۴ بهمن ۱۳۹۱، ۹:۵۰
کد خبر: 80511060
T T
۰ نفر

كم تحركي از علل بروز سرطان روده بزرگ است

۴ بهمن ۱۳۹۱، ۹:۵۰
کد خبر: 80511060
كم تحركي از علل بروز سرطان روده بزرگ است

همدان-به گفته كارشناسان حوزه بهداشت و درمان كم تحركي وبروز چاقي و اضافه وزن از عوامل بروز سرطان روده بزرگ در افراد است.

به گزارش ایرنا سرطان روده بزرگ به‌ عنوان یك بیماری شایع و در عین حال قابل پیشگیری، همواره توجه مراكز سلامت و بهداشتی سراسر دنیا را به‌ خود جلب كرده‌است.

در این بیماری سلول های سرطانی در داخل بافت روده شروع به تكثیر می كنند اگر چه این سرطان از جمله معمول ترین سرطان های بشر به حساب می آید اما به دلیل بهبود روش های غربالگری و تشخیصی ، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن بطور قابل ملاحظه ای كاهش یافته است.

كارشناس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشكی همدان در این خصوص گفت:روده بزرگ قسمت تحتانی لوله گوارش را تشكیل می دهد و از یك لوله عضلانی توخالی تشكیل شده كه از قسمت انتهایی روده كوچك شروع شده و در انتها به راست روده (ركتوم) ختم و به مقعد می رسد.

دكتر'شراره نیك سیر'افزود:سرطان روده بزرگ چهارمین سرطان شایع در ایران می باشد و سرطان های روده بزرگ از پولیپ های غددی منشا می گیرند.

وی اظهار داشت: پولیپ رشد غیر طبیعی توده های خوش خیم در جدار اعضای بدن است و تبدیل پولیپ به سرطان یك فرایند چند مرحله ای است كه از تجمع تغییرات ‍‍‍ژنتیكی ناشی می شود و حداقل 10 سال طول می كشد تا پولیپ به سرطان تبدیل شود .

وی اضافه كرد:سن بالای 50 سال، سابقه فامیلی، پولیپ غددی ،سندروم های ارثی،سابقه ابتلا به بیماری التهابی مزمن روده و رژیم غذایی نامناسن شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

وی بی تحركی و كم تحركی ، افزایش وزن و چاقی ، ابتلا به دیابت نوع دو ، مصرف سیگار و الكل را از دیگر عوامل افزایش دهنده ابتلا به این سرطان برشمرد و در خصوص نقش سابقه فامیلی در ابتلا به این بیماری گفت:‌ در صورت ابتلا یك نفر از بستگان درجه اول بالای 50 سال و یا دو نفر از بستگان درجه دوم به این بیماری شانس ابتلا دو تا سه برابر افزایش می یابد و در صورت ابتلا یك نفر از بستگان درجه اول كه قبل از سن 50 سالگی مبتلا شده باشد شانس ابتلای فرد سه تا چهار برابر افزایش می یابد.

وی افزود: شایع ترین علامت سرطان روده بزرگ دفع خون از دستگاه گوارش است كه می تواند به صورت وجود خون مخفی در مدفوع ، خونریزی از روده ، تیره شدن مدفوع و كم خونی فقر آهن غیر قابل توجیه ظاهر شود .

دكتر نیك سیر گفت: تغییر در عادات روده ای ، درد شكم ، نفخ و كاهش وزن غیر قابل توجیه از علائم ابتلا به این بیماری است كه البته صرف وجود این علائم به تنهایی به معنای داشتن سرطان روده بزرگ نمی باشد ولی بدان معنی است كه مراجعه به پزشك ضرورت دارد.

وی با اشاره به راه های پیشگیری این بیماری ادامه داد:ر ژیم غذایی صحیح ، داشتن فعالیت بدنی منظم،عدم مصرف سیگار،عدم مصرف الكل و تشخیص سرطان در مراحل اولیه با انجام آزمون های غربالگری امكان پذیر است.

وی اضافه كرد:غربالگری ، جستجوی سرطان در افراد بدون علامت است و از زمانی كه اولین سلول های غیر طبیعی شروع به رشد به صورت پولیپ می كنند 10 تا 15 سال طول می كشد تا به سرطان روده بزرگ تبدیل شوند.

وی گفت:تعداد زیادی از بیماران در مراحل اولیه سرطان بدون علامت هستند و با انجام غربالگری می توان سرطان های روده بزرگ را در مراحل اولیه كه بیماری قابل درمان است پیدا كرد همچنین در برخی از افراد با برداشتن پولیپ ها حین كولونوسكوپی قبل از اینكه شانس بدخیمی پیدا كنند از ابتلا به سرطان پیشگیری كرد .

وی افزود: اگر بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود شانس بهبودی و طول عمر بیماران بیشتر و روش های درمانی به كار رفته ساده تر و كم عارضه تر خواهد بود و روش های درمانی شامل جراحی، شیمی درمانی و اشعه درمانی است كه بسته به مرحله تشخیص بیماری از یك یا هر سه روش استفاده می شود.

كارشناس طرح غربالگری سرطان روده در همدان نیز در این خصوص توضیح داد: این سرطان سومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در مردان و زنان پس از سرطان ریه و سرطان معده است.

'لیلا حلیمی'افزود:تشخیص به موقع از طریق غربالگری و برداشتن پولیپ‌های آدنومایی، میزان مرگ و میر از سرطان كولون را 50 درصد كاهش می‌دهد.

وی اضافه كرد:سرطان كولوركتال در سراسر جهان شایع است و پنج میلیون نفر هر سال به آن مبتلا می‌شوند و بیش از 500 هزار نفربه علت ابتلا به این بیماری می‌میرند.

وی افزود:این بیماری در عین پیشرونده و كشندگی از معدود سرطان‌هایی است كه قابل پیشگیری است و اجرای برنامه‌های جهانی و تجربیاتی كه در این زمینه در كشورها به دست آمده است، نشان داده كه تنظیم و اجرای صحیح و دقیق برنامه‌های پیشگیری و غربالگری سرطان كولوركتال از جمعیت در معرض خطر متوسط و شدید در سنین پایین‌تر گامی در جهت بیماریابی بموقع و موثر است.

رئیس مركز آموزشی درمانی شهید بهشتی همدان نیز در خصوص اجرای طرح غربالگری این بیماری عنوان كرد:غربالگری این بیماری به منظور اهمیت اجرایی شدن این طرح در جهت پیشگیری و تشخیص زودرس بیماری سرطان كولوركتال و كاهش بار بیماری سرطان در این استان انجام می شود.

دكتر'حبیب معصومی 'افزود: فعالیت واحد CRC در این مركز به صورت فراخوان بیماران كانسر كولوركتال از ابتدای سال 90 آغاز شده و پس از انجام مشاوره با اقوام درجه یك این بیماران به صورت اجرایی درآمده است.

7530/576