۱۹ دی ۱۳۹۱، ۱۴:۰۰
کد خبر: 80491168
T T
۰ نفر
اعتباردهي كارگزاران به مشتريان نظام‌مند شد

تهران- عضو هيات مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با اجراي دستورالعمل خريد اعتباري اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس، روند اعتباردهي كارگزاران به مشتريان نظام مند مي شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه ، ' قاسم محسنی' افزود: پیش از این و مطابق مقررات، كارگزار حق نداشت بدون دریافت وجه، خریدی در بازار سهام انجام دهد.

بر اساس دستور العمل خرید اعتباری، اعتباردهی به مشتریان مجاز شناخته شده است و با انعقاد قرارداد بین كارگزار و مشتری، كارگزار می‌تواند بدون دریافت وجه، ازطریق اعتبار دستور خرید را اجرا كند.

وی توضیح داد: اوراق بهاداری كه به صورت اعتباری خریداری می‌شود، باید نزد كارگزار باقی بماند و مشتری نیز تا قبل از تسویه بدهی خود، امكان تغییر كارگزار ناظر به‌ منظور فروش اوراق بهادار را نخواهد داشت.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینكه كارگزاران می‌توانند ضمانت‌های دیگری را هم علاوه بر موارد قید شده از مشتریان خود دریافت كنند و بر اساس اعتبارسنجی كه خود انجام می‌دهند، به مشتریانشان اعتبار بدهند، افزود: سقف اعطای اعتبار به مشتریان، بر اساس ارزش اوراق بهاداری كه نزد كارگزار قرار دارد، تعیین می‌شود.

وی افزود: كارگزار تنها زمانی حق فروش اوراق بهادار به منظور تسویه را دارد كه پیش از آن با مشتری قرارداد خرید اعتباری را مطابق نمونه دستورالعمل تنظیم كرده باشد، در غیر اینصورت چنین حقی برای كارگزار وجود ندارد.

محسنی اظهار داشت: یكی از مهمترین مزیت‌های این دستورالعمل برای كارگزاران این است كه تغییر كارگزار ناظر بدون اجازه كارگزار طلبكار سلب می شود تا پشتوانه‌ای برای بدهی‌هایش بوده و اگر مشتری به موقع تسویه نكند، كارگزار حق فروش اوراق بهادار را داشته باشد.

وی ادامه داد: این دستورالعمل مزایایی هم برای سرمایه‌گذاران و مشتریان كارگزاری‌ها دارد، به این صورت كه حساب‌ها به صورت مكانیزه، كنترل و هر روز اطلاعات سهام‌داری از شركت سپرده‌گذاری دریافت می‌شود، بنابراین كارگزار می‌تواند با در اختیار داشتن این اطلاعات، به مشتریان بیشتری اعتبار بدهد.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: ابلاغ دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس با هدف حمایت از كارگزاران در برابر مشتریانی كه به‌موقع با آنها تسویه نمی‌كنند، تصویب و ابلاغ شده است.

محسنی افزود: بر اساس این دستورالعمل، اگر كارگزار برای یك مشتری اعلام بدهی كند، به اندازه كافی از اوراق بهادار مشتری نزد كارگزار باقی مانده و امكان تغییر كارگزار ناظر نیز از مشتری سلب می‌شود.

وی همچنین به در نظر گرفتن دو الزام در دستورالعمل خرید اعتباری اشاره و خاطرنشان كرد: براساس این دستورالعمل، كارگزار نمی‌تواند به یك مشتری بیش از 10 درصد حقوق صاحبان سهام شركت كارگزاری، اعتبار دهد، همچنین، شركت كارگزاری نمی‌تواند به سهام‌داران، مدیران و كاركنان شركت كارگزاری اعتبار بدهد.

محسنی با تاكید بر اینكه ماهیت دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس، ایجاد اطمینان برای كارگزاران است، گفت: براساس این دستورالعمل، پیش از اعطای اعتبار باید میان كارگزار و مشتری قراردادی منعقد شود و اعتبار نیز بر اساس این قرارداد، به مشتری تعلق می‌گیرد، بنابراین چنانچه مشتری پس از گذشت مهلت تعیین شده، با كارگزار تسویه نكند، كارگزار حق فروش اوراق بهادار نزد خود را داشته باشد و از آن محل بدهی خود را تسویه می‌كند.

محسنی اظهار داشت: البته اگر در این بین تخلفی صورت بگیرد، مسئول جبران خسارت مشتری، كارگزار است و مشتری می‌تواند از مراجع قانونی شكایت خود را پیگیـری كند.

اقتصام(1)** 9141**1319