دهند.

وی با تاكید بر اینكه حفاظت در تصویر برداری پزشكی، با توجه به نوع دستگاه‌ها متفاوت است خاطرنشان كردكه: دستگاه‌هایی كه با تولید اشعه ایكس كار می‌كنند مانند دستگاه‌های رادیولوژی و سی.تی.اسكن، باید از ورود همراهان بیمار به اتاق دستگاه جلوگیری شود.

نخله افزود: اگر حضور همراه بیمار برای كمك به وی الزامی بود، همراه باید از روپوش سربی مخصوص استفاده كند و پوشیدن رو پوش سربی برای همراهان الزامی و این از حقوق آنها و مسوولیتهای مراكز پرتونگاری است.

مسول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز تصریح كرد: از لایه‌های حفاظتی سربی كه در اتاق‌های تصویر برداری با اشعۀ ایكس وجود دارند، برای حفاظت از اندام‌های بیمار باید استفاده شود و استفاده از این لایه های سربی برای كودكان از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی افزود: خانم‌های باردار و یا احتمال باردار بودن باید پزشك معالج و كارشناس رادیولوژی را از وضعیت بارداری خود مطلع كنند تا در صورت امكان از پرتونگاری با اشعه ایكس جلوگیری شود.

نخله گفت: ورود هرگونه فـلز به اتاق‌های تصویربرداری با ام آر آی ممنوع است و بیمار هم باید كارشناس رادیولوژی و كاركنان بخش های ام آر آی را از وجود وسایل فلزی مصنوعی در بدن خود مانند باطری قلب، تركش و پروتزهای ارتوپدی و غیره آگاه كند.

مسول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز تصریح كرد: دستگاه ام آر آی مانند آهنربایی بسیار قــوی عمل می‌كند و فلز درون بدن بیمار را با شدت خارج می‌كند و منجر به پارگی و آسیب دیدگی‌های جبران ناپذیر در بدن بیمار می‌شود.

وی گفت: دستگاه ام آر آی با اشعۀ ایكس كار نمی‌كند و اساس فیزیكی آن با دستگاه رادیولوژی متفاوت است و بر اساس میدان مغناطیسی عمل می كند.

نخله خاطرنشان كرد: در بخش‌های پزشكی هسته‌ای داروی پرتوزای رادیواكتیو به بیمار تزریق می‌شود و خود بیمار تا مدت مشخصی، حامل مواد رادیواكتیو است و اشعه تولید می‌كند كه باید از فاصله چند متری از بیمار از مضرات این اشعه دوری كرد و با در نظر گرفتن زمان تاثیر داروی رادیو اكتیو می بایست با توجه به توصیه های كارشناس بخش پزشكی هسته ای در زمان مشخص شده از كودكان و بانوان باردار دوری شود.

مسوول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز تصریح كرد: اطلاع از نوع داروی رادیواكتیویته و مدت مشخص تابش اشعه بسیار مهم است تا بیمار در این مدت از كودكان خردسال كه جسم آن‌ها نسبت به تأثیرات مضر اشعه حساس‌تر است و خانم‌های باردار، دوری كند.

وی افزود: عمل به توصیه كارشناسان بخش پزشكی هسته‌ای برای رعایت فاصله و زمان، دوری از كودكان و خانم های باردار بسیار حائز اهمیت است.

نخله گفت: هم‌اكنون كارشناسان رادیولوژی در دو گرایش تشخیصی و درمانی در كشور در زیرشاخه‌های رادیولوژی، سی تی اسكن، رادیوتراپی، پزشكی هسته‌ای، آنزیوگرافی و ام.آر.آی ‌ فعالیت دارند.

مسول بخش رادیولوژی بیمارستان گلستان خاطرنشان كرد: در خوزستان هم دانشگاه علوم پزشكی جندی شاپور اهواز، سالانه به آموزش كارشناسان رادیولوژی و رادیوتراپی در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی اقــدام می‌كند.

مركز آموزشی درمانی گلستان اهواز با دارا بودن اكثر امكانات تصویر برداری پزشكی، مجهزترین مركز تصویر برداری جنوب غرب كشور محسوب می‌شود.

7161/538