۹ دی ۱۳۹۱، ۱۲:۳۰
کد خبر: 80477107
T T
۰ نفر
يك ديپلمات ارشد چيني آمريكا را عامل تنش خواند

پكن - انتقاد يك ديپلمات ارشد چيني از آمريكا يكي از اخبار مهم روز شنبه مطبوعات چاپ پكن بود.

به گزارش ایرنا، ' جانگ جیجون ' معاون وزیر امور خارجه چین طی اظهاراتی در یك همایش سیاست آمریكا برای بازگشت به منطقه آسیا و اقیانوس آرام را به باد انتقاد گرفت و آن را مداخله در امور منطقه دانست.

روزنامه 'مردم' به نقل از این مقام چینی نوشت، سیاست های واشنگتن فقط به تنش ها در منطقه دامن خواهد زد.

معاون وزیر خارجه چین گفت كه ما شاهد اختلاف های فزاینده ای در منطقه هستیم كه ناشی از راهبرد بازگشت آمریكا به آسیا و اقیانوس آرام است.

وی این سیاست را باعث افزایش منازعات دانست و بشدت از پیمان امنیتی آمریكا - ژاپن و حمایت واشنگتن از توكیو در ارتباط با مالكیت بر جزایر ' دیائو یو ' در دریای شرقی چین انتقاد كرد.

دیپلمات چینی با اشاره به اینكه جانبداری آمریكا از توكیو كار درستی نیست، گفت : آمریكا باید در مورد منازعات منطقه سیاست بی طرفی اتخاذ كند.

در پی تصویب دو لایحه در كنگره آمریكا در مورد حمایت از ژاپن در قبال ادعای مالكیت بر جزایر دیائو یو و تاكید بر فروش سلاح های پیشرفته به تایوان كارشناسان پیش بینی كرده اند روابط پكن و واشنگتن بیشتر با تنش همراه شود.

' یانگ یو جون '، سخنگوی وزارت دفاع چین نیز روز پنجشنبه گذشته و در آخرین كنفرانس خبری سال 2012 اعلام كرد كه آمریكا آشكارا و گستاخانه در امور داخلی پكن مداخله می كند.

این سخنگو افزود: ما مخالف تصویب لوایح در كنگره آمریكا برای فروش سلاح به تایوان و تاكید بر تعلق جزایر ' دیائو یو ' در دریای شرقی به ژاپن هستیم .

درپی تصویب دو لایحه در هفته گذشته در مجلس نمایندگان آمریكا درباره جزایر مورد منازعه بین چین و ژاپن و مساله تایوان، خبرگزاری شین هوا نیز پیش بینی كرد روابط پكن - واشنگتن تیره خواهد شد.

براساس یك لایحه تصویب شده در كنگره آمریكا این جزایر متعلق به ژاپن است.

در همین حال در دیگر لایحه تصویبی كنگره ، به دولت اوباما تاكید شده كه پیگیر فروش جنگنده های پیشرفته ' اف - 16 ' به تایوان شود.

چین بارها به آمریكا كه بزرگترین فروشنده سلاح به تایوان است اعتراض كرده و خواستار توقف این مداخله جویی ها در منطقه شده است.

آمریكا با اقدامات مداخله جویانه و سناریوهای مختلف در حال اجرای راهبرد حضور گسترده نظامی در شرق آسیا و تحدید چین است.

آساق ** 275 ** 2100