۲۴ آذر ۱۳۹۱، ۹:۵۹
کد خبر: 80455245
T T
۰ نفر
تجهيزات دستگاه هاي حفاري به طور كامل بومي سازي شده است

تهران - مديرعامل آزمايشگاه فني و مكانيك خاك، ساختن تجهيزات ابزار دقيق در داخل كشور را تنها راه مقابله با محدوديتهاي بين المللي برشمرد و گفت: هم اكنون 100 درصد تجهيزات دستگاه هاي حفاري در داخل توليد مي شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'كامران رحیم اف' در نشست خبری كه شامگاه پنجشنبه در نخستین روز نمایشگاه راه و شهرسازی برگزار شد، افزود: تجهیزات ابزار دقیق از جمله لوازم و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك است كه متاسفانه این اقلام جزو تحریم های غرب علیه ایران قرار دارد.

وی ساخت داخل كردن ابزار دقیق را از جمله برنامه های وزارت راه و شهرسازی در مقابله با محدودیتهای بین الملل دانست و اظهار داشت: پیش از این لوازم و ابزار دقیق مورد نیاز را از اروپا و آمریكا تامین می شده است اما اكنون با بومی سازی این تجهیزات، نیازهای خود را از داخل تامین می كنیم.

رحیم اف با بیان اینكه تاكنون 11 دستگاه حفاری تا عمق 350 متر در داخل كشور تولید شده است، گفت: این دستگاه ها همگی در كشور طراحی، ساخت و به بهره برداری رسیده اند به طوری كه هم اكنون سه دستگاه آن در پروژه آزادراه تهران – شمال، دو دستگاه در پروژه تعریض جاده هراز، دو دستگاه در عملیات ژئوتكنیك پروژه قطار سریع السیر اصفهان – تهران و مابقی نیز در پروژه آزادراه حرم تا حرم مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك، دستگاه اندازه گیری سایش بالاست را از دیگر تجهیزاتی عنوان كرد كه در داخل كشور ساخته می شود و افزود: مقاومت بالاست در طول بهره برداری ساییده می شود كه این دستگاه می تواند میزان مقاومت آن را تعیین و اعلام كند.

به گفته وی، دستگاه سایش بالاست با كمتر از 10 میلیون تومان در داخل كشور ساخته شده است كه نسبت به مشابه خارجی آن هم كارایی بهتر و هم از قیمت پایین تری برخوردار است.



** صدور خدمات فنی و مهندسی به كشورهای همسایه

رحیم اف سپس در خصوص صدور خدمات فنی مهندسی با سایر كشورها نیز گفت: بازار فعالیت آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك در كشورهای همسایه به خصوص عراق و افغانستان بسیار گسترده است.

وی با بیان اینكه آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك در حال صدور دانش فنی و خدمات فنی و مهندسی به سایر كشورها است، افزود: هم اكنون كارشناسان و متخصصان آزمایشگاه در پروژه راه آهن اترك در مرز باجگیران، پروژه راه آهن هرات و دوغارون افغانستان فعال هستند.



** مسكن مهر، یكی از مهندسی سازترین پروژه ها

رحیم اف همچنین در خصوص ارزیابی و كنترل كیفیت پروژه مسكن مهر نیز گفت: طرح مسكن مهر یك طرح بسیار عظیم است به گونه ای كه بیش از دو میلیون واحد مسكن در مدت زمان محدود ساخته می شود كه این توجه ویژه ای را می طلبد.

وی با بیان اینكه اجرای طرح مسكن مهر توسط هیچ یك از دستگاه های دولتی انجام نمی شود، افزود: ساخت و سازها در مسكن مهر توسط آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك و همچنین توسط آزمایشگاههای بخش خصوصی كنترل و ارزیابی می شوند.

رحیم اف ادامه داد: كیفیت ساخت در مسكن مهر به طور مستمر به صورت نمونه گیری مورد ارزیابی و كنترل قرار می گیرد و پس از اخذ تاییدیه از آزمایشگاه اجازه افتتاح خواهند گرفت.

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك سپس تصریح كرد: هرزمانی كه آزمایشگاه گزارشی از عدم كیفیت در طرح مسكن مهر ارایه كرده به طور جدی توسط استانداری ها پیگیری و رفع اشكال شده است.

به گفته رحیم اف، پروژه مسكن مهر یكی از مهندسی سازترین پروژه های عمرانی كشور به شمار می آیند و می تواند الگویی برای سایر پروژه ها قرار گیرد.



** كیفیت آسفالت باند تمام فرودگاه ها كنترل می شود

مدیرعامل آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك سپس در خصوص كنترل كیفیت آسفالت باند فرودگاههای كشور گفت: این آزمایشگاه در تمام بخش های پروژه های عمرانی فرودگاههای كشور حضور دارد و كنترل كیفیت انجام می دهد.

رحیم اف با بیان اینكه در تمام فرودگاههای كشور آزمایشگاه ایستگاه محلی دارد، افزود: آسفالت باند، روسازی و خط كشی های آن از جمله مواردی است كه تحت كنترل آزمایشگاه قرار دارد.

وی با اشاره به توسعه باند دوم فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) اظهار داشت: آزمایشگاه فنی و مكانیك خاك هم اكنون دو اكیپ در این بخش مستقر كرده است.

رحیم اف با بیان اینكه هم اكنون نزدیك به دو هزار مترمربع از باند دوم فرودگاه امام آسفالت شده است و مابقی آن تا پایان سال انجام می شود، گفت: چنانچه مشكل قیر و آسفالت نداشته باشیم باند دوم نیز تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

وی تصریح كرد: از نظر كیفی نیز كیفیت باند دوم فرودگاه امام خمینی تحت بالاترین استانداردها قرار دارد و تنها باند فرودگاهی در كشور است كه هواپیماهای سنگین و پهن پیكر ایرباس 380 می تواند در آنجا نشست و برخاست كند.

سومین نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی و صنایع وابسته 23 تا 26 آذر ماه در محل مصلی تهران دایر است .

اقتصام (3) ** 1574**
۰ نفر