۲۰ دی ۱۳۹۱، ۱۳:۱۴
کد خبر: 80492667
T T
۰ نفر
مراسم بزرگداشت تارخانيان مدرس فقيد ويولن در خانه هنرمندان برگزار ‌مي‌شود

تهران - بزرگداشت زنده ياد 'والود تارخانيان' نوازنده و مدرس فقيد ويولن، سوم بهمن‌ماه در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، بزرگداشت والودیا تارخانیان نوازنده و مدرس فقید ویولن با همكاری كانون نوازندگان كلاسیك روز سه شنبه سوم بهمن ماه از ساعت 18 در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار می شود.

در این مراسم چند تن از هنرمندان به سخنرانی در باره مرحوم تارخانیان می پردازند و سپس یك اركستر زهی 18 نفره از شاگردان تارخانیان، قطعاتی از توماسو آلبینونی و ادوارد گریگ را اجرا می كنند.

والودیا آواك تارخانیان متولد 1304است، پدرش تار می نواخت و خود او ویلن را نزد خوتسیف در تهران فراگرفت، از بدو تاسیس اركستر سمفونیك تهران توسط پرویز محمود،با این اركستر به عنوان نوازنده ویلن و آلتو همكاری داشت و در طول سال های فعالیتش سلو های متعددی به رهبری همچون فرهاد مشكات و حشمت سنجری در این اركستر اجرا كرد ، تارخانیان در این دوره با كوارتت شوبرت تهران نیز همكاری داشت.

تارخانیان همچنین پیش از انقلاب در هنرستان عالی موسیقی تدریس می كرد، وی در سال 1356 از اركستر سمفونیك تهران بازنشسته شد و به هلند رفت و با اركستر هلند در سمت سلوی گروه آلتو فعالیت كرد.

این هنرمند پس از 12 سال به ایران برگشت و مدتی در اركستر فرهنگسرای بهمن نوازندگی كرد و پس از آن تا پایان به تدریس و تربیت شاگردان پرداخت ، تارخانیان همچنین تنها نوازنده ساز ویولا دامور(از سازهای دوره باروك) در ایران بود، این هنرمند 16 آبان سال جاری در تهران درگذشت.

فراهنگ (2) ** 9252**1588
۰ نفر