سامانه ثبت الكترونيكي معاملات خودرو راه اندازي مي شود

تهران - رييس اتحاديه كشوري صنف فروشندگان و نمايشگاه داران اتومبيل از پياده سازي سامانه ثبت الكترونيكي معاملات خودرو با همكاري و پشتيباني وزارت صنعت،معدن و تجارت خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی شبنم ، ' حسن زمانی افشار' افزود: این سامانه به منظور افزایش ضریب امنیت معاملات و دسترسی به اطلاعات دقیق و صحیح از خودروی مورد معامله و طرفین معامله ایجاد شده است .

یادآور می شود، اتحادیه كشوری خودرو با توجه به نتایج مثبت طرح ساماندهی املاك و مستغلات كشور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنف مشاوران املاك به بهره برداری رسید. این اتحادیه نیز با بهره برداری از تجارب به دست آمده در حوزه املاك اقدام به راه اندازی سامانه ای برای ثبت الكترونیكی معاملات خودرو كرده است.

وی گفت:باراه اندازی این سامانه تمامی عواملی كه موجب می شود افراد كلاهبردار و سودجو به حیطه خرید و فروش خودرو وارد شوند و به مردم آسیب بزنند بر طرف خواهد شد .

زمانی افشار افزود: با ثبت اطلاعات معامله كنندگان و خودروها دراین سامانه بانك اطلاعات دقیق و جامعی ایجاد و امكان هرگونه سودجویی برطرف می شود.

وی درباره اهداف پیاده سازی سامانه ثبت الكترونیكی معاملات خودرو گفت: در وهله نخست این سامانه موجب یكپارچه سازی اطلاعات واحدهای صنفی شده و مانع فعالیت واحدهای صنفی فاقد پروانه كسب و غیر مجاز می شود.

رییس اتحادیه كشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل ، یكسان سازی فرایند انجام معاملات در سطح كشور، بالا بردن ضریب امنیت معاملات خودرو، استاندارد سازی فعالیت های واحدهای صنفی در سطح كشور، جلوگیری از تخلفات و فروش یك خودرو به چندین نفر، شفاف سازی اطلاعات خودرو و متعاملین، حفظ حق و حقوق اعضای دارای پروانه كسب، حذف قولنامه های دستی و سلیقه ای و متحد الشكل شدن آن ها و افزایش اطمینان خریداران و فروشندگان نسبت به معاملات در نمایشگاه های اتومبیل دارای پروانه كسب را از دیگر مزایا و اهداف راه اندازی این سامانه دانست.

رییس اتحادیه كشوری صنف فروشندگان و نمایشگاه داران اتومبیل درباره ویژگی ها و قابلیت های این سامانه گفت: از قابلیت های سامانه می توان به برقراری ارتباط با سایر پایگاه های اطلاعاتی مرتبط، امكان استعلام قراردادهای ثبت شده و واحدهای صنفی مجاز، امكان ثبت و استعلام مشخصات خودرو بر اساس شماره بدنه، پلاك و غیره اطلاع رسانی به روز قوانین و مقررات و دستورالعمل های اجرایی اشاره كرد.

وی گفت: این سامانه به صورت پایلوت در شهرستان های ورامین و قرچك پیاده سازی می شود و پس از تست اولیه و تایید آن به تناوب در كل كشور مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

زمانی افشار بیان كرد : در زمان حاضر خرید و فروش خودرو در كشور جدای از مراجعه به نمایشگاه های اتومبیل دارای پروانه كسب معتبر به روش های غیر رسمی دیگری مثل درج اگهی از طریق روزنامه های كثیر الانتشار، مراجعه به پاركینگ های شهرداری و غیره انجام می شود كه در این معاملات امكان رد گیری و شناسایی صحیح و دقیق خودرو ، خریدار و فروشنده میسر نیست و همین ضعف امكان سو استفاده افراد كلاهبردار و سودجو را فراهم كرده است.

اقتصام(1)** 1601**1561