۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۹:۱۲
کد خبر: 80414207
T T
۰ نفر

بيرق عشق برافرازيد؛ محرم از راه مي رسد

۲۴ آبان ۱۳۹۱، ۹:۱۲
کد خبر: 80414207
بيرق عشق برافرازيد؛ محرم از راه مي رسد

تهران - لباس هاي مشكي، پارچه هاي سبز و سياه، برپا كردن تكيه ها، همگي يادآور فرا رسيدن ماهي است كه با خون پاك امام حسين(ع) و 72 تن از لاله هاي پرپر دشت كربلا رنگين شده است.

عشق به سومین امام شیعیان در تمام طول سال دیده می شود و گواه آن این است كه در هر مراسم نوحه و روضه خوانی، بدون شك یادی از تشنگان و به خون غلطیدگان دشت كربلا شده و در رثای شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و 72 تن از یاران باوفایش، اشك ماتم ریخته می شود، اما فرا رسیدن محرم این ارادت را صد چندان می كند.

خوب كه نگاه كنی، ردپای ماه محرم، ماه حزن واندوه را بوضوح می بینی، و خوب كه گوش كنی، صدای ناله های حضرت زینب(س)، فریاد 'هل من ناصر ینصرنی' امام حسین(ع)، گریه های كودكان در صحرای سوزان كربلا برای جرعه ای آب و ندای 'العطش العطش' آنها را می شنوی.

هر كس متناسب با وضعیت مالی و میزان عشق و ارادت خود به سالار و سرور شهیدان در آستانه ماه محرم تلاش دارد تا در برپایی هر چه با شكوه عزای حسینی سهیم شده و بر خوان كرم این امام بزرگوار خدمت كند.

حسینیه ها و تكایا، سنج و طبل و زنجیرها را برای عزاداری عاشقان ابا عبدالله از انبارها بیرون آورده، گرد و غبار را از روی آنها زدوده اند و در هر گوشه و كنار شهرها و روستاها رنگ و بوی فرارسیدن ماه محرم ماه خون و قیام به مشام می خورد.

باران و هوای سرد پاییزی هیچ یك مانع از آماده كردن مقدمات عزاداری و برگزاری آیین سوگواری محرم و عاشورا نشده، محفل عزاداری امام حسین(ع) همه یكرنگی، سادگی و یكدلی است، اینجا حزب و گروه و جناح نمی شناسد، اینجا هر چه هست عشق است و ارادت.

گویی این روزها آسمان هم دلش گرفته است و با نم نم باران قصد دارد هم خود را از غم و اندوه فرا رسیدن ماه محرم اندكی خالی كند و هم با ریزش بر هر كوی و برزن، به راستی، نمای شهرها و روستاها را برای استقبال از این ماه حزن انگیز پاك و تمیز كند.

اینك كه بار دیگر توفیق درك ماه محرم نصیبمان شده، باید خانه دل را از هر آنچه زشتی است، پاك كنیم و همپای حضرت زینب(س) و كودكان تشنه لب در ظهر عاشورا فریاد خونخواهی از امام حسین(ع) و یارانش را سر دهیم.

سعی كنیم محرم را نه فقط با لباس سیاه و سنج و طبل و نذری، بلكه با همه وجود درك كنیم، بكوشیم قیام عظیم عاشورا را در لابلای دل های شكسته و اشك های پاك عزاداران جستجو كنیم و از عاشورا همان درسی را بگیریم كه سرور و سالار شهیدان و 72 تن از یارانش برای تحقق آن عاشقانه بال گشودند.

و این آرزوی دوستداران و عزاداران ابا عبدالله الحسین(ع) را زمزمه كنیم:

یادتان باشد لباس مشكی ام را تا كنید

گوشه ای از قبر من این جامه را هم جا كنید

كاش من در شام تاسوعا بمیرم

خرجیم را نذر خرج ظهر عاشورا كنید

گویا تمامی این مقدمات و كارها در نهانخانه دل عاشقان اهل بیت(ع) آرزوی دیرینه تمامی آزادیخواهان را فریاد می زند و این آرزو همانا ظهور منجی عالم بشریت و گسترش عدالت و پاك كردن زمین از جور و ظلم و فساد ستمكاران است.

از: مریم جلوداران

فراهنگ (5) ** 1883 ** 1071