حامد هوشیاری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در عرصه داخلی كمتر تحقیقی كه در آن به معرفی تكنیكهای خاص تئاتر ایرانی و آسیب شناسی مسائل این حوزه، شناخت نقاط ضعف و قوت و به طور كلی مسائل حوزه نمایشی كشور را مورد ارزیابی قرار داده باشد، نگاشته شده است.
وی با تاكید بر اینكه كم توجهی به حوزه پژوهش، تئاتر كشور را غیر ایرانی كرده اظهار داشت: مشكل ضعف پژوهش در تئاتر ظلمی آشكار به هنر انسان محور و تئاتر بوده و به دلیل كم توجهی به حوزه های پژوهشی و انتقادی، تئاتر ما به تئاتر غیر ایرانی در آمده و تا زمانی كه گروه نداشته باشیم، تئاتر وجود نخواهد داشت.
این كارشناس و منتقد حوزه فرهنگ و هنر ادامه داد: به اعتقاد من اطلاعاتی چون جامعه شناسی، روان شناسی، سیاسی و فرهنگی در هر مقطع زمانی و تاریخی از جمله مهمترین فعالیتها در حوزه نمایش نامه نویسی می باشد كه نمایشنامه نویسان كمتر به این سمت رفته اند.
هوشیاری تصریح كرد: اصولا نقد تئاتر با كیفیت تئاتر و فرهنگ یك كشور در ارتباط بوده و یكی از وظایف منتقد تئاتر، دفاع از یك اثر تئاتری بوده كه همانند فانوسی استقلال فرهنگ را هدایت می كند و در مقابل خطراتی كه سبب آن فرهنگ توده ها و كمبود هویت منطقه ای است، می ایستد.
این نویسنده و كارگردان تئاتر اهل شهرری با اشاره به اینكه باید آینده روشنی را برای تئاتر پیش رو دید، افزود: اگر در ایران آثار نمایشی از تمام جهات یعنی ساختار نمایشنامه، روان شناسی، فرهنگ شناسی و كلی گرایی مورد بررسی صحیح قرار گیرند، باید آینده روشنی را برای تئاتر پیش رو در نظر گرفت.
وی تصریح كرد: در این صورت است كه آثار دراماتیك خود را نشان می دهد و مانند نمایشنامه نویسان بزرگ جهان، ایران هم علاوه بر داشته های خود می تواند از نسلهای جدید نیز به عنوان شخصیتهای بزرگ و برجسته تئاتری هنرمندی شایسته تولید كند اما این در صورتی است كه منتقد رسالتش را به درستی و بدون در نظر گرفتن هرگونه ارفاقی بر اثر یك نویسنده یا عوامل اجرایی آن اثر به صورت كاملا موشكافانه مورد تحلیل و بررسی قرار بدهد.
حامد هوشیاری، نویسنده و كارگردان ساكن شهرستان ری می باشد كه نمایش هایی چون 'مگه توقول ندادی'، 'سرباز فراری'، 'آخرین سرم'، 'یاد همسنگر'، 'كاندیدا' و 'زهرا' را در كارنامه خود دارد و همچنین نویسنده، كارگردان و تهیه كننده فیلمهای 'مسافر قبله'، 'راز قمقمه'، 'هویت'، 'طعم عشق' و 'انتظار' است.
1194/699
شهرری - كارگردان و منتقد تئاتر و سینما گفت: ضعف پژوهش در حوزه تئاتر ایران به اندازه ای است كه تاكنون كمتر تحقیق علمی و قابل اعتنا و معتبری در این خصوص در عرصه داخلی نگاشته شده است.