۳ بهمن ۱۳۹۱، ۱۶:۵۷
کد خبر: 80510426
T T
۰ نفر
مقام صهيونيست:اسراييل پيام هاي مثبتي را براي آنكارا ارسال كرده است

آنكارا - سخنگوي وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي گفت : در راستاي بهبود روابط بين تل آويو و آنكارا ، اسراييل پيام هاي مثبتي را براي تركيه ارسال كرده است.

'امیره اورون' در گفت وگو با خبرگزاری دولتی تركیه ' آناتولی ' كه روز سه شنبه منتشر شد، افزود : ما قصد داریم تا پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در اسراییل ، روابط خود را با تركیه بهبود بخشیم چرا كه تركیه یك كشور كلیدی در ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه بشمار می رود.

انتخابات پارلمانی امروز در فلسطین اشغالی در حال برگزاری است.

وی با تاكید بر این كه تل آویو اهمیت بسیاری به روابط با آنكارا می دهد و تركیه نقش كلیدی در ثبات منطقه خاورمیانه دارد، تصریح كرد : تل آویو برای بهبود روابط خود با آنكارا شرایط تركیه را خواهد پذیرفت .

این مقام صهیونیست با اشاره به این كه از شرایط تركیه برای عادی سازی روابط با تل آویو آگاهی ندارم ، گفت : برای بهبود روابط بین تل آویو و آنكارا باید دو طرف تلاش كنند.

روابط تركیه و اسراییل در پی حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به كشتی مرمره آبی حامل كمك های انساندوستانه برای مردم تحت محاصره غزه در آبهای بین المللی مدیترانه در سال 2010 كه منجر به كشته شدن 9 تن از اتباع تركیه شد ، به سردی گرایید.

دولت آنكارا برای عادی سازی روابط با تل آویو خواستار عذر خواهی اسراییل ، پرداخت غرامت به بازماندگان و شكستن محاصره نوار غزه شده است.

'ایهود اولمرت' نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در راستای تلاش برای بهبود روابط این رژیم با تركیه پیش از این عنوان كرده بود : در صورتی كه من نخست وزیر بودم ، از تركیه به دلیل حمله به كشتی مرمره آبی عذرخواهی می كردم .

وی افزود: با این عذرخواهی روابط تركیه و اسراییل رو به بهبودی می رفت.

تركیه و اسراییل با هدف بهبود مناسبات خود تلاش های تازه ای را آغاز كرده و در همین راستا دیپلمات های بلندپایه ای دو طرف به تازگی با یكدیگر دیدار و گفت و گو كردند.

'احمد داود اوغلو' وزیر امور خارجه تركیه با تایید دیدار دو هیات عالی رتبه ترك و رژیم صهیونیستی ، هدف از این گفت وگوها را عادی سازی روابط سیاسی دو طرف عنوان كرد.

دیدار مقامات ارشد اسرائیلی و تركیه ای در اوج بحران در غزه در ژنو صورت گرفت.

روزنامه هاآرتص چاپ رژیم صهیونیستی نیز در این باره نوشت كه در اوج حملات اسرائیل به غزه، نماینده ویژه نخست وزیر اسرائیل با مدیر كل وزارت خارجه تركیه دیدار كرد.

به نوشته این روزنامه، 'یوسی چخانوور' مامور ویژه دفتر نخست وزیری در مذاكرات ژنو بود كه با فریدون سینیراوغلو مدیركل وزارت خارجه تركیه ملاقات كرد.

به نوشته این روزنامه، دو طرف در صدد تنظیم فرمولی هستند كه مورد پذیرش دو طرف باشد و به بحران روابط آنكارا و تل آویو پایان دهند.

در ماه های اخیر شماری از كارشناسان با اشاره به حمایت های تركیه از افراد مسلح در سوریه این اقدامات را در راستای اجرای طرح های رژیم صهیونیستی در سوریه می دانند.

تركیه در ماه های اخیر همه نوع كمك از جمله مالی، تسلیحاتی و آموزشی در اختیار افراد برای فعالیت در سوریه قرار داده است.

خاورم**2010*230**1436