۱۴ آذر ۱۳۹۱، ۱۱:۳۹
کد خبر: 80441138
T T
۰ نفر
سازمان ملل بازرسي از تاسيسات هسته اي رژيم صهيونيستي را خواستار شد

تهران - مجمع عمومي سازمان ملل، امروز (سه شنبه) قطعنامه اي را با راي اكثريت قاطع صادر كرد كه در آن از رژيم صهيونيستي خواسته مي شود هر چه سريعتر امكان بازرسي از تاسيسات هسته اي اين رژيم را فراهم آورد.

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، كمیته خلع سلاح مجمع عمومی هم چنین در این قطعنامه حمایت خود را از كنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه كه به تازگی لغو شد، اعلام كرد.

همه كشورهای عربی و ایران قصد داشتند در این كنفرانس كه قرار بود آذرماه ( اواسط ماه دسامبر) در شهر ' هلسینكی' فنلاند برگزار شود، شركت كنند اما آمریكا در سوم آذر ( 23 نوامبر) به بهانه ناآرامی های سیاسی در منطقه اعلام كرد كه این كنفرانس در تاریخ مقرر آن برگزار نخواهد شد. این در حالیست كه ایران و كشورهای عربی، مخالفت رژیم صهیونیستی برای حضور در این كنفرانس را دلیل اصلی لغو آن دانسته اند.

در قطعنامه ای كه با رای مثبت 174 كشور در مقابل 6 رای منفی و 6 رای ممتنع به تصویب رسید، از رژیم صهیونیستی خواسته می شود ' بدون هیچ تاخیری' به عضویت معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای ( ان پی تی) در آمده و تاسیسات هسته ای خود را به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بگشاید.

رژیم صهیونیستی، كانادا، آمریكا، جزایر مارشال، میكرونزی و پالائو به این قطعنامه رای منفی داده اند.

قطعنامه هایی كه با رای 193 عضو مجمع عمومی به تصویب می رسند، الزام آور نیستند اما دیدگاه های جهان را بازتاب می دهند و دارای وزنه سیاسی و اخلاقی هستند.

به رغم اعتراف داشنمندان هسته ای اسراییل و همچنین باور جهانیان در باره برخورداری رژیم صهیونیستی از بزرگترین زرادخانه هسته ای در منطقه خاورمیانه، مقامات این رژیم از تصدیق یا تكذیب این موضوع خودداری می كنند. این رژیم تاكنون از عضویت در معاهده ان پی تی خودداری كرده است.

پیشنهاد كشورهای عربی برای ایجاد منطقه ای عاری از تسلیحات هسته ای و كشتار جمعی در خاورمیانه و فشار بر رژیم صهیونیستی در زمینه نابودی دستكم 80 كلاهك هسته ای اعلام نشده این رژیم، در كنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای در سال 1995 تصویب شد اما این پیشنهاد هیچ گاه اجرایی نشد.

دو سال پیش، 189 عضو معاهده ان پی تی خواستار برگزاری كنفرانس منطقه عاری از تسلیحات كشتار جمعی در خاورمیانه در سال 2012 شدند.

رژیم صهیونیستی به بهانه امضای توافقنامه صلح قبل از ایجاد منطقه عاری از سلاح های كشتار جمعی مخالفت خود را با ایجاد چنین منطقه ای ابراز كرده است. كشورهای مسلمان منطقه در مقابل، زرادخانه هسته ای این رژیم را بزرگترین عامل تهدید كننده صلح در منطقه می اننند.

به نوشته آسوشیتدپرس، رژیم صهیونیستی از واكنش فوری به رای روز دوشنبه مجمع عمومی خودداری كرده است.

' خداداد سیفی' دیپلمات ایرانی قبل از رای روز دوشنبه مجمع عمومی خطاب به اعضای این مجمع گفته بود، ' حقیقت این است كه رژیم اسرائیل تنها طرفی است كه با برگزاری كنفرانس منع گسترش تسلیحات هسته ای در خاورمیانه

مخالفت كرده است.'

وی هم چنین فشار بر این رژیم برای مشاركت در كنفرانس بدون هیچ پیش شرطی را خواستار شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس افزود: 'عبدالله حلاق' دیپلمات سوری در این مجمع اظهار داشت كه ' دولت دمشق از لغو برگزاری كنفرانس یاد شده به دلیل مخالفت رژیمی كه خود دارای كلاهك هسته ای است، خشمگین است.'

وی گفت: ' ما از جامعه بین المللی می خواهیم اسرائیل را برای پذیرش ان پی تی و رهایی از زرادخانه هسته ای این رژیم تحت فشار قرار دهد تا امكان ایجاد صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه فراهم آید.'

مترجمام**9158**1501