۱۶ آذر ۱۳۹۱، ۱۴:۲۲
کد خبر: 80444380
T T
۰ نفر
دكتر بذرافشان حق زيادي برگردن علم ژنتيك در كرمان دارد

كرمان _ پدر علم ژنتيك ايران، با بيان اينكه، دكتر 'محمدرضا بذرافشان'، حق زيادي بر گردن كرمان در زمينه علم ژنتيك دارد، گفت: وي علم ژنتيك را در اين استان متحول كرد.

پروفسور 'محمد حسن كریمی نژاد'، روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری كنگره نوروژنتیك ایران در كرمان در گفت و گو با ایرنا، افزود: آزمایشگاه ژنتیك دكتر بذرافشان واقع در موسسه خیریه ثامن الحجج (ع) بیماران خاص استان كرمان بسیار مجهز و از نظر علمی نیز فعال است.

وی همچنین 'علی شمسی نیا'، را نیز در علم ژنتیك كرمان دارای سهم دانست و اظهار داشت: همكاری و حمایت های مالی و معنوی وی از آزمایشگاه ژنتیك قابل تقدیر است.

وی موسسه خیریه ثامن الحجج (ع) بیماران خاص استان كرمان را نیز مجهز دانست و گفت: همه امكانات موجود برای برگزاری همایش ها در این موسسه وجود دارد.

پدر علم ژنتیك ایران، تاكید كرد: شعبه انجمن نوروژنتیك كرمان یكی از شعب فعال است كه در سال گذشته نیز چهل و دومین سمپوزیوم نوروژنتیك در كرمان با همت موسسه خیریه ثامن الحجج (ع) بیماران خاص این استان برگزار شد.

وی تاكید كرد: علم ژنتیك در سال 1900 متولد شده و در سال 1960 در پزشكی كاربرد عملی پیدا كرده است.

وی ادامه داد: علم ژنتیك با سرعت در حال پیشرفت است و این علم در ایران نیز به خوبی پیشرفت كرده است.

وی تصریح كرد: انجمن ژنتیك ایران در سال 1348 به همت عده ای از اساتید دانشگاه تهران یك سال بعد از تاسیس انجمن ژنتیك اروپا تاسیس شد و تا قبل از انقلاب هفت كنگره برگزار كرده است.

پروفسور كریمی نژاد، تاسیس و راه اندازی شبكه مشاوره ژنتیك را در بهزیستی های سراسر كشور اقدامی مهم در راستای جلوگیری از تولد نوزادانی با مشكلات و بیماری های ژنتیكی دانست.

وی ادامه داد: علم ژنتیك در تمام شئون زندگی مانند پزشكی، صنعت، محیط زیست، زراعت، كشاورزی و غیره كاربرد دارد.

پدرعلم ژنتیك، تاكید كرد: پزشكی كه امروز با مبانی ژنتیك و دستاورده های این علم آشنا نباشد پزشك به روزی نمی تواند باشد.

وی اظهار كرد: انجمن نوروژنتیك ایران، به عنوان دومین انجمن در دنیا از سال 1384 بعد از آلمان تاسیس شد.

وی هدف اصلی از تاسیس انجمن نوروژنتیك را ایجاد ارتباط نزدیك بین متخصصان بیماری اعصاب و متخصصان ژنتیك اعلام كرد.

پروفسور كریمی نژاد، گفت: ارتباط با متخصصان ایرانی مقیم خارج و انجمن های نوروژنتیك خارج از كشور از دیگر اهداف انجمن نوروژنتیك است.

وی به انتشار مجله ای با نام 'ژنتیك هزاره سوم' در انجمن نوروژنتیك ایران اشاره كرد و گفت: این مجله سال دهم چاپ خود را می گذراند.

وی ادامه داد: این انجمن تاكنون شش كنگره و همایش برگزار كرده كه سه مورد آن بین المللی و سه مورد نیز كشوری بوده اند.

وی گفت: هدف ما این بود كه فعالیت های انجمن نوروژنتیك منحصر به تهران نباشد.

پدر علم ژنتیك ایران، به عضویت استان های كرمان، هرمزگان، ارومیه، یزد و تبریز در انجمن نوروژنتیك ایران اشاره كرد و گفت: متخصصان ژنتیك و اعصاب، پزشكان علاقمندان به این علم می توانند در انجمن نوروژنتیك عضو شوند.

وی به مردم توصیه كرد: هر زمانی كه فرزندشان بیماری داشت كه پزشكان نتوانستند دلیل خاصی را برای آن ارایه دهند یا آن را مادرزادی یا ارثی دانستند این فرزند را قبل از اینكه از دنیا برود به مراكز مشاوره ژنتیكی ببرند.

وی گفت: اینگونه بچه ها كلید رمز و رسیدن به تشخیص های صحیح بیماری هستند.

وی افزود: تحقیقات، بررسی ها و مستندات موجود در دنیا بیانگر این مهم است كه ایرانیان نخستین افرادی بوده اند كه در مورد علم ژنتیك در دنیا تحقیق كرده و به این علم پرداخته اند.

پرفسور كریمی نژاد، با بیان اینكه ایران بعد از كشور آلمان دومین كشوری است كه انجمن نوروژنتیك را راه اندازی كرده است، اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش های فراوانی در این انجمن انجام می شود.

وی با اشاره به اینكه علم ژنتیك مانند سایر علوم رشته پزشكی برای رشد و تكامل نیازمند كار گروهی است، گفت: انجمن نوروژنتیك ایران به منظور ایجاد تبادل بین متخصصان علم ژنتیك اقدام به برگزاری سمینارهای ماهانه می كند.

پدرعلم ژنتیك ایران، منشاء شمار زیادی از بیماری های موجود را ژنتیك دانست و تصریح كرد: برخی از بیماری های ژنتیكی نیز به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و غیره در مناطق خاص بروز می كنند.

شایان ذكر است، زادگاه پروفسور كریمی نژاد پدر علم ژنتیك ایران، شهرستان سیرجان از توابع استان كرمان است.ك/3

7433/2624