قانون حمل و نگه داري اسلحه در ايالت اوكلاهاماي آمريكا سهل تر مي شود

نيويورك – به رغم مخالفت هاي شديد مردم آمريكا با قانون حمل و نگهداري اسلحه بعد از سلسله تيراندازيهاي مرگبار در آن كشور، قانونگذاران ايالت اوكلاهاما به دنبال آسانتر كردن قوانين حمل سلاح و آزادي عمل بيشتر شهروندان براي حمل و خريد اسلحه هستند.

به گزارش ایرنا، قانونگذاران در ایالت اوكلاهاما در صدد تصویب قوانین تازه ای هستند كه حمل سلاح گرم را آسانتر كرده و به شهروندان در اوكلاهاما اجازه حمل اسلحه در جلسات دولتی، پاركهای ایالتی و حتی مدارس دولتی را می دهد.

در این رابطه پاتریك اندرسون، یك سناتور جمهوری خواه اوكلاهما، خواستار تصویب قانونی شده است كه براساس آن سلاح و مهمات ساخته شده در اوكلاهاما از قوانین فدرال معاف می شوند.

همچنین ناتان دام ، سناتور جمهوری خواه در این ایالت، گفته است كه دولت فدرال حق كنترل سلاح در اوكلاهاما را ندارد و با هر تلاشی در این باره مقابله خواهد شد.

به گفته این سناتور محافظه كار تلاش ها برای محدود كردن قوانین اسلحه نقض آزادی های فردی ذكر شده در قانون اساسی آمریكا به شمار می رود و آن ها با تصویب قوانینی در مجلس ایالتی مانع از نقض این آزادی ها خواهند شد.

اخیرا طرفداران حمل سلاح و لابی قدرتمند اسلحه در آمریكا با برگزاری 'روز سلاح' و چندین تجمع بزرگ، قدرت خود را به رخ مخالفان كشیده و تلاش كرده اند مانع از ایجاد محدودیت در زمینه قوانین اسلحه شوند.

ماه گذشته جوانی مسلح با ورود به مدرسه ابتدایی سندی هوك در شهر نیوتاون ایالت كانتیكت، 20 كودك 6 و 7 ساله و معلمان آن ها را به قتل رساند.

به دنبال این كشتار، فشار افكار عمومی و انتقاد به دسترسی آزادنه مردم به اسلحه باعث شد كه باراك اوباما و برخی مقام های كنگره خواستار بررسی قوانین حمل و نگهداری سلاح در كشور و ایجاد محدودیت هایی در این زمینه شوند.

با وجود امضای لایحه پیشنهادی برای محدود كردن حمل سلاح توسط اوباما، بسیاری تردید دارند كه این محدودیت ها تاثیر خاصی بر كاستن از تعداد تیراندازی ها و خشونت های ناشی از آن در این كشور داشته باشد.

بر اساس برخی گزارش ها، در 35 روز گذشته از 14 دسامبر تا 20 ژانویه هزار و 87 آمریكایی بر اثر تیراندازی با سلاح گرم جان خود را از دست داده اند.

اروپام 2251 **1908