۱۰ آذر ۱۳۹۱، ۱۸:۳۱
کد خبر: 80435731
T T
۰ نفر
شهيد مدرس نمونه اي از گنج هاي پنهان ايران اسلامي است

كاشمر – فرماندار كاشمر گفت: شهيد آيت الله سيد حسن مدرس نمونه اي از گنج هاي پنهان و ذخيره اي نهفته در تاريخ سرزمين ايران اسلامي است .

به گزارش ایرنا ،مهدی فروزان روز جمعه در مراسم گرامیداشت سالگر شهادت شهید مدرس در كاشمر افزود : درخشش ستارگان پر فروغ در آسمان تاریخ و فرهنگ هر جامعه نشان از استعدادها و توانمندی ها و بالندگی هایی دارد كه در جوهره و نهاد آن جامعه و مردمش نهفته است و شهید مدرس در شمار آن ستارگان است.

وی اظهارداشت : شهید مدرس در زمره فرزانگانی است كه به جویندگان راه و پویندگان مسیر، همچون چراغی روشنایی می بخشند.

وی با تأكید بر شناساندن ابعاد شخصیتی شهید مدرس به نسل چهارم انقلاب اسلامی ، گفت : مدرس با اندیشه ای سترگ و درخشان در برزخ میان قاجار و پهلوی قدم به عرصه وجود نهاد و همیشه و در همه حال خواهان مجد و عظمت ایران و اسلام بود.

فروزان افزود: امتیاز مشهود شهید مدرس بر دیگران این بود كه تنها به درس و بحث حوزه بسنده نكرد بلكه زمان شناسی بود كه درك درستی از اوضاع سیاسی اجتماعی داشت و در كنار تدریس و تحصیل، به موقع و بجا در سیاست نیز دخالت می كرد و می گفت 'سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست.'

وی اظهارداشت : ویژگی های شهید مدرس باعث شد تا امام خمینی(ره) بارها از ایشان تجلیل كرده و القاب را برایش كوچك بشمارند و از او به عنوان الگویی برای دولتمردان و بویژه وكلای مجلس نام ببرند و او را برای همیشه زنده تاریخ بنامند.

وی گفت: این خواست خدا بود كه به پاس خدمات و فداكاری این روحانی شجاع و به منظور تجلیل از مدرس، مزارش به شكلی آبرومند ساخته شود و به فرمایش مقام عظمای ولایت، مزار مدرس زیارتگاه شود.

وی در ادامه به موقعیت شهر كاشمر اشاره كرد و گفت : این شهر دومین شهر زیارتی استان خراسان رضوی با پذیرش سالانه سه میلیون زائر است لذا توجه ویژه مجلس و دولت را در تخصیص اعتبارات می طلبد.

وی در پایان افزود : همه ساله خیل مشتاقانی از سراسر كشور در اماكن زیارتی و آرامگاه شهید مدرس در كاشمر حضور می یابند لذا احداث اقامتگاه های ارزان قیمت و گسترش فضاهای اماكن زیارتی از جمله آرامگاه شهید مدرس ضروری است .

سیدحسن مدرس در سال ۱۲۴۹ برابر با ۱۲۸۷ (قمری) در شهرستان زواره از توابع اصفهان متولد شد و در سال 1289 به مجلس شورای ملی راه یافت .

این شهید پس از چند دوره نمایندگی مجلس به دلیل مخالفت ها با رضا خان و استبداد پهلوی به شهرستان خواف و سپس به كاشمر در استان خراسان تبیعد شد و در دهم آذر ماه 1316 توسط ماموران رضا خانی در این شهر به شهادت رسید.

7497