۲۰ بهمن ۱۳۹۱، ۱۵:۴۵
کد خبر: 80535491
T T
۰ نفر
20درصد روستاييان خوزستان در دولت هاي نهم و دهم صاحب مسكن مقاوم شدند

اهواز- مديركل بنيادمسكن انقلاب اسلامي خوزستان گفت: 20درصد كل خانوارهاي روستايي خوزستان در طول فعاليت دولت هاي نهم و دهم صاحب مسكن مقاوم شدند.

'محمد شهیدزاده' روز جمعه در میزدگرد خبری ایرنا به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی افزود: از مجموع 290هزار خانوار روستایی در خوزستان 54هزار مسكن مقاوم با تسهیلات ارزان قیمت در طول هشت سال اخیر ساخته شده است.

وی گفت: شرایط واگذاری تسهیلات برای بهسازی و مقاوم سازی مسكن روستایی به گونه ای است كه در كوتاه ترین زمان ممكن پس از تشكیل پرونده نسبت به اعطای 125میلیون ریال وام با كارمزد پتج درصد اقدام می شود.

مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خوزستان در ادامه گفت: هم اكنون هیچگونه محدودیتی در اعطای تسهیلات بانكی برای مقاوم سازی مسكن روستایی وجود ندارد.

وی بهسازی روستایی را یكی از ماندگارترین اقدام های دولت نهم و دهم در استان خوزتسان عنوان كرد و گفت: بر اساس سرشماری 1390 حدود دو هزار و 72 روستای بالای 20خانوار در خوزستان وجود دارد كه تاكنون برای یك هزار و 650روستا طرح هادی تهیه شده است.

شهیدزاده افزود: در دولت های هفتم و هشتم مجموعا برای 536روستا طرح هادی تهیه شده بود ولی در دولت های نهم و دهم برای یك هزار و 100روستا در خوزستان طرح هادی تهیه شد كه این آمار نشان دهنده عمق توجه دولت دكتر احمدی نژاد برای توسعه و رفاه روستاییان می باشد.

به گفته وی هم اكنون 82درصد روستاهای بالای 20خانوار استان خوزستان دارای طح هادی هستند.

وی صدور سند برای مساكن روستایی را یكی دیگر از وظایف بنیادمسكن انقلاب اسلامی عنوان كرد و گفت: تاكنون 133هزار و 570سند ثبتی برای مساكن روستایی استان صادر شده كه از این تعداد 89هزار و 172 فقره در زمان فعالیت دولت های نهم و دهم صادر شده است.

مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خوزستان كل اعتبارات تخصیصی برای اجرای طرح های هادی در دولت های هفتم و هشتم را 240میلیارد ریال عنوان كرد و گفت: در دولت نهم و دهم این رقم با 11برابر افزایش به دو هزار و 700میلیارد ریال رسید.

وی گفت: تاكنون یك هزارو 107روستای بالای 20خانوار از نعمت بهسازی روستایی برخوردار شده اند كه از این تعداد 793روستا در زمان دولت نهم و دهم بهسازی شده است.

شهیدزاده ساخت مسكن مهر در 44شهر زیر25هزار نفری خوزستان را یكی از كارهای مهم بنیاد مسكن استان عنوان كرد و گفت: در سال 1388 ساخت مسكن در شهرهای زیر25هزار از وزارت مسكن و شهرسازی منفك و به بنیاد مسكن واگذار شد كه در این مدت هفت هزار و 160واحد مسكونی در این شهرها ساخته شده و مورد بهره برداری قرار گرفته و حدود پنج هزار واحد دیگر در حال ساخت است.

وی سقف وام اعطایی برای ساخت مسكن برای گروه خودمالكین در شهرهای زیر25هزار نفری را 200میلیون ریال و برای انیوه ساز را 250میلیون ریال با كارمزد چهاردرصد عنوان كرد.

مدیركل بنیاد مسكن انقلاب اسلامی خوزستان در ادامه به موفق بودن طرح ساخت مسكن مهر در شهرهای زیر25هزار نفر استان اشاره كرد و گفت: استقبال مردم برای ساخت و مقاوم سازی مسكن مهر در شهرهای زیر25هزار نفر بیشتر از شهرهای بالای 25هزار نفری بوده است.

به گفته وی 12درصد جمعیت خوزستان در شهرهای زیر25هزار نفر و 58درصد در شهرهای بالای 25هزار نفر ساكن هستند.

بر اساس اعلام رسمی 5/1 واحد مسكونی روستایی درطول فعالیت دولت های نهم و دهم در كشور ساخته شده است.

تا پیش از انقلاب اسلامی حدود 30جمعیت استان خوزستان در شهرها و 70درصد در روستاها ساكن بودند ولی بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسكن هم اكنون 70درصد جمعیت استان در شهرها و 30درصد در روستاها زندگی می كنند.

به گفته شهیدزاده ، با اقدام های موثر زیربنایی در دولت های نهم و دهم ، روند مهاجرت روستاییان به شهرها متوقف و در برخی موارد مهاجرت معكوس در استان خوزستان رخ داده است.

بر اساس آمار رسمی از جمعیت 5/4میلیون نفری خوستان حدود 5/1میلیون نفر در روستاها ساكن هستند.ك/4 646/642