۲۶ آذر ۱۳۹۱، ۱۳:۵۹
کد خبر: 80458439
T T
۰ نفر
شش پرونده ميراث ناملموس استان اصفهان ثبت ملي شد

اصفهان - معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان گفت: در ششمين اجلاس سراسري شوراي عالي ثبت ميراث ناملموس كشور، شش پرونده از استان اصفهان به ثبت ملي رسيد.

به گزارش روز یكشنبه اداره روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به نقل از ناصر طاهری، در این اجلاس با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی شش پرونده از استان اصفهان ثبت شد.

طاهری افزود: آیین های 'جغجغه زنی' و 'نخل گردانی' ابیانه، تعزیه نطنز، 'خلیل عرب' نوش آباد، 'زارخاك' و تعزیه 'قورتان' پس از بررسی و تایید شواری سیاست گذاری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

طاهری اظهار كرد: مراسم 'زارخاك' در روستای تاریخی' قورتان' در اول ماه محرم و در شكلی منحصر به فرد به 'نام زار و زار خاك' برگزار می شود.

وی اضافه كرد: این مراسم در منطقه بسیار مشهور است و اوج آن در بعد از ظهر روز تاسوعاست.

وی خیمه سوزی و 'خیل عرب' را مربوط به شهرنوش آباد دانست و افزود: این آیین توسط چند صد نفر از افرادی كه خود را به صورت لشكریان ابن سعد درآورده اند اجرا می شود.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: در این آیین تصویری از قیام امام حسین(ع)، سوزاندن خیمه ها، اسارت خانواده امام حسین و همچنین عزاداری و دفن شهدا به صورت نمایشی ارائه می شود.

وی زمان برگزاری این آیین را عصر روز یازدهم محرم ذكر كرد.

طاهری تعزیه نطنز را یكی از قدیمی و كامل ترین تعزیه های ایران زمین دانست و افزود: هرسال در دهه اول محرم هزاران نفر برای دیدن تعزیه به این شهر سفر می كنند.

معاون میراث فرهنگی استان اصفهان مراسم نخل گردانی ابیانه را یكی دیگر از میراث ناملموس به ثبت رسیده عنوان كرد و افزود: این مراسم در حاشیه كویر رواج بیشتری دارد.

وی گفت: نخلی كه حمل می شود نماد تابوت امام حسین (ع)بوده كه قبل ازحمل نخل توسط افراد خاص از روستا با پارچه های نذری آذین بسته و سپس تابوت امام حسین توسط عزاداران به حركت در می آید.

طاهری آیین جغجغه زنی ابیانه را یكی دیگر از آیین های عاشورایی ثبت شده معرفی كرد و افزود: این مراسم كه در گویش محلی به جاغجاغه زنی شهرت دارد، نمادی از آیین سنگ زنی رایج در قبل از اسلام است.

وی توضیح داد: این آیین پس از اسلام رنگ و بوی ایرانی اسلامی به خود گرفت و سنگها به صورت چوبهای خراطی شده در آمد.

وی اضافه كرد: این مراسم در محله 'یوسمان' 'ابیانه' اجرا می شود و عزاداران پس از گذر از محلات مختلف به امامزاده' عیسی' و' یحیی' 'مروند' رفته و به عزاداری ادامه می دهند.

ششمین اجلاس سراسری شورای عالی ثبت كشور با موضوع بررسی پرونده‌های آیین‌های عاشورایی در استان مازندران برگزار شد.

د/ 7135/607