۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۵۱
کد خبر: 80416209
T T
۰ نفر

طلاق، نتيجه عدم آموزش صحيح زندگي

۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۵۱
کد خبر: 80416209
طلاق، نتيجه عدم آموزش صحيح زندگي

خمين- راهروهاي دادگاه مانند دالان پر پيچ و خم زندگي مي ماند. زندگي كه روزي با شور و هيجان آغاز و روز ديگر با تبر نا آگاهي خراب شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'مینا' با 23 سال سن برای گرفتن حكم طلاق به دادگاه مراجعه كرده و درحالی كه با انگشتان دستش بازی می كند، می گوید: من یك سال بیشتر زندگی نكردم و خیلی خوشحالم كه امروز از همسرم جدا می شوم.

وی درحالی كه قطره اشك گوشه چشمش را پاك می كند، ادامه می دهد: من زود ازدواج كردم و از ازدواج و زندگی مشترك چیزی نمی دانستم و همین هم باعث اختلاف در زندگی ام شد.

آموزش مهارت‌های زندگی در كشورهای توسعه یافته در حدود 30 یا40سال است كه تدریس می شود و این آموزش در كشور ما حدود 10 تا 15 سال است.

برای داشتن توانمندی لازم در قرنی كه به نام عصر اطلاعات نامیده می‌شود، توجه جدی به آموزش همه جانبه در این خصوص بیش از پیش در جامعه ما احساس می شود.

مهارت زندگی مجموعه ای از توانائی هاست كه زمینه سازگاری را فراهم می آورد، این توانائی ها فرد را قادر می سازد تا مسوولیت ها و نقش های اجتماعی را بپذیرد و بدون آسیب زدن به خود و دیگران با خواست ها، انتظارات و مشكلات روزانه بویژه روابط بین فردی به شكل موثرتری روبرو شود.

'حسن حیدری ' استاد دانشگاه و مشاور خانواده، مهمترین علت طلاق را عدم آموزش مهارت های قبل از ازدواج عنوان كرد.

وی ادامه داد: مهمترین مشكلی كه زوج ها با آن مواجه اند عدم درك متقابل و عدم شناخت خود و شناخت یكدیگر است. بسیاری از زوج ها هنوز درگیر منیت ها هستند و نمی پذیرند با ازدواج من ها 'ما 'می شوند كه این مشكل به عدم آموزش مهارت های زندگی بازمی گردد.

آموزش مهارت زندگی از دوران كودكی آغاز و در مدرسه و در سال های بعد ادامه می یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد خمین، تداخل نقش های زن و شوهر و گم شدن هدف ازدواج، چشم و همچشمی و فقدان اعتماد به نفس را از علل افزایش طلاق عنوان كرد.

حیدری شرط لازم برای ازدواج را رسیدن به بلوغ عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و جنسی عنوان می كند.

این درحالی است كه بسیاری فقط بلوغ جنسی را دلیل كافی برای ازدواج می دانند.

این مشاور خانواده، مشاوره قبل از ازدواج را مهم می داند، زیرا دختر و پسر جوان با احساسات می بینند و تصمیم می گیرند، اما استفاده از یك مشاور مجرب به آنها برای شناخت بهتر یكدیگر كمك می كند.

وی معتقد است: ازدواج های سنتی موفق ترند و اگر آشنایی قبل از ازدواج به شكل شرعی و عرفی با نظارت و حضور خانواده ها انجام پذیرد و دوران نامزدی بیشتر شود، می تواند ازدواج های موفقی را بدنبال داشته باشد.

وی ارزش دادن به خود، گذشت و بخشش استفاده از مشورت افراد با تجربه و از همه مهمتر الگو گرفتن از خانواده های موفق را راه حل مطمئن و سودمندی بجای طلاق عنوان می كند.

'زینب شریفی' مددكار مركز مداخله در بحران بهزیستی شهرستان خمین نیز نداشتن آمادگی لازم برای ازدواج را مشكل بسیاری از زوج های جوان بیان كرد.

شریفی ادامه داد: بیشترین مشكل مراجعه كنندگان به این مركز عدم شناخت زوجین نسبت به یكدیگر است و در برخی مواقع كه با كمك مشاور و مدكار به تفاوت های یكدیگر آگاه می شوند، مشكلات شان نیز كمتر می شود.

با تمام ویژگی های مثبتی كه آموزش مهارت های زندگی دارد، اما این آموزش ها هنوز هم در جامعه مغفول مانده اند.

'تقی مرادی' كارشناس مشاوره آموزش و پرورش گفت: مهارت های زندگی به عنوان سرفصلی از درس پرورشی در مدارس مقطع راهنمایی و دبیرستان توسط مشاوره مدرسه آموزش داده می شود.

اما این درس برخلاف نظر دانش آموزان، كلاسی به عنوان ساعت بیكاری برای آنان درنظر گرفته شده است.

همچنین این آموزش ها در مراكز بهداشت و در قالب یك ساعت به جوانانی كه قصد ازدواج دارند، آموزش داده می شود.

باید پذیرفت كه ازدواج وسیله ای ایست برای رسیدن به آرامش و تشكیل زندگی و گاه ممكن است در این راه مشكلاتی پیش آید، زیرا دو انسان منحصر به فرد و متفاوت از نظر اخلاقی و تربیتی و شخصیتی و ژنتیكی می خواهند سال ها با یكدیگر زندگی مشتركی را داشته باشند.

زوجین باید بدانند و یاد بگیرند كه طلاق آخرین راه حل است، بلكه یك زندگی همراه با عذاب وجدان است.

شاید مهمترین و اساسی ترین موردی كه باعث طلاق می شود، عدم آمادگی جوانان برای تشكیل زندگی و مشكلات پرفراز و نشیب در این راه طولانی است.ك/4

8122/545

گزارش: مجتهدی