۲۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۳:۵۸
کد خبر: 80419014
T T
۰ نفر
آنفلوانزا و سرماخوردگي به راحتي قابل پيشگيري است

كاشان- يك پزشك عمومي، گفت: با توجه به فرارسيدن فصل سرما به راحتي مي توان از مبتلا شدن به آنفلوانزا و سرماخوردگي قابل پيشگيري است.

دكتر 'علی تقی زاده' روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: سرماخوردگی و گلو درد یك عفونت حاد (كوتاه مدت) ویروسی در قسمت مجرای تنفسی فوقانی است كه ازطریق هوا مانند عطسه كردن یا تماس با افراد مبتلا به بیماری ازفردی به فرد دیگر سرایت می كند.

وی، شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون، استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه، از دست زدن به دستگیره درب، عابر بانك ها، گوشی تلفن و... در صورت امكان جلوگیری كنیم، بینی، دهان و چشم‏های خود را قبل از شستشوی لمس نكنیم ، رعایت فاصله از كسانی كه علائم سرفه، آبریزش بینی و تب دارند چون ویروس های آنفلوانزا از این طریق وارد بدن می شوند.

وی تاكید كرد: در بیشتر اوقات گلو درد به تنهایی و جدای از سرماخوردگی، خود یك علامت جدی مبتلا به این بیماری است.

وی تصریح كرد: گلو درد استرپتوككی(میكروبی) كه احتیاج به تشخیص پزشكی و درمان با آنتی بیوتیك دارد؛ زمانی كه عفونت ویروسی است، آنتی بیوتیك ها تاثیری در بهبود سرماخوردگی ندارند لذا برای رهایی هر چه سریع تر ضمن مراجعه به پزشك با تغذیه مناسب و استراحت می توان زمان درمان را كوتاه تر كرد.

دكتر تقی زاده، نوشیدن مایعات مختلف مانندآب آبمیوه چای و غیره باعث دفع مكرر آنها و در نتیجه كاهش دمای بدن، برای تامین رطوبت مورد نیاز اتاق از كتری آب برروی بخاری و یا دیگر دستگاه های ایجاد بخار استفاده كرد، تغذیه مناسب به همراه استفاده ازفرآورده های گیاهی مفید و مكمل های غذایی ویتامین c را از عوامل درمان برشمرد.

همچنین ویتامین c را می توان از مركبات بویژه لیموشیرین، پرتقال، گریپ فروت و در سیر، میخك، لیمو، فلفل و موادغذایی چون فلفل تند قرمز و سوپ مرغ و ماست دریافت كرد.

9876/1724