۲۰ دی ۱۳۹۱، ۹:۴۴
کد خبر: 80492166
T T
۰ نفر

'گناهكاران'؛ اداي دين به سينماي گانگستري

۲۰ دی ۱۳۹۱، ۹:۴۴
کد خبر: 80492166
'گناهكاران'؛ اداي دين به سينماي گانگستري

تهران - 'وقتي با هيولا‌ها مبارزه مي‌كني، مراقب باش تا خود به يكي از آنها تبديل نشوي' اين خلاصه داستان فيلم سينمايي 'گناهكاران' ساخته جديد فرامرز قريبيان است.

فرامرز قریبیان بازیگر نام آشنای سینمای ایران، 13 سال پس از ساخت 'چشم هایش' این بار، فیلمی كه فیلمنامه آن توسط 'سام قریبیان' فرزندش به نگارش در آمده را روانه سی ویكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر كرده است.

حضور قریبیان در سینما به سال 1347 و دستیاری مسعود كیمیایی سر ساخت فیلم 'بیگانه بیا' باز می گردد.

بعدها حساب 'بچه محلی' و 'رفیق فابریكی' با كیمیایی، قریبیان را به یكی محبوب ترین بازیگران فیلم های كارگردان جریان ساز سینما كرد كه ذیل این رفاقت، فیلم های ماندگار

'گوزنها'، 'خاك'، 'غزل'، 'ردپای گرك'، 'تجارت' و 'رییس' ساخته شد.

قریبیان فارغ از همكاری با كیمیایی، بازی در ساخته دیگر كارگردان توانمند را در كارنامه خود به ثبت رسانده كه از جمله آنها می توان به 'ریشه در خون' سیروس الوند، 'سناتور' مهدی صباغ زاده، 'ترن' امیر قویدل، 'كانی مانگا' سیف الله داد، 'می خواهم زنده بمانم' ایرج قادری، 'مرد بارانی' ابوالحسن داودی و 'رقص در غبار' و 'شهر زیبا' از ساخته های اصغر فرهادی اشاره كرد.

هر چند قریبیان در سی ویكمین جشنواره فیلم فجر در كسوت كارگردان و بازیگر با فیلم

'گناهكاران' ظاهر شده، اما با ارایه بازی های درخشان در دوره های متفاوت، سیمرغ بلورین بزرگترین رویداد سینمایی كشور را چندین بار بر دوش خود نشانده است.

بازی در فیلم 'ترن' ساخته امیر قویدل و ایفای نقش لوكوموتیو رانی كه به یاری یك انقلابی تحت تعقیب ساواك برمی خیزید، در دوره ششمین جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای او به ارمغان آورد؛ موفقیتی كه بعدها در دوره یازدهم و هجدهم جشنواره فیلم فجر برای بازی - به ترتیب- در فیلم های 'بندر مه آلود' و 'مرد بارانی' تكرار شد.

قریبیان پیرو بازی های درخشان در آثار سینمایی، وسوسه كارگردانی را هیچگاه از خود دور نكرد كه در همین پیوند نخستین فیلم سینمایی خود با عنوان 'جدال در تاسوكی' را در سال 1365 روانه اكران كرد.

وسترنی بومی با موضوع مبارزه با قاچاق موادمخدر و پلیس وظیفه شناس، كه ناخودآگاه عنوان این اثر، طرفداران سینما را به یاد شاهكار وسترن كلاسیك 'جدال در اوكی كرال' ساخته 'جان استرجس' می اندازد.

'قانون' دومین ساخته قریبیان 9 سال بعد از 'جدال در تاسوكی'، در سال 1374 با مضمون جدال با گروه های تبهكاری ساخته شد.

هرچند نمی توان 'قانون' را امتیازی چشمگیر در كارنامه فیلمسازی قریبیان دانست، اما تمایل و علاقه او به آثار گانگستری را نمایان ساخت.

هشت سال بعد از فیلم ضعیف 'قانون'، قریبیان در سال ۱۳۷۴ فیلم 'چشمهایش' اقتباسی آزاد از داستان 'داش آكل' نوشته صادق هدایت را ساخت. 'چشمایش' هر چند اثری شسته رفته تعبیر شد، اما هرگز نتوانست نظر منتقدان سینمایی را به خود جلب كند.

اكنون پس از گذشته 13 سال، قربییان در آستانه 72 سالگی، به همراهی پسرش قصد دارد با یك اثر جدی سینمایی، نظر مخاطبان و منتقدان را به خود معطوف كند.

سام قریبیان فیلمنامه 'گناهكاران' را در سال 2006 میلادی در خارج از ایران برای یك فیلم خارجی نوشته بود، اما پس از بازگشت به‌ كشور آن را به نسخه فارسی تبدیل و بازنویسی كرده است.

این فیلم قرار بود سال گذشته در جشنواره سی ام فیلم فجر نمایش داده شود كه به علت ناتمام ماندن فیلمبرداری، به این رویداد نرسید.

بخش هایی از فیلم 'گناهگاران' در ایران و بخش دیگری از آن در تركیه ساخته شده است.

قریبیان در ساخته جدید خود از طیف های متنوع از بازیگران جوان همچون محسن افشانی، سیاوش خیرابی، رامید جوان و كوروش تهامی و كاربلدها بازیگری شامل همایون ارشادی، هومن برق ‌نورد، امید روحانی، رضا رویگری، قطب‌الدین صادقی، محمد متوسلانی و نسرین مقانلو استفاده كرده است.

سی ویكمین جشنواره فیلم فجر كمتر از سی روز دیگر آغاز می شود و باید 'گناهكاران' قریبیان را در محك نقد مخاطبان و منتقدان به تماشا نشست.

اینكه 'گناهكاران' می تواند سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را در صید قریبیان، این بار در كسوت كارگردان قرار دهد، پرسشی است كه باید پاسخ آن را در اندك زمانی بعد یافت.

سی ویكمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از 12 تا 22 بهمن ماه برگزار می شود.

فراهنگ(5) ** 1071