به گزارش دریافتی ایرنا از روابط عمومی استانداری، دكتر 'رجبعلی شیخ زاده' روز سه شنبه در نشست كارگروه ساماندهی ترانزیت استان كه با حضور مدیركل غرب آسیای وزارت امور خارجه در استانداری برگزار شد، افزود: توسعه ترانزیت و ایجاد زیر ساختهای مناسب در میلك زمینه توسعه چابهار و دستیابی كشورهای همسایه شرقی ایران به آسیای میانه را فراهم می كند.
میلك از توابع شهرستان مرزی هیرمند در شمال استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی ولایت نیمروز افغانستان واقع شده و به عنوان مرز رسمی ایران دارای بازارچه مشترك مرزی و پایانه است و مبادلات كالا از این بازارچه و از طریق پل بزرگ ابریشم با كشور افغانستان انجام می شود.
معاون استاندار با تشریح مسائل و مشكلات ترانزیت و مبادلات مرزی استان اظهار داشت: قیمت تمام شده كالاهای تولیدی در سیستان و بلوچستان به سبب دوری از مركز، بالاتر از قیمت كالاهای مشابه تولیدی در استانهای مركزی كشور است كه توجه به صادرات محصولات تولیدی از طریق مرزهای استان فرصتی برای جبران این تفاوت قیمت است.
وی بیان كرد: كوتاه ترین و اقتصادی ترین راه دسترسی از دریای عمان و چابهار به افغانستان مرز میلك است كه بستر توسعه چابهار محسوب می شود و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
شیخ زاده با بیان اینكه دولت حدود سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای ارایه تسهیلات در بخش كشاورزی به استان اختصاص داده است، تصریح كرد: هرگونه برنامه ریزی اقتصادی و سرمایه گذاری در استان مبتنی بر مصرف در داخل استان و صادرات از مرزهای منطقه محصولات است كه موجب ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در سیستان و بلوچستان می شود.
رییس كارگروه ساماندهی ترانزیت استان با اشاره به اینكه سرمایه گذاران افغان از فضای مناسبی برای سرمایه گذاری در افغانستان برخوردار نیستند، ادامه دا : احداث شهرك های صنعتی مشترك در مرزهای استان می تواند فضای مناسبی برای سرمایه گذاران ایرانی و خارجی و توسعه ترانزیت و صادرات كالا در استان ایجاد كند.
وی ابراز امیدواری كرد: با اختصاص دستگاه « ایكس ری » برای پایانه مرزی میلك ، دقت در كنترل و سرعت روند جابجایی خودروهای ترانزیتی افزایش یابد.
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار در پایان بر توجه به ساختار نیروی انسانی و توسعه فضای فیزیكی گمرك در مرز میلك تاكید كرد.
مدیركل غرب آسیای وزارت امور خارجه نیز در این نشست توسعه شرق كشور را مبتنی بر توسعه چابهار و توسعه چابهار را هم مستلزم توسعه زیرساخت های مرز میلك دانست و گفت: از آنجایی كه تجار و بازرگانان كشور افغانستان برای دستیابی به ظرفیت های بندر چابهار باید از مسیر جاده ترانزیتی میلك – چابهار استفاده كنند، مرز میلك برای آنان راه دریایی محسوب می شود.
'احمد سبحانی' از افزایش مراودات و تمایل شخصیت های كشورهای همسایه و اروپایی برای دیدار و مذاكره با شخصیت های كشورمان برای انعقاد قراردادهای تجاری و افزایش مبادلات بازرگانی و تجاری خبر داد و ابراز امیدواری كرد با رفع مشكلات موجود در پایانه های مرزی كشور بویژه پایانه مرزی میلك شاهد توسعه و رونق بیش از پیش مراودات و مبادلات تجاری در كشور باشیم.
بر اساس این گزارش، مدیركل غرب آسیای وزارت امور خارجه به همراه هیاتی متشكل از سازمان های مرتبط برای شناسایی و رفع مشكلات مبادلات مرزی به سیستان و بلوچستان سفر كرده است. ك/1
653
معاون استاندار سيستان و بلوچستان:
بهترين مسير دستيابي به كشورهاي آسياي ميانه محور چابهار- ميلك است
۱۵ اسفند ۱۳۹۱، ۲۱:۱۵
کد خبر:
80572138
زاهدان- معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: بهترين مسير دستيابي به كشورهاي آسياي ميانه و توسعه شرق كشور فعال شدن محور ترانزيتي چابهار- ميلك است.