۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۱۰:۳۱
کد خبر: 80547597
T T
۰ نفر
60 بندر چندمنظوره در سواحل جنوبي كشور در دست ساخت است

چابهار - معاون وزير راه و شهرسازي و رييس سازمان بنادر و دريانوردي گفت: در جهت تحقق منويات رهبر معظم انقلاب و با دستور رييس جمهور هم‌اكنون 60 بندر چندمنظوره كوچك در سواحل جنوبي كشور در دست ساخت است.

'سید عطاءالله صدر' روز یكشنبه در حاشیه 'همایش ملی توسعه سواحل مكران و اقتدار دریایی جمهوری اسلامی ایران' در چابهار به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: تا پایان امسال 40 مورد از این بنادر كوچك چندمنظوره و مردمی به بهره‌ برداری می ‌رسد.

وی ادامه داد: تكمیل هر بندر كوچك مردمی حدود پنج میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری نیاز دارد.

او افزود: سازمان بنادر و دریانوردی با ساخت تجهیزات شامل موج شكن، حوضچه، اسكله و كانالها از محل منابع داخلی خود بنادر را تجهیز می كند ضمن آنكه بخش خصوصی هم سرمایه گذاری در 'پس كرانه ها' را انجام می دهد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دو میلیارد دلار سرمایه سازمان بنادر و به همین میزان سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی در بخشهای مختلف بندری در حال اجرا است.

وی همچنین گفت: وزارت راه و شهرسازی طی سه سال گذشته 800 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه سواحل در جنوب شرق كشور اختصاص داده است.

صدر ادامه داد: 250 بندر تجاری، صیادی، صنعتی، نفتی و اختصاصی در سواحل مختلف جنوبی و شمالی كشور فعالیت می‌كنند كه از این میان هشت بندر اصلی تجاری در جنوب و سه بندر در شمال به عنوان بنادر اصلی ایران محسوب می ‌شوند.

وی گفت: این 11 بندر هم اینك 172 میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارند و این در حالی است كه در اوایل انقلاب تنها 19 میلیون تن ظرفیت داشتیم.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه افزود: ایران در منطقه خاصی از جهان قرار گرفته بطوری كه سواحل گسترده در جنوب و شمال باعث شده یك سوم مرزهای كشور را دریا و آب تشكیل دهد.

وی اظهار داشت: اما با وجود اینكه ایران از پنج هزار و 800 كیلومتر مرز دریایی برخوردار است از این ظرفیت غیرقابل انكار به خوبی استفاده نشده زیرا راهبرد و سیاست‌ ما در گذشته بیشتر برّی بوده و به دریا توجه چندانی نشده است.

صدر افزود: در گذشته نبود مدیریت در شهرها و مناطق ساحلی باعث كوچ مردم از سواحل و رفتن آنها به مناطق مركزی و قسمتهای خشكی كشور شد بطوری كه بسیاری از شهرها و مناطق ساحلی متروكه و خالی از سكنه شدند.

وی ادامه داد: هم اینك در بسیاری از نقاطی كه حتی ممكن است دریانوردان و مسوولان محلی هم نسبت به شناخت آن آگاهی چندانی نداشته باشند بنادر كوچك و مردمی در حال ساخت می باشد و همین سیاست دولت موجب بازگشت جمعیت به مناطق كمتر توسعه یافته شده است.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به توسعه حمل ‌و نقل مسافری نیز گفت: گنجایش مسافری را به 13 میلیون نفر رسانده ایم بطوری كه پارسال 10میلیون و 200 هزار مسافر تردد دریایی داشته‌ اند كه البته این ظرفیت باید افزایش یابد.

صدر در ادامه با اشاره به اینكه 92 درصد صادرات كشور از طریق دریا انجام می‌ شود افزود: حمل‌ و نقل دریایی وجهه‌ بین‌المللی دارد و با سایر خطوط حمل‌ و نقل متمایز است بطوری كه در دریا مرزی میان كشورها به جز مرزهای سرزمینی نیست و در دریا با تمامی كشورها هم مرز هستیم.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با اشاره به تحریمهای غرب در حوزه بنادر گفت: پارسال با وجود این محدودیتها 135 میلیون تن تخلیه و بارگیری كالا داشتیم.

صدر ادامه داد: در 10 ماه گذشته امسال نیز 7.36 درصد رشد تخلیه و بارگیری در بنادر كشور حاصل شده كه این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد.

رییس سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه گفت: سهم ایران از جا به ‌جایی 600 میلیون TEU كانتینر در جهان تنها سه میلیون TEU كانتینر و معادل نیم درصد است.

وی افزود: كشورهای دارای دریا با جذب بخش خصوصی و ارایه خدمات مناسب به سرمایه‌ گذاران در حال توسعه بنادر هستند تا سهم بیشتری از جا به ‌جایی كانتینر در دنیا عاید خود كنند لذا دولت ایران نیز برنامه های خوبی را برای توسعه حمل و نقل دریای در دست اجرا قرار داده است.

صدر اظهار داشت: از 20 میلیون تن ظرفیت ترانزیت كشور تنها 10 درصد آن مورد استفاده قرار می‌گیرد كه باید توسعه یابد.

وی با تاكید بر اینكه جمهوری اسلامی از موقعیت مناسب جغرافیایی در نقطه اتصال كشورهای آسیایی به اروپا برخوردار است گفت: ایران می‌تواند به عنوان متصل‌ كننده دریایی مدیترانه به خلیج ‌فارس باشد، به عبارت دیگر كوتاهی مسیر و فراهم بودن زیرساختهای حمل‌ و نقل می‌ تواند كشورمان را به عنوان بارانداز منطقه معرفی كند.

او با بیان اینكه سهم دریا در حمل و نقل بین‌المللی 90 درصد است و جمهوری اسلامی نیز به این چشم ‌انداز رسیده است تاكید كرد: سهم كشورمان در بنادر ویژه است بطوری كه ایران جزو 15 كشور نخست دنیا در سازمانهای بین‌المللی دریانوردی می باشد و همچنین به رتبه 44 در بین دو هزار بندر دنیا رسیده است.

1744/2729
۰ نفر