۳ بهمن ۱۳۹۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 80509705
T T
۰ نفر
دختران و زنان بيشترين آسيب را از ركود اقتصاد جهاني مي بينند

تهران - بنا به اعلام سازمان هاي حقوق كودكان و توسعه، زنان و دختران بيشترين آسيب را از ركود اقتصاد جهاني مي بينند.

به گزارش روز سه شنبه گروه اقتصادی ایرنا و به نقل از پایگاه خبری بی.بی.سی، برنامه بین الملل و خارج از كشور موسسه توسعه در گزارشی عنوان كرده كه ركود اقتصادی، مرگ و میر دختران زیر هفت سال را افزایش می دهد و موجب می شود زنان و دختران بیشتری مورد سوء استفاده و تجاوز قرار گیرند یا گرسنگی بكشند.

كارشناسان موسسه یاد شده معتقدند، این امر می تواند پیشرفت سالهای پیش از ركود در زمینه رسیدن به اهداف توسعه هزاره را از بین ببرد.

'نایجل چپمن' مدیرعامل برنامه بین الملل سازمان حقوق كودكان با اشاره به اینكه پیشرفتهای پنج سال اخیر بسیار شكننده است ، افزود: این پدیده بسیار تكان دهنده است و فكر نمی كنم كسی واقعا به این موضوع توجه كند.



** مرگ و میر كودكان

چپمن اظهار داشت: مشكل وقتی شروع می شود كه دختران بسیار كوچك هستند.

وی افزود: دختران، بزرگترین گروه به حاشیه رانده شده در جهان هستند.

به گفته ی چپمن، نسبت دختربچه هایی كه به هنگام ركود اقتصادی می میرند، پنج برابر سریعتر از نسبت پسربچه هایی كه جان خود را از دست می دهند، افزایش می یابد.

وی با اشاره به نتایج تحقیقات بانك جهانی در بحران مالی گذشته جهان كه 59 كشور را مورد بررسی قرار داد، گفت: یك درصد كاهش در تولید اقتصادی، نرخ مرگ و میر دختران را 4/7 نفر در هزار نفر بالا می برد در حالی كه نرخ مرگ میر پسران 5/1 نفر در هر هزار نفر است.



**كار بیشتر، غذای كمتر

این گزارش كه بر اساس دامنه وسیعی از مشاهدات و مطالعات علمی و مقالات منتشر شده از سوی بانك جهانی است، بیان می كند اطلاعات و آمار، به ویژه برای اندازه گیری تاثیر بر اساس جنسیت، كم است اما از آنچه در دسترس است، پیداست كه دختران و زنان جوان در طول دوره عدم اطمینان و استرس اقتصادی در یك خطر ویژه قرار می گیرند.

همزمان با اینكه ركود فقر را افزایش می دهد، دختران بزرگتر به طور فزاینده مدرسه را رها می كنند.

اتمام مدرسه ابتدایی برای دختران 29 درصد كاهش می یابد در حالی كه این كاهش برای پسران 22 درصد است.

این گزارش می افزاید، بسیاری از دختران مدرسه را رها می كنند تا در خانه كمك كنند زیرا مادران آنها باید ساعات طولانی تری را در مقابل پرداختی كمتر كار كنند.

چپمن گفت: وقتی دختران از مدرسه باز می مانند، بازگشت دوباره آنها به مدرسه خیلی مشكل است.

وی افزود: در بسیاری از موارد، وقتی ركود اتفاق می افتد، مشاهده شده كه شمار بچه هایی كه ازدواج می كنند افزایش می یابد زیرا خانواده های فقر زده به سادگی نمی توانند بچه های خود را سیر كنند بنابراین زود آنها را به ازدواج وادار می كنند.

برخی دیگر به عنوان كارگر كودك به سر كار فرستاده می شوند.

در خانه، دختران و زنان اغلب كمتر غذا می خوردند تا مطمئن شوند دیگران غذای كافی برای خوردن دارند، بنابراین سطح كمبود غذایی و سوء تغذیه در میان دختران، بسیار رایج تر از پسران است و زنان اغلب در این مورد خود را فدای بچه هایشان می كنند.

چپمن گفت: بنابراین دختران و زنان ضعیفتر شده، سطح سلامت آنها پایین می آید و در یك مارپیچ نزولی گیر می افتند.

در این میان، دختران و زنان نسبت به دوره پیش از ركود، بیشتر مورد غفلت قرار می گیرند و بدرفتاری و سوء استفاده از آنان افزایش می یابد.



**ایجاد اشتغال

این گزارش همچنین نشان می دهد در زمان ركود، دستیابی دختران و زنان به خدمات ویژه و امنیت اجتماعی كاهش می یابد.

'نیكولا جونز' یكی از دست اندر كاران تهیه این گزارش در موسسه توسعه خارج از كشور گفت: حقوق انسانی اولیه دختران به طور فزاینده در معرض تهدید است.

چپمن اظهار داشت: بسیاری از مشكلات در تثبیت نابرابری جنسیتی نهفته است گرچه چالشهای جاری بودجه های سختگیرانه و روندهای اقتصادی بلندمدت هستند.

این گزارش پیشنهاد می كند، برای اطمینان از تغذیه متناسب، مدرسه رفتن، حمایت اجتماعی و ایجاد اشتغال برای دختران در دوران ركود باید برنامه های بین المللی اجرا شود.

چپمن افزود: ما باید فاصله موجود میان دختران و زنان از یك سو و پسران و مردان از سوی دیگر را ببندیم.

اقتصام(6)**1063 **1561
۰ نفر