۱۵ آذر ۱۳۹۱، ۱:۱۱
کد خبر: 80442186
T T
۰ نفر
انتخاب 'هاگه گينگوب' به عنوان نخست وزير جديد ناميبيا

پرتوريا - 'هيفيكه پونيه پوهامبا' رييس جمهوري ناميبيا روز سه شنبه در جريان ترميم كابينه اش، 'هاگه گينگوب' وزير تجارت را به عنوان نخست وزير جديد اين كشور انتخاب كرد.

بگزارش آژانس خبری آفریقای جنوبی، ' گینگوب' 71 ساله كه سیاست مداری كاركشته شمرده می شود، پیش از این نیز اولین نخست وزیر نامیبیا در بعد از استقلال این كشور، از سال 1990 تا 2002 میلادی، بوده است.

بگزارش ایرنا، 'هاگه گینگوب' نخست وزیر جدید نامیبیا از جمله جانشینان احتمالی ' پوهامبا' در انتخابات سراسری این كشور در سال 2014 میلادی نام برده می شود.

'هاگه گینگوب' روز یكشنبه گذشته نیز بار دیگر به عنوان معاون رییس حزب حاكم 'سازمان خلق آفریقای جنوب غربی (سواتو) برگزیده شده بود.

این حزب كه در سال 1960 میلادی به عنوان جنبشی آزادی بخش تشكیل شده است، از زمان استقلال كشور نامیبیا در 21 مارس سال 1990میلادی، تاكنون حزب حاكم در این كشور شمرده می شود .

'سام نوجوما ' رهبر 'سازمان خلق آفریقای جنوب غربی ' در 21 مارس 1990 میلادی به عنوان اولین رئیس جمهور نامیبیا انتخاب شد.

' پوهامبا' در نوامبر سال 2004 میلادی با به دست آوردن بیش از 76درصد آرا، جانشین نوجوما شد و در ماه مارس بعد رسما پست ریاست جمهوری را برعهده گرفت.

وی از 21 مارس 2005 میلادی تاكنون رسما در مسند ریاست جمهوری نامیبیا قرار دارد.

انتظار می رود كه بعد از اتمام دوره ریاست 'پوهامبا' در 'سازمان خلق آفریقای جنوب غربی ' در سال 2014 میلادی، 'گینگوب به عنوان رییس جدید این حزب انتخاب شود.

رییس جمهوری نامیبیا روز سه شنبه در جریان ترمیم كابینه اش' ناهاس انگولا' نخست وزیر قبلی را به عنوان وزیر دفاع این كشور منصوب كرد.

'كالی اسشلتوین' معاون وزیر دارایی نیز به عنوان وزیر جدید تجارت نامیبیا انتخاب شده است.

گینگوب از سال 2008 میلادی به عنوان وزیر تجارت در كابینه نامیبیا مشغول كار بوده است.

كشور نامیبیا با وسعتی بالغ بر 825 هزار كیلومتر مربع و با داشتن جمعیت یك میلیون و 800 هزار نفری، در جنوب غربی آفریقا و در همسایگی آفریقای جنوبی قرار دارد.

نامیبیا كه پیش از استقلالش مدتها مستعمره آلمان و بعد از آن تحت الحمایه دولت آفریقای جنوبی بوده ، در حد فاصل كشور نفت خیز آنگولا و كشور آفریقای جنوبی قرار گرفته است.

این كشور به دلیل داشتن منابع معدنی غنی از جمله معادن الماس و اورانیوم در دنیا مشهور می باشد.

تولیدات معدنی از قبیل، الماس، سرب، روی، قلع، نقره، تنگستن، اورانیوم و مس و لبنیات و ماهی از مهمترین اقلام صادراتی كشور نامیبیا شمرده می شود.

خاورم .1552.
۰ نفر