۱۶ بهمن ۱۳۹۱، ۲۲:۲۸
کد خبر: 80529422
T T
۰ نفر
حفاظت نيروهاي ويـژه فرانسوي از بزرگترين معدن اورانيوم نيجر

پرتوريا - دولت نيجر و منابع فرانسوي تاييد كرده اند كه نيروهاي اعزامي ويژه از كشور فرانسه كار حفاظت از بزرگترين معدن اورانيوم نيجر كه در مجاور مرزهاي الجزاير است را برعهده گرفته اند.

شبكه تلویزیونی 'ای ان سی ای ' آفریقای جنوبی روز دوشنبه به نقل از 'ممدو ایسوفو 'رییس جمهور نیجر گزارش داد كه بدنبال گروگانگیری اخیر در الجزایر؛ تدابیر امنیتی در معدن اورانیوم 'ارلیت' كه بهره بردار آن شركت فرانسوی 'آروا ' می باشد؛ افزایش یافته است.

براساس این گزارش ؛ رییس جمهور نیجر در گفت وگو با یك شبكه تلویزیونی فرانسوی ( تی وی 5) گفته است ' بدنبال رویداد گروگانگیری در الجزایر؛ تصمیم گرفتیم كه هیچ ریسكی را مرتكب نشده و حفاظت از معادن را افزایش دهیم .'

شركت 'اروا' كه پنجمین تولید كننده بزرگ اورانیوم جهان شمرده می شود هم اكنون نقش كلیدی در بهره برداری از معادن نیجر ایفا می كند.

هم اكنون شركت فرانسوی 'آروا' مشغول استخراج از دو معدن بزرگ اورانیوم در ' ارلیت ' و 'امورارن ' در نیجر است.

رییس جمهور نیجر همچنین گفته است كه ضمن ادامه مذاكرات با شركت آروا به منظور عقد قرارداد 'منصفانه تر' ؛ خواهان سرمایه گذاری كشورهای دیگر در معادن این كشور می باشد.

وی گفته است كه براساس قرارداد صورت گرفته با شركت آروا فرانسه ؛ درآمد حاصله برای نیجر سالانه درحدود 100 میلیون یورو است و نیجر خواهان عقد قرارداد منصفانه تری است .

رییس جمهور نیجر گفته است كه درآمد حاصله تنها دربرگیرنده 5درصد از بودجه این كشور است و این مساله قابل قبول نمی باشد.

شركت آروا علاوه بر فعالیت در كشورهای قزاقستان و كانادا ؛ به مدت چهار دهه در نیجر مشغول بهره برداری از معادن اورانیوم این كشور است.

این شركت در حال حاضر علاوه بر دو معدن یاد شده درحال برنامه ریزی برای استخراج یك معدن جدید دیگر در 'امورارن ' است كه درصورت بهره برداری آن علاوه بر افزایش تولید نیجر؛ این كشور را مبدل به دومین صادر كننده بزرگ اورانیوم دنیا خواهد كرد.

براساس برآورده های صورت گرفته تولید این معدن جدید سالانه 5 هزار تن اورانیوم خواهد بود.

معادن اورانیوم نیجر كه برای فرانسه و شركت فرانسوی آروا بسیار مهم و راهبردی بشمار می آیند، سوخت سه نیروگاه هسته‌ای فرانسه را تامین می‌كنند.

گفته می شود كه یكی از علل دخالت نظامی فرانسه در مالی ؛ حفاظت از معادن اورانیوم دربرابر نفوذ رو به گسترش نیروهای شبه نظامی وابسته به القاعده در این كشور بوده است.

گروههای شبه نظامی اسلام گرا سه سال پیش پنج كارگر فرانسوی را از معدن اورانیوم 'ارلیت ' در نیجر ربودند.

درحال حاضر چهار تن از آنان به همراه سه گروگان دیگر فرانسوی هنوز در اسارت این گروه های شبه نظامی بسر می برند.

گفته می شود احتمال دارد كه این گروگان های فرانسوی به شمال مالی كه هم اكنون صحنه درگیری نظامی نیروهای مشترك نظامی فرانسه و مالی با گروه های شبه نظامی وابسته به القاعده است ؛ منتقل شده باشند.

برآورد می شود درآمد شركت فرانسوی آروا در سال گذشته میلادی با 5.5 درصد افزایش؛ بالغ بر یك میلیارد و 36 میلیون یورو بوده است.

شركت آروا در سال 2010 میلادی 9 هزار و 400 تن اورانیوم تولید كرده است كه 3 هزار و 400 تن آن از كشور قزاقستان ؛ 3 هزار و 200 تن از كشور نیجر و 2 هزار و 800 تن ازكشور كانادا بوده است.

كشور نیجر یكی از فقیرترین كشورهای جهان بشمار می آید و درآمد بیشتر مردم این كشور كمتر از یك دلار در روز است.

براساس برآوردهای بانك جهانی تولید ناخالص داخلی نیجر در سال 2011 میلادی درحدود 6 میلیارد دلار یا 4 میلیارد و 400 میلیون یورو بوده است.

خاورم .1552