۴ آذر ۱۳۹۱، ۱۷:۱۰
کد خبر: 80428661
T T
۰ نفر
هشدار به مصرف كنندگان افراطي آسپرين/خونريزي داخلي از نتايج مصرف بي رويه اين دارو است

تهران- مطالعات نشان مي دهد كه مصرف بي رويه داروي آسپرين نه تنها مانع از بروز سكته هاي قلبي و عروقي نمي شود بلكه موجب خونريزي جدي داخلي نيز مي شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، استفاده از آسپرین با دوز پایین در كسانی كه دارای بیماری های قلبی و عروقی هستند و دچار سكته قلبی یا مغزی شده اند برای جلوگیری از تشدید این بیماری ها توصیه می شود.

براساس این گزارش، آسپرین از داروهای مصرفی سرپایی است كه با تجمع پلاكت‌ها در خون تداخل ایجاد كرده و از بروز لخته جلوگیری می‌كند. از طرفی بر واكنش‌های التهابی اثر داشته و مانع پیشرفت التهاب و بروز تب می شود.

به دلیل همین اثرات آن را برای كنترل تب و دردهای خفیف تا متوسط همچون بسیاری از دردهای مفصلی ناشی از روماتیسم مفصلی استفاده می‌كنند، از طرفی به دلیل ویژگی ممانعت از بروز لخته، در پیشگیری از سكته‌های قلبی و مغزی یكی از موثرترین داروها است كه البته از تشدید بیماری جلوگیری كرده و مانع از بروز سكته های قلبی و عروقی نمی شود.

بسیاری از افراد بدون اینكه دچار بیماری قلبی و عروقی باشند به گمان اینكه مصرف این دارو از بروز سكته ها جلوگیری می كند به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو آن هم بدون تجویز پزشك می كنند غافل از آن كه همین دارو در مواردی می‌تواند باعث پارگی مویرگ‌ها بخصوص در ناحیه مغز و عواقب خطرناكی شود.

براساس این گزارش، تحقیقات نشان داده است كه مصرف روزانه آسپرین ممكن است افراد را به بیماری های عروقی مبتلا كند و استفاده منظم از آسپرین حداقل دو بار در هفته در طول یك سال، در مردان، 12 درصد خطر ابتلا به ناشنوایی را افزایش می دهد.

متخصصان می گویند، در دوران بارداری برای درمان با آسپرین حتما باید با پزشك متخصص زایمان مشورت شود چرا كه تحقیقات منتشر شده در سال 2007 نشان می دهد كه مصرف آسپرین احتمال ابتلا به فشار خون بالا و عوارض جدی برای مادر در طول دوره بارداری را افزایش می دهد.

بسیاری از افراد بخصوص كسانی كه پا به میانسالی می گذارند خودسرانه اقدام به مصرف این دارو می كنند در حالی كه مصرف كنندگان آسپرین بیشتر در معرض خطر خونریزی معده، روده و زخم معده هستند.

آسپرین خون را رقیق تر می كند، پلاكت خون قابلیت منعقد شدن كمتری پیدا می كند بنابراین در صورت بروز خونریزی این موضوع می تواند كشنده باشد.

متخصصان می گویند؛ افرادی كه بیماری های جدی قلبی و عروقی ندارند، نباید برای جلوگیری از حمله قلبی و سكته مغزی آسپرین مصرف كنند.

دكتر سارا خوش سرور یكی از كارشناسان دارویی در این زمینه می گوید: اصلی ترین عارضه جانبی آسپرین و سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، ایجاد مشكلات گوارشی است كه این مشكلات می تواند از یك ناراحتی ساده معده تا خونریزی های گوارشی باشد كه مورد خونریزی های گوارشی بیشتر در سنین بالاتر بروز می كند.

به گفته وی؛ هرچه مقدار مصرف این داروها و طول دوره درمان با این داروها بیشتر باشد احتمال بروز خونریزی های گوارشی بیشتر است.

وی یكی دیگر از عوارض جانبی این دارو را آسیب های كلیوی برشمرده و می گوید: بالا رفتن فشار خون بخصوص در كسانی است كه از داروی فشار خون استفاده می كنند، از دیگر عوارض آسپرین و سایر مسكن های ضد التهاب غیر استروئیدی است.

'ولی فولادوند' یكی از پزشكان داروساز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: از مهم ترین عوارض ناشی از مصرف آسپرین، زخم های گوارشی است هر چند این دارو از داروهای مطمئنی به شمار می رود كه بسیاری از افراد به راحتی از آن استفاده می كنند.

وی با اشاره به مصرف خودسرانه این دارو، اضافه می كند: هیچ دارویی نباید به صورت خودسرانه استفاده شود چرا كه داروهایی كه عموما خودسرانه مصرف می شوند، عوارض جبران ناپذیری برجای می گذارند.

فولادوند می گوید: افراد در حالی بدون تجویز پزشك اقدام به مصرف این دارو می كنند كه مصرف بیش از اندازه آن سبب خونریزی های زیر پوستی می شود.

این دكترای داروساز با بیان اینكه شكل جدیدی از این دارو وارد بازار شده است، می گوید: مدل 'ای سی' شكل جدیدی از این دارو است كه دارای روكش و محافظی است كه وقتی وارد معده می شود از یكدیگر باز نشده و در محیط اسیدی معده باقی می ماند.

فولاوند با بیان اینكه قدیمی ها قرص آسپرین قدیمی را استفاده می كنند، می گوید: شكل جدید این دارو نسبت به شكل قدیمی آن مضرات كمتری دارد و نسل های جدید بیشتر از این دارو استفاده می كنند.

اجتمام(5)**9105**1569
۰ نفر