۲۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 80407669
T T
۰ نفر

محققان خاك شفاف ابداع كردند

۲۰ آبان ۱۳۹۱، ۱۰:۴۴
کد خبر: 80407669
محققان خاك شفاف ابداع كردند

تهران- محققان پس از دو سال تحقيق و مطالعه موفق به ابداع خاك شفافي شدند كه مي تواند شيوه تحقيقات آنان را نسبت به گياهان تغيير دهد.

به گزارش دیلی میل، خاك جدید شفاف به كشف اسراری در مورد تغییر و تحولاتی كه در ریشه گیاه همزمان با رشد ان روی می دهد، كمك می كند.

گروهی از محققان موسسه 'جیمز هوتون' و دانشگاه 'آبرتای داندی' موفق به ابداع خاكی شدند كه می توان درون آن را مشاهده كرد و برای اولین بار محققان را قادر می سازد تا جزئیات ریشه گیاهان را مطالعه كنند.

این خاك از ماده ای درست شده است كه معمولا در پیل های سوختی مورد استفاده قرار می گیرد و به ریشه گیاهان اجازه می دهند تا به همان صورتی كه در خاك معمولی رشد می كنند، رشد كنند.

ابداع این خاك جدید شفاف نقطه عطفی در مطالعه 'ریزوسفر' ( جهان ریشه ها) به شمار می رود و در بسیاری از حوزه های مختلف پژوهشی كاربرد دارد.

'لینول دوپی' یك زیست شناس نظری در گروه علوم زیست محیطی موسسه 'جیمز هاتن' گفت: با این روش جدید دانشمندان اكنون روشی برای مشاهده فرایندهای خاك در دست دارند.

دكتر دوپی و همكارانش پس از دو سال مطالعه و تحقیق مولفه ای كشف كردند كه می تواند شیمی خاك را تكرار كند.

آنها یك كامپوزیت مصنوعی معروف به نافیون Nafionكشف كردند كه اغلب در پیل های سوختی مولد انرژی استفاده می شود.

این خاك مصنوعی به خودی خود شفاف نیست اما در زمان اشباع با یك حلال مخصوص پایه آبی شفاف می شود.

این محصول تركیبی است كه از لحاظ متغییرهای فیزیكی و زیستی بسیار شبیه خاك واقعی است و می تواند آب و مواد مغذی را در خود نگاه دارد و رشد گیاه را حفظ كند.

از خاك های شفاف می توان برای مطالعه گسترش و انتقال پاتوژن های ناشی از خاك استفاده كرد.

این خاك شفاف می تواند با كمك به پرورش محصولات با روش تكیه بر سیستم های كارآمدتر اتكای كشاورزی را بر استفاده از كودها كمتر كند.

فیزیولوژیست ها نیز می توانند از خاك شفاف برای درك چگونگی دسترسی گیاهان و یا میكروب ها به مواد مغذی كه بطور ناهمگنی در خاك توزیع شده اند، استفاده كنند.

محققان خاطر نشان كردند كه محور تمركز تحقیقات بعدی حول كنترل طیف گسترده تری از خواص شیمیایی و فیزیكی خاك قرار دارد.

محققان همچنین امیدوارند تا هزینه كلی این روش را پایین تر آورند تا هر كسی بتواند از آن در مقایس های بزرگتری استفاده كند.

علمی(6) **2038**1544
۰ نفر