۲۰ دی ۱۳۹۱، ۱۵:۴۵
کد خبر: 80493042
T T
۰ نفر
پژوهشكده صنعت آهن و فولاد در گل گهر سيرجان تاسيس شد

مدير عامل مجتمع گل گهر سيرجان، گفت: مجوز تاسيس پژوهشكده صنعت آهن و فولاد در گل گهر سيرجان از سوي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري صادر شد.

'محمد جلال مآب' روز چهارشنبه در حاشیه بازدید جمعی از كارشناسان صنعتی و مهندسان بهره برداری از مجتمع گل گهر سیرجان به خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به نیاز صنعت سنگ آهن و فولاد به فعالیت های پژوهشی، بومی شدن این صنعت و تجهیز به علوم جدید صنعتی از دو سال قبل به دنبال تاسیس این پژوهشكده بودیم.

وی گفت: پس از صدور مجوز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید باهنر كرمان و مجتمع عظیم معدنی سنگ آهن گل گهر به امضا رسید.

وی اظهار كرد: مسوول این پژوهشكده با حكم رییس دانشگاه شهید باهنر كرمان معرفی و در مجتمع گل گهر فعالیت خود را آغاز كرد.

جلال مآب، افزود: این موسسه پژوهشی با همكاری اساتید دانشگاه و ایجاد تعهدی كه دانشگاه ها در این راستا دارند مسائل پژوهشی همانند كاهش آلایندگی های زیست محیطی، استخراج مناسب با صرفه اقتصادی بیشتر، علوم برتر در چرخه تبدیل و تولید و تجهیز به علوم روز را پیگیری و در صورت نیاز كلاس های آموزشی مناسب را برگزار می كند.

وی ادامه داد: در نهایت نتایج حاصل را به بزرگترین سرمایه كشور یعنی معادن عظیم سنگ آهن بررسی و منتقل می كنند تا اجرایی شود.

جلال مآب، دانش محوری و مسائل پژوهشی مرتبط و توسعه تحقیقات پژوهشی را از اهداف مهم پژوهشكده اعلام كرد و گفت: با همین تحقیقات پژوهشی توسط مهندسان و متخصصین داخلی توانسته ایم چهار خط تولید كنسانتره سنگ آهن، دو خط تولید گندله و یك خط آهن اسفنجی را اجرایی كنیم و تا سال 1392 به بهره برداری برسند.

وی تاكید كرد: با افتتاح این خطوط هشت میلیون تن كنسانتره و گندله به ظرفیت تولید اضافه شده و 7/1 میلیون تن آهن اسفنجی خواهیم داشت.

وی از پایان تحقیقات پژوهشی در زمینه انتقال آب از خلیج فارس به مجتمع گل گهر سیرجان و مجتمع مس سرچشمه خبر داد و گفت: نتایج تحقیقات نشان داد برای تامین آب مورد نیاز طرح های توسعه گل گهر باید طرح انتقال آب از خلیج فارس اجرایی شود كه با اختصاص اعتبار اولیه 100 میلیارد تومان باید پیمانكار انتخاب و دو شركت در بندرعباس و سیرجان عملیات اجرایی آغاز و نقشه را تهیه كنند.

جلال مآب، افزود: این طرح بزرگ از مصوبات سفر هیئت دولت به استان كرمان است به عنوان بزرگترین طرح انتقال آب كشور به بخش صنایع است كه با همكاری وزارت نیرو، و صنعت، معدن و تجارت به عنوان طرح ملی تامین انتقال آب جنوب و جنوب شرق كشور نامگذاری شده و آب مورد نیاز مجتمع سنگ آهن گل گهر و مس سرچشمه را تامین می كند.ك/3

7435/8154/2624