به گزارش ایرنا از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، 'فرهاد حسنزاده'، نویسنده و طنزپرداز در نشست بررسی'طنز خوب برای كودكان و نوجوانان' در كتابخانه مرجع كانون افزود: كودكان میتوانند با توجه به موقعیت خود با طنز ارتباط برقرار كرده و آن را درك كنند.
حسنزاده بیان كرد: طنز، به عنوان اثری ادبی با استفاده از بذله، برعكس كردن، خشم، ضعفها و تعلیمات اجتماعی جوامع بشری را به نقد میكشد.
وی افزود: طنزپرداز با بزرگنمایی یك عیب یا نقص قصد دارد صاحب آن عیب را متوجه نكتهای كند.
این نویسنده ادامه داد: در حقیقت طنز در حوزه كودكان و نوجوانان زبان كنایی و بیان برخی انتقادات نیست،طنز در ادبیات این گروه سنی تحلیل میرود و این امر طبیعی است.
خالق رمان هستی گفت: طنز یك نگاه فلسفی عاقلانه است كه نمیتوان به راحتی در ادبیات كودكان به كار برد. نه به این معنا كه ادبیات كودكان ادبیات كم ارزشی است، بلكه ذات مخاطب ما نمیطلبد كه آن میزان لازم از انتقاد را در طنز آنها داشته باشیم.
حسنزاده خاطر نشان كرد: طنز یكی از شاخههای شوخ طبعی است كه اشتباهات یا جنبههای نامطلوب رفتار بشری را به شیوهای خندهدار به چالش میكشد.
وی تاكید كرد: طنز در واقع یكی از روشهای متوجه كردن دیگران به نكتههایی كه از آن غافل ماندهاند.
وی درباره نوشتن طنز برای نوجوانان گفت: نوجوانان به سنی رسیدهاند كه میخواهند خود را مانند بزرگترها نشان دهند و به طور كلی ویژگیهای نوجوانان این امكان را برای نویسنده فراهم میآورد كه در شاخههای گوناگون طنز برای آنان دست به قلم شود.
این طنزپرداز با اشاره به تعداد نادر نویسندگان طنزپرداز در حوزه كودك و نوجوان یادآور شد: متاسفانه به این تعداد اثر نیز توجهی نمیشود.
وی گفت: اگر آثار طنز معرفی، حمایت و عرضه خوبی داشته باشند، میتوان به آینده طنز كودك و نوجوان امیدوار بود.
حسنزاده در بخش دیگری از سخنانش تصریح كرد: در زمینه ایجاد نگرش طنز در كودكان، بازی با كلمات نقش بسیار اساسی دارد.
همچنین استفاده از تصاویر بدون شرح یا كاریكاتورهایی كه در آنها، از كودك بخواهیم بر اساس آنها قصهای را بسازد، شیوه مناسبی است.
خالق رمان هستی توضیح داد: هر نوشته خندهداری هم طنز نیست و طنزپرداز باید برای نوشتن طنز برای كودكان ضمن شاد كردن كودكان، تمامی مسایل مربوط به زندگی آنان را بازگو كرده و كودكان را كمك كند تا با آمیزهای از لبخند، رفتارهای غلط و ناصحیح را از صحیح بازشناساند.
نویسنده كتاب 'كوتیكوتی' اضافه كرد: به دلیل قدرت تخیل كودكان، طنز كودك باید تصویریتر و ملموستر باشد اما در طنز نوجوان، بر كلام و بازی با واژگان هم میتوان تاكید داشت.
وی با بیان اینكه هدف نهایی طنز، راهنمایی، اصلاح و تربیت است تاكید كرد: كودكان مراحل رشد خود را میگذرانند؛ پس دقت كنیم كه لذت از طنز، به لذت از تحقیر، تمسخر و آزار دیگران سوق پیدا نكند.
این طنزپرداز گفت: طنز یكی از نیازهای كودكان است اما در حال حاضر جایگاه مناسبی در این زمینه نداریم و در هیچ نشریهای به این مساله مهم آنطور كه باید پرداخته نشده است.
'رویا صدر' نویسنده و طنزپرداز، دیگر میهمان این نشست نیز گفت: در پرداخت طنز برای مخاطبان كودك و نوجوان باید طنز برگرفته از دنیای واقعی آنان باشد تا برای آنها جذابیت بیشتری داشته باشد.
این طنزپرداز با بیان اینكه طنز باعث فاصله گرفتن از سوژه و نگاه شوخی آمیز به سوژه میشود، اظهار كرد: هدف اول طنز لذت و خنده و هدف دیگر آن برانگیختن تفكر و نگاه به سوژه مورد نظر است كه اثر دارای نگاه انتقادی میشود.
صدر ادامه داد: طنز كودك باید فضای كودكانه داشته باشد و نویسنده از طرف كودك تجلی بخش نگاه وی باشد تا یك اثر طنز خوب، همدلی و صمیمیت را برانگیزد.
وی با بیان اینكه طنز با تفكر و عقلانیت سر و كار دارد افزود: نویسنده طنز میتواند با جستجو كردن در لایههای ذهنی كودك نگاه آنان را به نوآوری و خلاقیت هنری سوق دهد.
پرسش و پاسخ حاضران، پایان بخش چهاردهمین نشست تخصصی ترویج خواندن كتابخانه مرجع كانون بود.
چهاردهمین نشست تخصصی ترویج خواندن روز گذشته با موضوع 'طنز خوب برای كودكان و نوجوانان' در كتابخانه مرجع كانون برگزار شد.
تهرام/7245/1396
تهران بزرگ- نويسنده رمان 'هستي' گفت: زبان طنز در تربيت كودكان و نوجوانان تاثيرگذار است و طنز خوب و مناسب ميتواند آنان را به تفكر وادارد.