۱۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۴:۲۶
کد خبر: 80569666
T T
۰ نفر
تحقيق عمومي درباره نحوه مرگ 20 عراقي توسط ارتش انگليس، آغاز شد

لندن - تحقيق عمومي درباره نحوه مرگ 20 شهروند عراقي توسط نيروهاي نظامي انگليس، پس از سال ها انتظار سرانجام روز دوشنبه آغاز شد.

به گزارش ایرنا، این كمیته تحقیق كه در پی شكایت دهها نفر از شهروندان عراقی تاسیس شده، قرار است زیر نظر یك قاضی بازنشسته انگلیسی به پرونده كشته شدن 20 نفر از مردم غیرنظامی عراق در سال 2004 میلادی، رسیدگی كند.

بر اساس محتویات پرونده و بر اساس روایت وزارت دفاع انگلیس در ماه مه 2004 میلادی (اردیبهشت 85) 20 نفر از شبه نظامیان عراقی در شهر جنوبی 'مجار الكبیر' و در جریان درگیری با نیروهای انگلیسی كشته شدند.

اما بستگان این كشته شدگان و وكلای خانواده های آنان سال ها است كه این روایت ارتش انگلیس را به چالش كشیده و تاكید دارند كه تعدادی از این عراقی ها نه در صحنه نبرد بلكه پس از دستگیری توسط نیروهای انگلیسی بطور خودسرانه كشته شده اند.

آنان اعلام كرده اند كه نیروهای انگلیسی پس از دستگیری این افراد آنها را شكنجه كرده و اجساد برخی از كشته شدگان را نیز مثله كرده بودند.

پس از پیگیری های طولانی خانواده های قربانیان و وكلای آنان، سرانجام دادگاه عالی انگلیس سه سال پیش دستور تشكیل یك كمیته تحقیق عمومی را صادر كرد و این كمیته از امروز كار خود را در لندن آغاز نمود.

بر اساس گزارش منابع رسمی، كار این كمیته تحقیق احتمالا یك سال به طول خواهد انجامید و طی این مدت از صدها شاهد و مدعی تحقیق خواهد شد تا شاید برخی از زوایای تاریك و پنهان نحوه قتل 20 شهروند عراقی در سال 2004 میلادی مشخص شود.

تاكنون حدود 15 میلیون پوند برای فراهم كردن مقدمات تحقیق هزینه شده و پیش بینی می شود تا پایان كار آن حدود 15 میلیون پوند دیگر هزینه شود.

نیروهای انگلیسی در سال 2003 میلادی در همراهی با ارتش آمریكا به عراق حمله كردند و تا سال 2009 میلادی در آن كشور باقی ماندند.

طی مدت شش سال حضور نیروهای انگلیسی در عراق 179 سرباز انگلیسی و هزاران شهروند عراقی كشته شدند و تاكنون صدها شكایت علیه نحوه عملكرد نیروهای اشغالگر در جنوب عراق در دادگاه های انگلیس و برخی كشورهای دیگر مطرح شده است.

ماه گذشته دادگاه عالی لندن رسیدگی به صدها اتهام جدید شكنجه و بدرفتاری نظامیان انگلیسی با زندانیان عراقی در جریان اشغال نظامی آن كشور را آغاز كرد.

این شكایت ها كه توسط 192 نفر از شهروندان عراقی ارائه شده به بدرفتاری نظامیان انگلیسی با شهروندان عراقی از جمله شكنجه جسمی و روحی آنان، ضرب و شتم، محرومیت از خواب و تحقیرهای جنسی مربوط می شود كه طی سال های 2003 تا 2008 میلادی در عراق صورت گرفته است.

وكلای این شهروندان عراقی نیز خواستار انجام یك تحقیق عمومی در مورد این فجایع هستند، درخواستی كه تاكنون اجابت نشده و وزارت دفاع انگلیس راسا اقدام به تشكیل یك كمیته تحقیق داخلی كرده است.

دادگاه عالی لندن پس از بررسی شكایت های جدید و در صورتی كه كمیته تحقیق وزارت دفاع را ناكافی بداند، ممكن است با انجام یك تحقیق عمومی مستقل درباره این پرونده هم موافقت كند.

وزارت دفاع انگلیس تاكنون بیش از 15 میلیون پوند غرامت به بیش از 200 نفر از شاكیان قبلی كه از بدرفتاری و بازداشت غیرقانونی توسط نیروهای انگلیسی شكایت كرده بودند، پرداخت كرده است.

روزنامه گاردین لندن دو ماه پیش در گزارشی مشروح به بررسی این موضوع پرداخت و نوشت: صدها شكایت و درخواست غرامت دیگر در راه است، چرا كه تعداد بیشتری از قربانیان شكنجه در عراق متوجه شده اند می توانند در دادگاه های لندن، دولت انگلیس را تحت تعقیب قضایی قراردهند.

وكلا و نهادهای حقوق بشری كه شهروندان عراقی را در این شكایت ها نمایندگی می كنند، معتقدند كه نقض حقوق بشر و بدرفتاری با بازداشت شدگان عراقی یك روند نظام مند(سیستماتیك) بوده و بازجویان ارتش انگلیس و نظامیان این كشور كه مسئول بدرفتاری ها و شكنجه ها بوده اند بر اساس دستورات و آموزش هایی كه دیده بودند، عمل كرده اند.

به نوشته روزنامه گاردین، وزارت دفاع انگلیس در سال 2012 میلادی مجبور شد هشت میلیون و 300 هزار پوند به 162 عراقی پرداخت كند. همچنین از سال 2008 تا 2011 میلادی نیز چند میلیون پوند دیگر به 43 شاكی عراقی پرداخت شده بود.

یك سخنگوی وزارت دفاع انگلیس به گاردین گفته بود: بیش از 120 هزار نظامی انگلیسی طی پنج سال در عراق خدمت كردند كه عملكرد اكثر آنان از بالاترین استانداردهای حرفه ای برخوردار بود.

این سخنگو افزوده است: ما درباره همه اتهامات مربوط به بدرفتاری تحقیق می كنیم و به قربانیانی كه مستحق دریافت غرامت باشند، غرامت پرداخت خواهیم كرد.

اروپام**345