۲۶ آذر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۸
کد خبر: 80458131
T T
۰ نفر
چمران بر توسعه روابط دو جانبه ايران و چين تاكيد كرد

تهران بزرگ - رييس شوراي اسلامي شهرتهران در ديدار با شهردار شهر جي يانگ چين بر توسعه روابط دو جانبه بين ايران و چين بر مبناي عدالت تاكيد كرد.

به گزارش روز یكشنبه اداره كل روابط عمومی و بین الملل شورای اسلامی شهرتهران 'مهدی چمران'‌ گفت: من به این ملاقات های تخصصی كه شهرداران و اعضای شوراهای شهرهای دو كشور برگزار می كنند اعتقاد دارم و این گونه ملاقات ها می تواند به استحكام روابط دو كشور كمك كند.

وی افزود: ایران و چین دو كشور باستانی دارای تمدن های بزرگ و از قدیمی ترین تمدن های روی زمین هستند.

چمران با اشاره به جاده ابریشم و سابقه دوستی بین دو كشور ،خاطر نشان كرد: بعد از پیروزی انقلاب روابط ایران با كشور چین متحول شد و در مسیر توسعه قرار گرفت و به تدریج نیز درحال گسترش است.

رییس شورای اسلامی شهرتهران با اشاره به روند انتخابات شوراها در ایران، گفت: شوراها در جمهوری اسلامی ایران با انتخاب شهرداران واداره شهر ازسوی آنها بار بزرگی از دوش دولت برداشته است و به این ترتیب كار مردم توسط نمایندگانشان در مدیریت شهری انجام می شود.

وی با اشاره به نمایشگاه اكسپوی شانگهای چین افزود: امیدوارم كه در نمایشگاهای دیگر در چین نمونه هایی از هنر و اقتصاد اسلامی و پیشرفت های علمی ایران به نمایش گذاشته شود.

چمران بابیان اینكه ایران در زمینه علوم مختلف ، از جمله پزشكی ، فنی و هسته ای پیشرفت و جهش های زیادی داشته است اظهار كرد:ایران می تواند در این زمینه ها با كشور چین روابط تنگاتنگی داشته باشد.

وی افزود: البته چین نیز در پیشرفت علوم دارای جایگاه بالایی است كه همكاری در این زمینه می تواند به نفع دو كشور باشد.

رییس شورای شهر تهران بابیان اینكه همكاری ایران و چین راهبردی است افزود:همكاری این دوكشور درمجامع بین المللی می تواند جلوی زیاده خواهی امریكا و كشورهای غربی را بگیرد.

وی با دعوت از سرمایه گذاران چینی برای همكاری بیشتر در طرحهای شهری تهران افزود:‌ پروژه های زیادی در شهرتهران می تواند با سرمایه گذاری مشترك دو كشور به نتیجه برسد.

چمران گفت:‌ طرح صدر ـ نیایش از نظر علمی ـ اجرایی در جایگاه بالایی قرار دارد كه با اختصاص ال سی از كشور چین در حال ساخت است.

وی همچنین افزود: شهرداری تهران با كشور چین در زمینه ساخت متروی تهران ، واگن های مسافربری مترو و نیز اتوبوس های دو كابین همكاری زیادی داشته است و امیدواریم این همكاری ها تداوم داشته باشد.

'جی یانگ' رییس هیات با تقدیر از برخورد خوب مسوولان و مردم

گفت:دراین سفر دوستی مردم ایران به مردم چین را احساس كردیم و شاهد تمدن درخشان ایران و توسعه خوب شهرها و استانهای ایران بودیم.

وی با اشاره به جاده ابریشم كه دو هزار سال پیش بین ایران و چین وجود داشت، گفت: امروزه این جاده جدید از طریق دریا، زمین و آسمان وجوددارد و می تواند باعث ایجاد مبادلات درخشانی بین دو كشور باشد.

وی هدف از این سفر را تقویت دوستی و توسعه همكاری بین دو كشور ایران و چین دانست وافزود: كشور چین در زمینه قطارهای سریع السیر، صنایع هواپیما سازی و اتوبوس های برقی به پیشرفت خوبی رسیده است كه امیدواریم بتوانیم دراین زمینه ها نیز با ایران همكاری داشته باشیم.

تهرام/7244/1600 /
۰ نفر