۲۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 80418553
T T
۰ نفر

دست اندازي انسان به طبيعت، تعرض طبيعت به انسان

۲۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۱:۱۰
کد خبر: 80418553
دست اندازي انسان به طبيعت، تعرض طبيعت به انسان

دماوند - چندي پيش يك قلاده پلنگ به اهالي 'آيينه ورزان' شهر آبسر از توابع شهرستان دماوند حمله كرد كه در نتيجه آن يك انسان مجروح و پلنگ نيز ازپادرآمد.

براساس گزارش ها هفتم آبانماه جاری حمله پلنگ سبب مجروحیت یك كشاورز و نیز 'عباس میرزاكریمی' رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند نیز شد.

در این حمله هم یك انسان مجروح شد و هم پلنگ كه ازجمله گونه هایی به شمار می رود كه حفاظت از آنها ضروری است ازسوی ماموران و برای حفاظت جان خود و شهروندان ازپادرآمد.

گزارش شاهدان عینی حاكیست: پس از كسب اطلاع از ورود پلنگ به یك باغ، ماموران محیط زیست به محل می آیند و جست و جوی پلنگ را آغاز می كنند كه درنهایت پلنگ از كمین درمی آید و به حاضران حمله می كند.

براساس اظهار نظر كارشناسان محیط زیست منطقه، خصلت حیوانات وحشی از راسته گربه سان درحمله به طعمه، گرفتن زیرگلو و خفه كردن است تا طعمه را بلافاصله از پا درآورد.

به گفته كارشناسان محیط زیست این حیوان بندرت از روبرو به طعمه حمله می كند اما در حمله غافلگیرانه به رییس اداره محیط زیست دماوند از مقابل وی حمله را آغاز كرد كه این مسئول محیط زیست اجازه چنین كاری را از حیوان وحشی گرفت اما به دلیل حركت سریع حیوان از صورت و دست دچار آسیب دیدگی شد.

به اعتقاد كارشناسان محیط زیست، شیوه حمله حیوان نشانگر حالت غیر طبیعی این پلنگ بود.



* چرا پلنگ زنده نماند؟

استفاده از گلوله های بیهوش كننده ازجمله بحث هایی است كه گفته می شود شاید می شد با به كار گیری آن هم حمله پلنگ را خنثی و هم پلنگ زنده می ماند اما دست اندركاران محیط زیست می گویند به علت حمله باشتاب پلنگ در آن هنگام و زمان بر بودن تاثیر داروی بیهوشی، امكان استفاده از این نوع گلوله نبود.

در همان روز خبری ارسال شد كه لاشه حیوان وحشی برای تست هاری به تهران منتقل شده است تا بررسی پزشكی انجام گیرد زیرا رفتارهای حیوان در حملات مكرر به مردم قدری غیرطبیعی گزارش شده است.

به گفته یكی از كارشناسان محیط زیست شهرستان دماوند، در صورت حمله ناگهانی پلنگ به انسان، تزریق موارد بیهوشی خطر آفرین است زیرا در فاصله تزریق تا بیهوش شدن حیوان امكان مجروح یا كشته شدن انسان توسط حیوان وحشی حتمی است.

دیگر كارشناس محیط زیست معتقد است: با توجه به اینكه فشار خون حیوان در هنگام عصبانیت بالاست حتی تزریق مواد بیهوشی نه فقط تاثیرگذار نخواهد بود بلكه ممكن است بر عصبانیت بیشتر پلنگ بیافزاید.

البته نكته قابل تامل نیز اینكه یك از اهالی و شاهد عینی گفته است هنگام شكار این پلنگ محیط بانان به جای اسلحه بیهوشی، اسلحه جنگی در دست داشته اند و به جای مهار، این حیوان را كشته اند.



* دست اندازی انسان به طبیعت و بازتاب آن

به دنبال بازتاب فراملی این موضوع در رسانه ها مدیركل حفاظت محیط زیست استان تهران در این زمینه گفته بود: به علت دست اندازی به زیستگاههای طبیعی و ایجاد ناامنی و سلب آرامش برای حیات وحش و همچنین تخریب شبكه غذایی گونه های جانوری گاها شاهد هجوم حیات وحش به اطراف روستاها در مناطق طبیعی هستیم.

'رسول علی اشرفی پور' افزود: شدت حمله پلنگ و نوع درگیری حیوان با رئیس اداره محیط زیست بصورتی بود كه ماموران ناگزیر به شلیك به سمت پلنگ شدند كه در این جریان پلنگ از پا درآمد.

وی گفت: به دلیل دست اندازی انسان به طبیعت شاهد منقطع شدن زیستگاههای طبیعی، محدودیت‌های اكولوژیك و تخریب و گسستگی شبكه غذایی حیات وحش هستیم.

علی اشرفی پور ادامه داد: این موضوع باعث پناه آوردن حیات وحش بویژه راسته گربه سانان مانند پلنگ هر از چند گاهی به مناطق روستایی، باغ ها و مزارع می‌شود.

وی افزود: نكته‌ای كه وجود دارد استفاده از تفنگ بی‌هوشی است، باوجود تجهیز اداره های محیط زیست به اسلحه بی‌هوشی، این سلاح‌ها بیشتر جنبه پژوهشی و زنده گیری حیوانات در شرایط طبیعی را دارد و شرایطی كه حیوان به هر علتی جریحه دار شده و از فشار خون بالا برخوردار است به طور معمول نباید از سلاح بی‌هوشی استفاده شود.

به گفته وی بر اساس بررسی‌های معاونت محیط طبیعی اداره كل محیط زیست استان تهران حداقل 35 قلاده پلنگ ایرانی در برخی زیستگاههای طبیعی دماوند و فیروزكوه وجود دارد كه رقم قابل توجهی است.

برای تكمیل اطلاعات مربوط به این گزارش مسئولان اداره محیط زیست شهرستان دماوند حاضر به مصاحبه نشدند و اعلام كردند كه اجازه گفت وگو با رسانه ندارند.



* توصیه ها هنگام رویت حیوانات وحشی

حضور حیوانات وحشی در مناطق جمعیتی در برخی شرایط اجتناب ناپذیر است اما براساس تاكید كارشناسان هنگام مشاهده حیوانات وحشی همچون خرس، كفتار، پلنگ و .... به جای ازدحام و ایجاد سروصدا، مردم باید موضوع را به اطلاع ماموران محیط زیست برسانند تا آنان حیوان از منطقه دور كنند.

حیوانات نیز همچون انسان حق حیات دارند و حضور آنها در مناطق جمعیتی به دلیل دست درازی انسان به مناطق زیستی است كه با رفتار منطقی و اصولی ضمن جلوگیری از حوادث تلخ می توان شرایطی را ایجاد كرد كه ناگزیر به زمینه سازی انقراض حیات وحش نشویم.

تهرام/7246/1457/569
۰ نفر