مدت اثر واكسن آنفلوانزا يك سال است

مشهد- رييس گروه بيماريهاي واگيردار دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: مدت اثر واكسن آنفلوانزا براي پيشگيري از اين بيماري يك سال است.

دكتر علی غلامپور روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: بهترین زمان دریافت واكسن آنفلوانزا برای پیشگیری از این بیماری همزمان با آغاز سرما در فصل پاییز است.

وی با بیان اینكه برخی افراد به این واكسن حساسیت دارند، افزود: افرادی كه سابقه حساسیت به تخم مرغ دارند، معمولا واكسن آنفلوانزا در آنها ایجاد عوارض می كند.

وی قرمزی، درد و تورم در محل واكسن را از علائم حساسیت به این واكسن عنوان كرد.

وی در ادامه اظهار داشت:امسال 13 هزار دوز واكسن آنفلوآنزا برای شهرهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اختصاص یافته است.

وی با اشاره به محدودیت واردات واكسن آنفلوانزا گفت: در سال گذشته 25 هزار دوز واكسن آنفلوانزا به دانشگاه علوم پزشكی مشهد اختصاص داده شده بود كه این میزان در سال جاری به نصف كاهش یافت.

رییس گروه بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود:واكسن های آنفلوانزا امسال تنها برای گروه های اولویت دار تجویز می شود و كاركنان بهداشتی و درمانی بویژه شاغلین در بخش های آی.سی.یو، اطفال و نوزادان، زندانیان دچار بیماریهای مختلف و افراد بالای 65 سال در اولویت خواهند بود.

غلامپور ادامه داد: افراد مبتلا به دیابت و آسم، بیمارانی كه برای مدت های طولانی از آسپرین استفاده می كنند و افرادی كه بطور مرتب به بیماریهای دستگاه تنفسی مبتلا می شوند نیز در اولویت دریافت واكسن آنفلوانزا به صورت رایگان هستند.

به گفته وی، سایر متقاضیان می توانند این واكسن را از بخش خصوصی تهیه كنند.

7487/659