خبر فوری: رفع فیلترینگ

۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۲۱:۳۳
کد خبر: 80521569
T T
۰ نفر

راهداري كردستان نياز شديد به ماشين آلات دارد

۱۱ بهمن ۱۳۹۱، ۲۱:۳۳
کد خبر: 80521569
راهداري كردستان نياز شديد به ماشين آلات دارد

سنندج - مدير راهداري اداره كل راه و شهرسازي كردستان گفت: ماشين آلات راهداري كردستان پاسخگوي نيازهاي اين حوزه نيست و نياز شديد به ماشين آلات وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد راشد مدرس گرجی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: 350 دستگاه ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبك در راهداری كردستان وجود دارد كه میانگین عمر آنها 18 سال است.

وی با بیان اینكه در دو سال گذشته حتی میانگین عمر این ماشین آلات به 22 سال هم می رسید، گفت: هزینه نگهداری و تعمیر این ماشین آلات بسیار بالا است و در عین حال روند فعالیت ها را نیز كند می كند.

او به 140 میلیارد ریال اعتبار حوزه راهداری در اداره راه و شهرسازی اشاره كرد و افزود: تا كنون تنها 20 درصد این اعتبار تخصیص داده شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رفت و آمد در استان كردستان پنج درصد بیشتر از میانگین كشوری از طریق جاده ها صورت می گیرد.

به گفته وی 95 درصد رفت و آمدها در كردستان از طریق جاده ها صورت می گیرد در حالی كه این میزان در كشور 90 درصد است.

مدرس گرجی با اشاره به اینكه كمتر از سه درصد راه های شریانی كشور در كردستان قرار دارد، گفت: 700 كیلومتر از 26 هزار كیلومتر راه شریانی كشور در كردستان قرار دارد كه تنها 330 كیلومتر آن استاندارد راه اصلی را دارد.

وی با بیان اینكه این میزان از راه های شریانی كردستان حتی عملكرد ترانزیتی نیز دارند، افزود: عبور و مرور تانكرهای عراقی نیز در كنار دیگر عوامل موجب سرعت پیدا كردن فرسایش این جاده ها شده است.

مدیر راهداری اداره كل راه و شهرسازی كردستان به وجود هفت هزار و 765 كیلومتر راه در استان كردستان اشاره و اظهار كرد: ارزش این راه ها كه شامل هزار و 340 كیلومتر راه فرعی و شش هزار كیلومتر راه روستایی می شود به 30 هزار میلیارد ریال می رسد.

او وجود 38 گردنه مهم، 25 منطقه مه گیر، 15 مقطع بهمن گیر، بیش از چهار هزار كیلومتر مسیر برفگیر، 700 كیلومتر مسیر كولاك گیر و قرار گرفتن یك هزار و 400 كیلومتر در مسیر یخبندان را از جمله خصوصیات جاده های استان كردستان بیان كرد.

مدرس گرجی راهداری كردستان را یكی از راهداری های پیشگام در واگذاری كارهای نگهداری به بخش خصوصی دانست و گفت: در این راستا سه كارگاه تولید تابلوهای ایمنی و دو شركت خط كشی در كردستان وجود دارد.

مدرس گرجی در بخش دیگری از سخنانش به آسیب رساندن و گاهی به سرقت رفتن تابلوهای هشدار دهنده در طول مسیرها انتقاد كرد.

وی گفت: می باید در این راستا فرهنگ سازی شود و در رابطه با اهمیت و ضرورت وجود این تابلوها در كاهش تلفات و افزایش ایمنی راه ها اطلاع رسانی شود.ك/2

570/533