۲۲ دی ۱۳۹۱، ۰:۴۳
کد خبر: 80494798
T T
۰ نفر

مسكو - 'ميخاييل بوگدانف' معاون وزير امور خارجه روسيه و 'فريدون سينيراوغلو' معاون وزير امور خارجه تركيه بر ضرورت توقف خشونت و درگيري هاي مسلحانه در سوريه تاكيد كردند.

به گزارش ایرنا به نقل از رادیو 'صدای روسیه'، بوگدانف و سینیرلی اوغلو روز پنجشنبه در دیدار با یكدیگر در مسكو، تحولات جاری سوریه و اوضاع در سرزمین های اشغالی فلسطین را بررسی كردند.

بر پایه این گزارش، طرفین در این دیدار اهمیت تحقق مفاد توافقنامه ژنو 'گروه اقدام' مبنی بر توقف درگیری ها در سوریه و جلوگیری از هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی این كشور را یادآور شدند.

معاونان وزرای امور خارجه روسیه در این دیدار همچنین بر موضع مسكو و آنكارا بر ضرورت حفظ حق حاكمیت سوریه با لحاظ منافع اقشارمختلف مردم این كشور تاكید كردند.

بنا براین گزارش، در دیدار مقام های ارشد روس و ترك همچنین بر ضرورت ادامه نشست های مشورتی مسكو و آنكارا در خصوص تحولات جاری منطقه خاورمیانه تاكید شد.

'سینیرلی اوغلو' معاون وزیر امور خارجه تركیه دیروز چهارشنبه برای رایزنی درباره تحولات جاری سوریه وارد پایتخت روسیه شد و با 'میخاییل بوگدانف' نماینده رییس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزیر امور خارجه این كشور دیدار كرد.

بر پایه این گزارش، گفت و گو درباره تحولات جاری خاورمیانه با اولویت بحران سوریه، محور اصلی مذاكرات سینیرلی اوغلو و بوگدانف بود.

شنیده ها همچنین حاكی است كه معاون وزیر امور خارجه تركیه در سفر به مسكو طرح مشخصی را در ارتباط با گذار سوریه به سوی دموكراسی بدون بشار اسد به همتای روسی خود پیشنهاد خواهد كرد.

سفر معاون وزیر امور خارجه تركیه به مسكو، نخستین سفر سیاستمداران ترك به پایتخت روسیه برای انجام مذاكرات درباره بحران سوریه از زمان آغاز ناآرامی ها در این كشور مهم منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

تركیه به عنوان كشور همسایه سوریه از زمان آغاز ناآرامی های این كشور همسو با اردوگاه غربی- عربی، رویكرد مداخله جویانه ای را در قبال تحولات آن در پیش گرفته است.

سیاست های مداخله جویانه و خلاف موازین بین المللی تركیه در قبال تحولات جاری سوریه، موج نارضایتی و اعتراضات برخی كشورها از جمله روسیه را برانگیخته است و مقام های ارشد روس تاكنون بارها با انتقاد از رویكردهای آنكارا نسبت به تحولات سوریه بر لزوم خویشتنداری آنان تاكید كرده اند.

تشدید در مناسبات سیاسی مسكو و آنكارا بر سر سوریه اواخر سال گذشته میلادی به دنبال اقدام آنكارا در فرونشاندن اجباری یك فروند هواپیمای مسافربری مسیر مسكو - دمشق به بهانه حمل تسسلیحات برای سوریه وارد مرحله جدیدی شد و مقام های روس خواستار عذرخواهی رسمی تركیه در این باره شدند.

از سوی دیگر اقدام تركیه مبنی بر درخواست استقرار سامانه های موشكی پاتریوت در مرزهای این كشور با سوریه به بهانه واهی مقابله با تهدیدهای سوری خشم مقام های كرملین را برانگیخت و سیاستمداران و نخبگان سیاسی روس در یك موضع گیری آشكار این اقدام را موجب بی ثباتی منطقه ای و باز شدن بیشتر پای قدرت های فرامنطقه ای به سركردگی آمریكا در تحولات منطقه ای دانستند.

اروپام/518 *1917