۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۵۰
کد خبر: 80416635
T T
۰ نفر
حدود دو ميليون نفر در كشور ناقل ويروس هپاتيت ب هستند

مشهد- رييس شبكه تحقيقات هپاتيت گفت: هم اكنون بين يك و نيم تا دو ميليون نفر در كشور ناقل ويروس هپاتيت ب هستند.

كتر'سیدموید علویان' روز پنجشنبه در حاشیه همایش هپاتیت به خبرنگاران در مشهد اظهار كرد: كمتر از دو و نیم درصد از جمعیت كشور به ویروس هپاتیت ب مبتلا هستند كه با اقدامات انجام شده شیوع این ویروس هم اكنون كاهش یافته است.

وی گفت: كمتر از 10 درصد از ناقلین ویروس هپاتیت ب به علل مختلف به بیماری های كبدی مبتلا می شوند.

او شیوع هپاتیت ب در كشورهای آمریكا و اروپا را كمتر از دو درصد عنوان كرد و افزود: در برخی كشورها مانند چین، آسیای جنوبی، تایلند، آفریفا و برخی مناطق آمریكای جنوبی، شیوع هپاتیت ب بسیار و حدود هشت درصد است.

وی اظهار كرد: كشورهایی كه شیوع هپاتیت ب در آنها بین دو تا هشت درصد است در زمره كشورهای با شیوع متوسط این ویروس قرار دارند كه كشور ایران در این گروه است.

استاد دانشگاه بقیه الله الاعظم تهران افزود: هم اكنون در برخی استان های كشور مانند سیستان و بلوچستان و گلستان، هپاتیت ب شیوع سه و نیم درصدی دارد در حالی كه هم اكنون در استان خراسان رضوی، شیوع هپاتیت به یك و چهار دهم درصد كاهش یافته است.

علویان افزود: به دنبال اقداماتی مانند انجام واكسیناسیون فراگیر هم اكنون ابتلا هپاتیت ب در افراد زیر 20 سال كشور كاهش زیادی داشته و تقریبا نادر است و عمده مبتلایان در سنین بالاتر قرار دارند.

وی با اشاره به برنامه مدون هپاتیت ب در كشور گفت: هم اكنون برنامه های پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت ب به صورت واحد در سراسر كشور در حال انجام است.

رییس شبكه تحقیقات هپاتیت كشور گفت: در این راستا واكسیناسیون نوزادان و گروههای پرخطر مانند كادر بهداشتی و درمانی از سال 1373 به صورت رایگان در كشور انجام می شود.

او افزود: همچنین متولیدن سال های 1369 تا 1371 به صورت رایگان زیرپوشش طرح واكسیناسیون هپاتیت ب قرار دارند.

وی راه های انتقال ویروس هپاتیت ب را از طریق مادر به فرزند، ارتباط جنسی غیر ایمن، حجامت های غیر بهداشتی، دندانپزشكی غیربهداشتی و استفاده از سرنگ های مشترك و وسایل آلوده عنوان كرد.

همایش یك روزه 'مدیریت هپایت ب' به همت جهاد دانشگاهی و دانشگاه علوم پزشكی مشهد روز پنجشنبه در تالار هاشمی نژاد بیمارستان امام رضا (ع) این شهر برگزار شد./2

7487 /664/330
۰ نفر