۲۶ بهمن ۱۳۹۱، ۲۲:۴۰
کد خبر: 80544940
T T
۰ نفر
نخستين كنگره ملي نهج البلاغه در زاهدان به كار خود خاتمه داد

زاهدان - نخستين كنگره ملي نهج البلاغه پس از دو روز قرائت مقاله و برگزاري كارگاههاي مختلف با معرفي سه مقاله برتر پنجشنبه شب در سرسراي اداره كل تبليغات اسلامي سيستان و بلوچستان به كار خود پايان داد.

به گزارش ایرنا، بر اساس رأی هیأت داوران این كنگره، مقاله دكتر سید 'رضا بلاغت' و 'زهرا معین' از زاهدان مقام نخست، مقاله 'فاطمه كهكی' و 'الهام علی احمدی' از زاهدان دوم و مقاله 'عباس زارع نژاد اشكذری' از تهران مقام سوم را بدست آورد.

همچنین نویسندگان 17 مقاله، شایسته تقدیر تشخیص داده شدند.

فرماندار زاهدان در آیین پایانی نخستین كنگره ملی نهج البلاغه با ارائه گزارشی از موقعیت جغرافیایی و توانمندیها و ظرفیت های زیاد سیستان و بلوچستان، گفت: مردم این استان اعم از اقوام و طوایف و پیروان مذاهب شیعه و سنی بر اساس تأكیدات دین مبین اسلام، قرآن كریم و نهج البلاغه از گذشته های دور تاكنون در كنار یكدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته اند و برخلاف تبلیغات سو دشمنان، با تمام توان حامی و پشتیبان ولایت و نظام اسلامی هستند.

'عباسعلی ارجمندی' با اشاره به جایگاه ارزنده نهج البلاغه در زندگی انسانها بیان كرد: با وجودی كه گنجینه بزرگ نهج البلاغه متعلق به جهان اسلام است اما رهنمودها و ارشادات آن جامعه بشری را به سعادت و نیكبختی هدایت می كند.

وی افزود: نهج البلاغه یكی از منابع مهمی است كه مسلمانان به طور متفق آن را برای فهم قرآن كریم بسیار مؤثر و مفید می دانند.

رییس مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امیر المومنین علی (ع) نیز گفت: با بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم كه هنوز آن گونه كه باید، در زمینه ترویج و تبیین و تعمیق احكام دینی و مذهبی در میان جوانان كار نشده است.

حجت الاسلام 'محمد مهدی دشتی' افزود: نهج البلاغه دنیایی از علم و معرفت است كه می تواند نسل جوان ما را به سرمنزل مقصود هدایت كند.

وی اظهار داشت: با وجودی كه تاكنون مراكز، مؤسسه ها و هیأت های متعددی در زمینه تبلیغ و ترویج نهج البلاغه فعالیت كرده اند اما هنوز قطره ای بیشتر از این اقیانوس بیكران برداشت نشده است.

مدیر كل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان نیز گفت: نهج البلاغه اقیانوس بیكران حكمت، عشق، معرفت و عرفان، جایگاه رحمت و مملو از كلمات پند آموز عشق آفرین و فرهنگ ساز است.

حجت الاسلام 'صفر قربانپور' افزود: نهج البلاغه در كنار قرآن كریم راهنمایی بسیار بزرگ و روشن برای هدایت، سعادت و راهگشای مادی و معنوی بشریت است.

وی با تشریح ویژگی های كنگره ملی نهج البلاغه بیان كرد: موضوعات تعیین شده برای این كنگره از جایگاه ویژه ای در نهج البلاغه و كلام مولای متقیان حضرت علی (ع) برخوردار است.

قربانپور افزود: حضور جوانان و قرار گرفتن دستگاههای فرهنگی در كنار این قشر و تلاش و حضور بخش خصوصی با حمایت دستگاههای دولتی از دیگر ویژگیهای این كنگره ملی بود.

وی با تأیید درخواست شماری از شركت كنندگان این كنگره تصریح كرد: با درخواست شركت كنندگان مبنی بر ایجاد دبیرخانه كنگره ملی نهج البلاغه در زاهدان موافقت می شود و تلاش های لازم برای راه اندازی آن صورت خواهد گرفت.

مدیر كل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: كنگره نهج البلاغه از شش سال پیش تاكنون همه ساله در زاهدان برگزار می شد كه تا سال گذشته به صورت استانی بود اما امسال در سطح ملی برگزار شده است.

وی بیان كرد: این كنگره در چهار موضوع 'ورزش و جوانان از دیدگاه نهج البلاغه، جایگاه زن از دیدگاه نهج البلاغه، امام علی (ع) از دیدگاه خلفا، كار و سرمایه از دیدگاه نهج البلاغه' برگزار شد.

قربانپور افزود: پس از انتشار فراخوان 150 مقاله از سراسر كشور به دبیرخانه كنگره ارسال شد كه توسط داوران متخصص مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه نزدیك به 50 مقاله به هیأت داوران ارائه شد كه از این تعداد 20 مقاله برای قرائت در نشست های كنگره ملی نهج البلاغه انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در مدت دو روز برگزاری این كنگره كارگاههای مختلف از جمله كارگاه 'ازدواج از دیدگاه نهج البلاغه، شناخت نهج البلاغه، جایگاه امیرالمومنین (ع) و شناخت آن حضرت، مدیریت دینی درعالم از دیدگاه نهج البلاغه و پرسش و پاسخ' تشكیل شد.

مدیر كل تبلیغات اسلامی استان هدف از برگزاری این كنگره را تبیین، ترویج و نشر فرهنگ نهج البلاغه و سخنان امیر مومنان حضرت علی (ع) عنوان كرد.

عضو هیأت داوران كنگره ملی نهج البلاغه نیز در این آیین گفت: متأسفانه مشكلی كه امروز دامنگیر جامعه علمی بویژه در بخش ارائه مقاله به همایش ها و كنگره ها شده، برداشت و یا به تعبیری كپی كردن از اینترنت است به طوری كه از 150 مقاله رسیده به دبیرخانه این كنگره 105 مقاله به دلیل اینكه اكثراً كپی از اینترنت بود، رد شد.

دكتر 'دادخدا خدایار' افزود: محققان و اندیشمندان جوان باید برای تهیه مقاله و ارتقا سطح علمی خود به تحقیق و تفحص در میدانهای مختلف پرداخته و از كپی كردن پرهیز كنند.

وی با تأكید بر اینكه 'بخوانیم، بدانیم، عمل كنیم و به دیگران بیاموزیم' تصریح كرد: وظیفه ما معرفت، محبت، اطاعت و بلاغت نسبت به امام علی (ع) و اهل بیت (ع) است.

به گزارش ایرنا، در این كنگره اندیشمندان و نویسندگان مقاله كه اكثر آنان جوان بودند از 19 استان كشور از جمله كرمانشاه، چهار محال و بختیاری، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، همدان، ایلام، لرستان و شهرستانهای مختلف سیستان و بلوچستان شركت داشتند. ك/2

653**1504
۰ نفر